برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

تل‌آویو به دنبال تشدید گفت‎‌وگوها با واشنگتن درباره برجام

منبع
فارس
بروزرسانی
تل‌آویو به دنبال تشدید گفت‎‌وگوها با واشنگتن درباره برجام

فارس/ طبق گزارش يک رسانه صهيونيستي، نخست‌وزير اين رژيم اميدوار است از چند هفته مانده تا روي کار آمدن رئيس‌جمهور جديد در ايران براي گفت‌وگو با واشنگتن به منظور اثرگذاري بر بازگشت آمريکا به توافق هسته‌اي استفاده کند.

طبق گزارش کانال ۱۳ تلويزيون رژيم صهيونيستي، «نفتالي بنت» نخست‌وزير اين رژيم اميدوار است از چند هفته مانده تا تحليف رئيس‌جمهور جديد در ايران براي گفت‌وگو با واشنگتن به منظور آنچه اثرگذاري «مثبت» بر بازگشت مورد انتظار آمريکا به توافق هسته‌اي با ايران خوانده شده، استفاده کند.  

طبق اين گزارش، بنت دستور نتانياهو نخست‌وزير سابق را که مقامات صهيونيست را موظف کرده بود از بحث درباره جزئيات توافق مورد انتظار براي احياي برجام خودداري کنند، لغو کرده است.

به گزارش «تايمز اسرائيل»، نتانياهو به مقام‌هاي امنيتي اين رژيم دستور داده بود درباره جزئيات توافق با مقام‌هاي آمريکايي گفت‌وگو نکنند که طبق اين گزارش، تلاشي آشکار از سوي وي براي فاصله گرفتن از آن بوده است.

بر اساس اين گزارش، در همين حال روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» هم روز جمعه خبر داد که سه مقام ارشد سابق نظامي اين رژيم به بنت هشدار داده‌اند که توافق بر سر احياي برجام مي‌تواند از توافق سال ۲۰۱۵ بدتر باشد.

به نوشته تايمز اسرائيل، در نامه‌اي که در بين اعضاي کابينه صهيونيستي دست به دست مي‌شود، اين مقام‌هاي سابق ادعا کرده‌اند آن‌ها اطلاعات قابل اعتماد و نگران‌کننده‌اي را دريافت کرده‌اند مبني بر اين که ايالات متحده مايل به پذيرش توافق کاهش يافته‌اي است که طبق آن بيشتر تحريم‌هاي تعيين شده توسط دولت ترامپ از سال ۲۰۱۸ رفع مي‌شود. در عوض، ايران تنها برخي از اقداماتي که از سال ۲۰۱۹ براي ارتقاي برنامه هسته‌اي خود انجام داده را به عقب برمي‌گرداند.

به ادعاي اين گزارش، در نامه مذکور «آهارون زيوي فرکاش» رئيس سابق اطلاعات نظامي و مقامات ارشد سابق کميسيون انرژي اتمي رژيم صهيونيستي مدعي شده‌اند واشنگتن حاضر است فقط محدوديت‌هاي نسبي بر ظرفيت غني سازي افزايش يافته ايران و بازرسي‌هاي کاهش يافته سازمان ملل را بپذيرد.

به ادعاي اين گزارش، واشنگتن به انتقادات در اين خصوص به اين شکل پاسخ خواهد داد که اين موضوعات را در توافقي گسترده‌تر و بهبوديافته‌تر که بعداً درباره آن گفت‌وگو خواهد شد، مورد رسيدگي قرار مي‌دهد اما در عين حال درباره امکان‌پذير بودن چنين توافقي ابراز ترديد مي‌کند.  

بر اساس اين گزارش، اين مقام‌هاي صهيونيست مدعي هستند ايران قادر خواهد بود مخفيانه برنامه هسته‌اي خود را پيش ببرد و به شکلي قابل توجه زمان مورد نياز براي دستيابي به زرادخانه اتمي را کاهش دهد.

کشورهاي غربي به رهبري آمريکا و رژيم صهيونيستي در سال‌هاي گذشته ايران را به پيگيري اهداف نظامي در برنامه هسته‌اي اين کشور متهم کرده‌اند. ادعاهايي که ايران قوياً رد کرده و گزارش‌هاي آژانس هم مويد آن است.

همچنين طرح اين ادعاها درباره توافق اوليه براي دستيابي به توافق گسترده‌تر آينده، در حالي است که ايران همواره تاکيد کرده حاضر نيست هيچ موضوع اضافي را به توافق اوليه اضافه کند و تنها در صورتي حاضر به بازگشت به تعهدات خود ذيل برجام است که آمريکا همه تحريم‌ها را به شکلي قابل راستي‌آزمايي رفع کند. 

دولت جديد آمريکا به رياست «جو بايدن» مدعي است قصد دارد از طريق مذاکرات جاري در شهر وين آمريکا را به توافق هسته‌اي برجام بازگرداند اما تاکنون از اجراي تعهداتش در اين راستا خودداري کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
پس از این بخوانید
پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر