نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

ماراتن نفس‌گیر بررسی صلاحیت‌ها

منبع
خراسان
بروزرسانی
ماراتن نفس‌گیر بررسی صلاحیت‌ها

خراسان/ يک روز مانده به اعلام اسامي نامزدهاي نهايي گمانه ها در خصوص رد صلاحيت 2 نامزد مشهورمطرح شده است. 
  
پس از پايان پنج روز اوليه مهلت شوراي نگهبان و تمديد اين زمان از سوي  اين شورا براي بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري 1400 اکنون همه نگاه ها به تصميم فرداي شوراي نگهبان است و همزمان بازار گمانه زني ها درخصوص افرادي که تاييد يا رد صلاحيت شده اند نيز زياد است به طوري که در تازه ترين گمانه زني، فارس در گزارشي نوشت: «يکي از دلايل تاخير در اعلام ليست نهايي تاييد صلاحيت شدگان، بحث و بررسي وضعيت اقامت فرزند يکي از نامزدهاي مشهور در آمريکا از نظر اقامت و تابعيت است و مسئله مورد بحث ديگر مربوط به احراز سلامت جسمي يک کانديداي باسابقه است.» گمانه زني که به نظر بر سر پرونده علي لاريجاني به دليل وضعيت اقامت فرزندش در آمريکا از نظر اقامت و همچنين احراز نشدن سلامت جسمي محسن رضايي مطرح شده است. اما آن طور که سخنگوي اين شورا تاکيد کرده است، هنوز هيچ چيز مشخص نشده و حتي به گفته کدخدايي، اعضاي اين شورا نيز هنوز نمي دانند  که کانديداهاي نهايي اين دوره انتخابات رياست جمهوري چه کساني هستند. سخنگوي شوراي نگهبان از رسانه ها خواست که درباره صلاحيت ها اذهان عمومي را مشوش نکنند و تاکيد کرد که راي هاي اعضاي شوراي نگهبان کاملا مخفي است. کدخدايي در اظهارات روز گذشته خود همچنين با بيان اين که داشتن برنامه، در احراز صلاحيت نامزدها قطعا تاثير دارد، تاکيد کرد که شوراي نگهبان دقت بيشتري نسبت به گذشته در بررسي صلاحيت نامزدها به خرج داده است.
ادعاي لاريجاني و هشدار قاسمي
 اما فارغ از گمانه زني ها در خصوص تاييد صلاحيت ها که به گفته کدخدايي حداکثر تا فردا تکليف آن مشخص خواهد شد؛ بازار اظهارنظرها و شايعات در خصوص انصراف ها همچنان داغ داغ است. علي لاريجاني که اين روزها در سکوت خبري ديگر رقيبان خود با توئيت ها و کليپ هايش مورد توجه قرار گرفته است، در توئيت اخير خود، با مطرح کردن ادعايي از تلاش عده اي براي حذف برگزاري زنده مناظرات خبرداد و نوشت: «شنيده‌ام عده‌اي به دنبال حذف پخش زنده مناظرات هستند؛ اميدوارم اين خبر نادرست باشد. تحقق اين قبيل بدعت‌ها با ادعاي مشارکت حداکثري نمي‌خواند و انتخابات را از اراده مردم خالي خواهد کرد.» ادعايي که با واکنش قاضي زاده هاشمي، نماينده شوراي نظارت بر صدا و سيما در کميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات رياست جمهوري همراه شد و تاکيد کرد که مناظرات به صورت زنده و مستقيم پخش خواهد شد: «قرعه کشي برنامه‌هاي انتخاباتي در صدا و سيما در فاصله ۴۸ ساعت پس از اعلام نتايج بررسي صلاحيت‌ها تا آغاز تبليغات برگزار مي‌شود و بنا داريم اين مراسم به طور زنده و مستقيم پخش شود.» اما اين اخبار جنجال برانگيز در خصوص لاريجاني به همين جا ختم نشد و به تازگي ادعا شد که رستم قاسمي بنا دارد از علي لاريجاني حمايت کند. ادعايي که تکذيب شد و دفتر رستم قاسمي  با انتشار اطلاعيه اي اعلام کرد که «اين کانديداي مستقل به نفع هيچ گروه و فردي کناره گيري نکرده است.» در عين حال خود رستم قاسمي نيز در توئيتي صريح که مشخص نبود مخاطب آن کيست به جبهه انقلاب هشدار داد: «برادرانم در جبهه انقلاب بايد مواظب باشند از خناساني که تا ديروز به ائمه و انقلاب فحاشي مي‌کردند ولي امروز به بهانه حمايت از جوان گرايي و انقلابي‌گري در حال اجراي نقشه شوم اختلاف افکني‌اند، تبري بجويند؛ چراکه امروز فتنه اکبر نفوذ اين منافقان در ميان صاحبان گفتمان ارزشي است.» وي همچنين نوشت: پاستور مرد عمل و «مرد ميدان» مي‌خواهد، نه سخنران و فيلسوف!
 درخواست انتخاباتيِ ابتکار

اظهارنظرهاي توئيتري به همين جا ختم نشد و معصومه ابتکار در توئيتي از تلاش براي تاييد صلاحيت يک زن در انتخابات سخن گفت: «هفته گذشته در نامه اي به دبير شوراي نگهبان از ايشان درخواست کردم ظرفيت قانون اساسي براي کانديداتوري زنان را درانتخابات رياست جمهوري در نظر بگيرند و براي اولين بار يک زن را در ميان نامزدها تاييد کنند تا به احياي سرمايه هاي اجتماعي کشور کمک کرده باشند، منتظريم.» راکعي دبيرکل جمعيت زنان مسلمان نوانديش نيز در مصاحبه اخير خود گريزي به مسئله تاييد صلاحيت بانوان زد و با اشاره به اين که تاييد صلاحيت يک زن نشان مي دهد که «رجل سياسي» زن و مرد نمي‌شناسد و فارغ از جنسيت است، درباره زهرا شجاعي، داوطلب زن انتخابات رياست‌جمهوري هم گفت: «شجاعي يکي از زنان شاخص کشور محسوب مي‌شود و به نمايندگي از جامعه زنان ثبت نام کرده است. او که از ميان زنان جبهه اصلاحات داوطلب شده، داراي حسن سابقه سياسي و اقتصادي است.»
همتي: پوششي نيستم!
 اما فارغ از اظهارنظرهاي توئيتري، عبدالناصر همتي، رئيس بانک مرکزي که در انتخابات سيزدهمين دوره رياست جمهوري نيز نام نويسي کرده است، در صفحه اينستاگرام خود در خصوص حرف و حديث ها درباره پوششي بودن خود موضع گرفت و نوشت: «گفته مي شود که همتي به عنوان کانديداي پوششي آقايان لاريجاني و جهانگيري در انتخابات رياست جمهوري وارد شده است. اين جانب با برنامه مشخص و براي اصلاح حکمراني اقتصادي وارد شده ام. اگر کانديداي محترمي قصد کناره گيري به نفع من را داشته باشد از آن استقبال مي کنم.» همزمان با اعلام کناره گيري نکردن همتي به نفع ديگر نامزدها، محمد حسن نامي ديگر نامزد انتخاباتي از انصراف خود به نفع سيد ابراهيم رئيسي خبرداد: «اگرچه نمي دانم شوراي نگهبان مرا تاييد خواهد کرد يا نه اما با توجه به اين که قبلا گفته بودم در صورت نامزدي آيت ا... رئيسي در انتخابات رياست جمهوري، از صحنه رقابت ها کنار خواهم رفت، اکنون به قول خودم عمل مي کنم و نامزد نخواهم شد.»
رقابت احمدي نژاد با نظام!
در کنار توئيتر و اينستاگرام، کلاب هاوس ديگر پلتفرمي بود که ميزبان اظهار نظرهاي عجيب يکي از نامزدهاي انتخاباتي بود. رئيس دولت نهم و دهم که در هنگام نام نويسي انتخابات، شرط مشروعيت انتخابات را تاييد صلاحيت خود اعلام کرده بود! در گفت و گوي کلاب هاوس اخير خود نيز به ساختار سياسي کشور انتقاد کرد. سعيد آجرلو فعال سياسي در بخشي از يادداشت خود درباره کلاب هاوس احمدي نژاد نوشت: «احمدي نژاد به کلاب هاوس آمد که بگويد؛ رقيب نظام است نه رقيب نامزدهاي انتخاباتي. از همين رو به صورت کامل دلايل احراز نشدن صلاحيت احتمالي خود را توضيح داد. نامزدهاي رياست جمهوري رقيب نظام نيستند، کارگزار اجرايي نظام هستند. با وجود اين، احمدي نژاد در چند سال اخير و به ويژه بعد از ردصلاحيت سال 96 عملا خود را رقيب نظام مي داند نه ديگر نامزدها و خب طبيعي است که ميدان اين رقابت از هر جا بگذرد از ستاد انتخابات کشور نمي گذرد.» وي در بخش ديگري از يادداشت خود نوشت: «احمدي نژاد تصريح مي کند که زيربناي مشکلات اقتصادي کشور مسائل سياسي است و تا زيرساخت قدرت و سياست در کشور عوض نشود، نمي توان مشکلات اقتصادي را حل کرد. با اين توضيح سوال از احمدي نژاد اين است که اگر تحول سياسي مقدم بر تحول اقتصادي است چگونه احمدي نژاد آن طور که خود مدعي است در هشت سال دولتش کارهاي بزرگ به نفع مردم انجام داده است؟» آجرلو ادامه مي دهد: «تلقي امثال احمدي نژاد از سمت رياست جمهوري نه بر اساس واقعيت که بر مبناي علايق و منافع خودشان است وگرنه اين عرصه را تبديل به کشمکش بر سر زيرساخت قدرت در ايران نمي کردند چرا که اساسا بر اساس قانون اساسي رئيس جمهور قرار نيست زيرساخت قدرت در جمهوري اسلامي را تغيير دهد.»
اينترنت انتخاباتي از راه رسيد
وضعيت کرونايي کشور از يک سو  و انتخابات رياست جمهوري از سوي  ديگر، نگراني هاي جدي را چه براي راي دهندگان، چه براي کانديداها و چه براي برگزار کنندگان انتخابات اين دوره به وجود آورده است. همين چندي قبل بود که عليرضا رئيسي سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا، از الزامات ستاد ملي کرونا براي نامزدهاي انتخابات خبرداده بود. رئيسي با تاکيد بر اين که «هرگونه تجمع در فضاي بسته براي نامزدها ممنوع است» و «وزارت ورزش و جوانان و ديگر دستگاه‌هايي که ظرفيت با محيط باز دارند در مراکز استاني و شهري بايد با نامزدها همکاري کنند تا مراکز را در اختيارشان قرار دهند» تصريح کرده بود که «براي کاهش تجمعات، وزارت ارتباطات موظف است ترتيبي اتخاذ کند تا اختلال اينترنتي به حداقل برسد.» موضوعي که وزارت ارتباطات در دستور کار خود قرار داد و روز گذشته «محمدجواد آذري جهرمي» وزير ارتباطات در توئيتر خود از تخصيص اينترنت رايگان يک ماهه براي مردم خبر داد: «با تجويز و تصويب ستاد ملي کرونا و با همکاري محمدباقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه و به منظور ترويج تبليغات انتخابات در فضاي مجازي به جاي تجمعات خياباني و ميداني، بسته‌هاي «اينترنت» يک ماهه «رايگان» به همه مردم ايران عرضه خواهد شد. وزير ارتباطات جزئيات اين بسته‌ها را به آينده موکول کرد.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

پس از این بخوانید

پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر