قاضیزاده هاشمی: مناظره اول میزان مشارکت را به ۴۹ درصد رساند

مهر/ عضو شوراي نظارت بر صدا و سيما با بيان اينکه ميزان مشارکت قبل از ثبتنام ۳۸ درصد بود که به ۴۹ درصد رسيد، گفت:بخش اول مناظره اول و بخش دوم مناظره سوم در بالا بردن نرخ مشارکت نقش به سزايي داشت.
سيد احسان قاضيزاده هاشمي، عضو کميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات رياستجمهوري در برنامه انتهاي الوند با اشاره به وظيفه کميسيون نظارت بر تبليغات انتخابات رياستجمهوري، گفت: کميسيون بررسي تبليغات انتخابات رياستجمهوري از قبل از ثبتنام نامزدهاي رياستجمهوري تا اعلام نهايي نتيجه انتخابات، کار تنظيم و هماهنگ سازي برنامههاي تبليغاتي را انجام ميدهد، البته مواردي نظير اخبار سياسي ذيل نظر کميسيون نيست، بلکه برنامهاي که نامزد مستقيم در آن حضور دارد را مورد بررسي قرار ميدهيم.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه سوالها از نامزدها بر چه اساس تنظيم و پرسيده ميشوند، تصريح کرد: سوالها از نامزدها در مناظرات بر اساس دغدغهها و مشکلات مردم و نظرسنجيها صورت ميگرفت. در حقيقت کميسيون بررسي تبليغات انتخابات رياستجمهوري به ۴ نظرسنجي معتبر کشور دسترسي دارد، لذا موضوعات مختلف در قالب نظرسنجيها جمع ميشوند و بر اساس آنها سوالها طراحي ميشوند، بنابراين مجري برنامه تنها اجراکننده مناظره است.
عضو شوراي نظارت بر صداوسيما اظهار داشت: در واقع، روز قبل از هر مناظره با گروه کارگرداني جلسه داشتيم و در مورد مسائلي نظير ثانيه شمارها، تصويرسازي و حتي نور و گريم با هم صحبت ميکرديم و عدالت رسانهاي را در نظر گرفتيم.
قاضيزاده هاشمي افزود: به عبارت ديگر، ساختار برنامه مناظرات با ساختار ساير برنامههاي تلويزيون تفاوت داشت، از اين رو تلاش کرديم که نامزدها بتوانند به طور صحيح برنامههاي خود را ارائه کنند تا مردم، انتخاب آگاهانه و آزادانه داشته باشند و همه سعي ما بر اين بود که رسانه بنابر چارچوب قانون حرکت و عمل کند و سليقهاي نباشد.
وي گفت: البته اثر کار خود را در برآوردهاي مردمي مشاهده کرديم. ميزان مشارکت قبل از ثبتنام ۳۸ درصد بود که به ۴۹ درصد رسيد. بنابراين علي رغم کرونا و مشکلات اقتصادي و معيشتي، مناظرات تا ۱۰ درصد بر افزايش مشارکت و تهييج مردم تاثير گذاشت. به عبارت ديگر اين ۱۰ درصد ناشي از فضاي رسانه در انتخابات بود و نميشود انتظار داشت که رسانه کار خارقالعاده انجام دهد.
عضو کميسيون نظارت بر تبليغات سيزدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در توضيح تأثير مناظرات بر افزايش مشارکت مردم در انتخابات، گفت: بعد از مناظره اول پيک داشتيم، در مناظره دوم نمودار خطي شد، در اين مدت حتي نرخ مشارکت، روزانه از چند جا نظرسنجي مي شد، برخي اقدامات نظير واکسيناسيون ميتوانست صورت بگيرد که مشارکت افزايش پيدا کند اما انجام نشد. در اين ميان بخش اول مناظره اول و بخش دوم مناظره سوم در بالا بردن نرخ مشارکت نقش به سزايي داشتند.
قاضي زاده هاشمي در رابطه تأثير حضور نزديکان نامزدها در برنامههاي تبليغاتي آنها، تصريح کرد: در اين انتخابات چند مورد اقدام جديد انجام داديم، از سه ما پيش نظر بر اين بود که برنامه خانواده محور برگزار کنيم که براساس آن نامزدها، اعضاي خانواده خود را معرفي و تعامل کنند تا ببينيم ميتوانند خانواده خود را به خوبي مديريت کنند اما نهايت به گفتگوي يک ربع افراد نزديک، تبديل شد که بر اساس آن نامزد، يکي از افراد بسيار نزديک خود را معرفي کرد. تجربه خوب و جديد بود و قبل از گفتگوي ويژه خبري پخش شد که بسياري از افراد آن را مشاهده ميکردند لذا بسيار موثر بود.
وي يادآور شد: همچنين به علت کرونا اقدام جديدي صورت گرفت و آن نيم ساعت گفتگوي هر نامزد با دوربين براي هر استان بود. اگر برنامه استاني و خانواده براي دورههاي بعد هم در نظر گرفته شود، اثرگذاري بيشتري خواهد داشت. موضوع ديگر مربوط به شور و نشاطي بود که از قِبَل مناظرات به وجود آمد، به صورتي که ميزان مشارکت در مناظره اول ۴۰ درصد، در مناظره دوم ۵۱ درصد و در مناظره سوم به ۶۰ درصد افزايش پيدا کرد.