برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

عطریانفر: آرای باطله آرای اعتراضی بودند

منبع
نامه نيوز
بروزرسانی
عطریانفر: آرای باطله آرای اعتراضی بودند

نامه نيوز/ فعال سياسي اصلاح طلب کاهش ميزان مشارکت مردم در انتخابات را ضربه زننده به نظام خواند، که بايد از آن جلوگيري کرد، گفت: با اين توضيح حالا نيز شوراي نگهبان از موضع استصواب بر پايه نگاه خيرخواهانه و صواب با مسئله آراي باطله برخورد کند و به جامعه مخاطب پاسخ دهد چرا 15 درصد رأي دهندگان به شکل اعتراض آميز آراي باطله به صندوق انداختند. در واقع شوراي نگهبان مي تواند با پاسخ مناسب باعث شود، اين آرا در دوره هاي آتي انتخابات رويه خودشان را تغيير دهند.

حجم بالاي آراي باطله در اين دوره از انتخابات رياست جمهوري محل تحليل و نظر کارشناسان سياسي واقع شده است. برخي آن را متعلق به اصلاح طلبان مي دانند، برخي نيز آن را به قشر مردد و خاکستري جامعه نسبت مي دهند که هوادار هيچ گروه و جناح سياسي نيستند. عده اي نيز معتقدند اين آرا ماحصل عملکرد نامناسب مجريان انتخابات بود که درست رأي دهندگان را راهنمايي نکردند تا آراي شان را درون صندوق درست بياندازند، در واقع جابه جا انداختن آرا به داخل صندوق ها اين حجم از آراي باطله را رقم زده است.

محمد عطريانفر در گفتگو با نامه نيوز درباره تحليل آراي باطله در انتخابات رياست جمهوري گفت: اصل رأي باطله حرمت دارد چون فرد در انتخابات مشارکت کرده است اما انتصاب رأي او به احدي از نامزدها قابل محاسبه نيست. بررسي ادوار گذشته انتخابات نشان مي دهد که تقريبا آراي باطله بين نيم درصد تا حداکثر 2 درصد مجموع آرا نوسان مي کرده است اما اين دوره حجم آراي باطله قريب به 15 درصد شد.

وي افزود: برخي به طنز مي گويند «4 نامزد در صحنه انتخابات حضور نداشتند بلکه 5 نفر بودند» در واقع براي آراي باطله نام مستعار نامزد پنجم را در نظر مي گيرند. با نگاهي به اين حجم از آراي باطله يک پيام حاصل مي شود و آن اينکه جماعت گسترده اي به اين نوع رويکرد انتخاباتي اعتراض داشتند بنابراين آراي خود را به شکل باطله در صندوق انداختند.
عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران سازندگي يادآور شد: واقعا چه شرايطي به وجود آمده که يک غاطبه 5 ميليون نفري گاردشان براي مشارکت صميمانه، صادقانه و تأثيرگذار بسته بوده است؟ معتقدم آنها مي خواستند بگويند در انتخابات شرکت مي کنيم و نظام را به رسميت مي شناسيم اما نسبت به رويکرد برگزارکنندگان انتخابات به طور مشخص شوراي نگهبان اعتراض داريم.

وي ادامه داد: در قالب يک تحليل منطقي و کاملا واقع بينانه تمامي کساني که رأي اعتراضي دادند مي خواستند بگويند «شوراي نگهبان، چهره‌هاي موردنظر و شخصيت هايي که مي توانستند بخش هايي بزرگي از جامعه را نمايندگي کنند از حضور در رقابت به عنوان نامزد انتخاباتي بازداشت.» در واقع اين گروه نامزد مورد نظر خود را در ميان نامزدهاي احراز صلاحيت شده پيدا نمي کنند بنابراين به اين شکل آراي خود را داخل صندوق مي اندازند.
 
اين فعال سياسي اصلاح طلب بيان کرد: شوراي نگهبان در مقام طلب صواب قرار دارد، يعني براي خودش قائل به نظارت استصوابي است و اعتقاد دارد «اگر کسي پس از پيروزي در انتخابات محرز شد در مسير برگزاري انتخابات ايرادي به او وارد بوده، اين شورا مي تواند در صلاحيتش بازنگري و او را از عرصه رقابت خارج کند».

وي کاهش ميزان مشارکت مردم در انتخابات را ضربه زننده به نظام خواند، که بايد از آن جلوگيري کرد، افزود: با اين توضيح حالا نيز شوراي نگهبان از موضع استصواب بر پايه نگاه خيرخواهانه و صواب با مسئله آراي باطله برخورد کند و به جامعه مخاطب پاسخ دهد چرا 15 درصد رأي دهندگان به شکل اعتراض آميز آراي باطله به صندوق انداختند تا اين آرا در دوره هاي آتي انتخابات رويه خودشان را تغيير دهند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر