برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

رستم قاسمی: می‌خواستند ترورم کنند؛ من از ترور نمی‌ترسم

منبع
تسنيم
بروزرسانی
رستم قاسمی: می‌خواستند ترورم کنند؛ من از ترور نمی‌ترسم

تسنيم/ رستم قاسمي معتقد است دو نياز اصلي کشور براي حکمراني مناسب، اقتدار و سازوکار است و در عين حال بر اين مسئله تاکيد دارد که لازمه تحقق عدالت و رفع تبعيض ها در کشور، تغيير ريل ساختارهاي اقتصادي از جمله نظام مالياتي و بانکي است.

رستم قاسمي، وزير نفت دولت دهم و فرمانده اسبق قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا که زمزمه هايي درباره احتمال کانديداتوري اش براي سيزدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به گوش مي رسد، در گفت وگويي يک ساعته درباره اصلي ترين چالش هاي  کشور از جمله در حوزه اقتصاد، سياست داخلي، سياست خارجي و تبعيض و نابرابري ها و راهکارهاي برون رفت از اين چالش ها به ابراز نقطه نظرات خود پرداخت.
قاسمي معتقد است 2 نياز اصلي کشور براي حکمراني مناسب، اقتدار و سازوکار است و در عين حال بر اين مسئله تاکيد دارد که لازمه تحقق عدالت و رفع تبعيض ها در کشور، تغيير ريل گذاري اقتصاد کشور است. وي بر اين باور است که بسياري از ساختارهاي اقتصادي کشور از جمله نظام مالياتي، نظام بانکي و تامين اجتماعي اساساً قابليت اصلاح ندارد و بايد ريل گذاري آنها تغيير کند. 
وقتي از او درباره رويکرد سياست خارجي مدنظرش و آينده برجام پرسيديم، از ديپلماسي اقتدار سخن گفت. به باور وي  بايد ابتدا از نظر اقتصادي کشور را به يک اقتدار نسبي رساند تا  آن زمان هر کشوري که خواست با ايران مذاکره کند، در فضايي محترمانه و به دور از نگاه استکباري پاي ميز مذاکره حاضر شود.

*اگر از ترور مي ترسيد 7 سال در خط مقدم جبهه مقاومت کار نمي کردم

ممکن است جزئيات بيشتري از ماجراي ترورتان را بيان کنيد؟
قاسمي: اخيراً در يکي از مصاحبه ها جزئياتي را بيان کردم و از نظر امنيتي امکان بيان جزئيات بيشتر وجود ندارد. 

قبل از عمليات ترور، هشداري از سوي دستگاه هاي امنيتي دريافت کرده بوديد؟
قاسمي: روز قبل از ترور به شکل مکتوب ممنوع السفر شده بودم ولي هم کار مهم بود و هم اينکه اين جور چيزها براي من اصلا اهميت ندارد. مگر قرار است ما از ترور بترسيم. اگر از ترور مي ترسيديم که هفت سال در خط مقدم جبهه مقاومت کار نمي کرديم. 

آيا علت ترور شما به خاطر جايگاهي بود که در يکي از بخش هاي اقتصادي سپاه براي دور زدن تحريم ها داشتيد؟
قاسمي: به هر حال مهمترين مولفه اي که دشمنان ما مي توانند در مسير پيشرفت ملت ايران خلل ايجاد کنند، مسئله اقتصادي است چرا که در اين 40 سال همه مسيرها را امتحان کرده اند و در همه آنها نيز شکست خورده اند. در همين راستا نيز دشمنان ما به دنبال اين هستند که عوامل موثر در حوزه اقتصادي کشور را ساقط کنند ولي من معتقدم جان من ارزشي  در برابر فدارکاري ها و بزرگواري مردم عزيز کشورم ندارد. 

قاسمي همچنين درباره برنامه اقتصادي اش براي برون رفت از شرايط فعلي با فرض باقي ماندن تحريم ها تصريح کرد:  من به عنوان فردي که در اين سالها تمرکز اصلي ام را بر روي دور زدن تحريم ها در حوزه اقتصادي معطوف کرده ام تاکيد مي کنم که دور زدن تحريم ها يک اقدام تاکتيکي است نه يک اقدام دائمي و استراتژيک. اقدام استراتژيک اين است که همانطور که رهبر انقلاب فرمودند تحريم ها را خنثي کنيم. به تعبير دقيق تر يعني کشور را از آنچه تحريم بر زندگي مردم تحميل کرده، بي نياز کنيم. من مي توانم مدعي اين باشم که در برخي حوزه ها از جمله بنزين  ما به اين هدف دست پيدا کرديم. 
عضو کابينه دولت دوم محمود احمدي نژاد، در پاسخ به سوالي درباره ارتباطش با رئيس دولت دهم تاکيد کرد که در ماه هاي اخير ديداري با وي نداشته است. قاسمي در عين حال معتقد است رفتارها و فعاليت هاي اخير احمدي نژاد بيانگر عزم جدي وي براي کانديداتوري است. قاسمي با اين وجود تاکيد کرد که در صورت کانديداتوري اش ، از حمايت احمدي نژاد يا هر فرد ديگري استقبال مي کند. 
وي با کنايه به برخي چهره ها که تاکنون اعلام کانديداتوري کرده اند يا در مظان کانديداتوري هستند، گفت: برخي از کانديداها هستند که لااقل قايقراني کرده اند ولي کساني هم هستند که حتي تاکنون قايق  را هم از نزديک نديده اند و هيچ سابقه اجرايي ندارند. 

قاسمي در عين حال که تاکيد مي کند هنوز تصميم قطعي براي کانديداتوري نگرفته ولي در پاسخ به اين سوال که در صورت کانديداتوري نماينده کدام يک از گروه هاي سياسي است مي گويد "رستم کانديداي همه مردم ايران است". 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر