logo

تحقیق و تفحص از وزارت نفت در مجلس کلید خورد

منبع
فارس
بروزرسانی
تحقیق و تفحص از وزارت نفت در مجلس کلید خورد

فارس/ نماينده تهران در مجلس گفت: تحقيق و تفحص از وزارت نفت در دوران هشت ساله مديريت بيژن زنگنه در مجلس کليد خورد.

علي خضريان نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي از ارائه طرح تحقيق و تفحص از وزارت نفت در مجلس شوراي اسلامي خبر داد و در اين خصوص گفت: صنعت هيدروکربوري در جهان از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده و جايگاه جمهوري اسلامي ايران در اين عرصه با دراختيار داشتن جايگاه نخست تجميعي منابع نفت و گاز و همچنين ظرفيت‌هاي عظيم سرمايه‌ انساني متخصص در بخش‌هاي مختلف اين صنعت بسيار ويژه است.
وي افزود: با توجه به ناکارآمدي‌ها و اهمال‌هاي مديريتي تاسف‌برانگيز در وزارت نفت که منجر به خسارات جبران‌ناپذير فراوان به اقتصاد کشور گرديده، طرح تحقيق و تفحص از اين مجموعه تقديم هيأت رئيسه مجلس شده است.
عضو هيات رييسه کميسيون اصل نود قانون اساسي افزود: در اين طرح تحقيق و تفحص به دنبال اين هستيم تا پاسخي براي ۱۵ سؤال و ابهام در مديريت جناب زنگنه در وزارت نفت پيدا کنيم.

۱- علت اهمال، قصور و ترک فعل در توسعه برخي ميادين مشترک با عدم‌النفع و خسارت فراوان چند ده ميليارد دلاري (چند صد هزار ميليارد توماني) چيست؟ 

۲- دلايل عدم توفيق در ديپلماسي انرژي و عدم پيگيري و عقد قراردادهاي نفتي و گازي در عرصه بين‌الملل و منطقه با توجه به خسارات فراوان مالي و پولي براي کشور چه بوده است؟

۳- علت شتابزدگي در واگذاري بلاوجه بسته‌هاي نفتي EPD و EPC  و عدم رعايت اولويت توسعه ميادين مشترک نفتي و گازي و لحاظ صلاح و صرفه کشور با توجه به تکليف قوانين بالا دستي چيست؟

۴- اجراي طرح‌هاي پتروشيمي فاقد زنجيره لازم و تخصيص خوراک به طرح‌هاي غيراولويت‌دار در مناطق فاقد سند توسعه و آمايش سرزمين با چه توجيهي انجام مي‌پذيرد؟

۵- علت حذف سهميه‌بندي سوخت و حذف کارت سوخت و وارد آوردن خسارات فراوان مالي و پولي به نظام اقتصادي کشور چه بوده است؟

۶- علت پافشاري بر شيوه‌نامه دستوري O&M و عدم التزام به شرايط آن و فلج‌سازي توليد بر چه مبنايي صورت مي‌گيرد؟

۷- دستاوردهاي طرح‌هاي پژوهشي با هزينه‌هاي گزاف چه بوده و تشکيل شتابزده پارک‌هاي نوآوري و شکوفايي و تعجيل در واگذاري‌ها به روش BOO با چه هدفي دنبال مي‌شود؟

۸- دلايل اهمال و عدم اهتمام در صدور خدمات فني و مهندسي در عرصه بين‌الملل و منطقه چيست؟

۹- علت تغييرات ساختاري در سازمان وزارت نفت بدون مطالعه و پشتوانه علمي چه توجيهي دارد؟

۱۰- به کارگيري و استخدام نيرو در وزارتخانه بر چه مبنايي صورت گرفته است؟

۱۱- علت حذف شتابزده و غيرکارشناسي و بدون مطالعه چندين هزار سمت در وزارت نفت با توجه به آينده روشن صنعت نفت و گاز در توليد صيانتي حداکثري و نياز مبرم به وجود نيروهاي متخصص و تکنسين چه بوده است؟

۱۲- علي‌رغم گذشت ۸ سال از وزارت جناب زنگنه و در راستاي کاهش خام‌فروشي چرا هيچگونه ظرفيت پالايشي جديد احداث نشده است؟

۱۳- با توجه به سپري شدن روزهاي پاياني عمر دولت تدبير و اميد علت انعقاد شتابزده قراردادهاي نفتي و گازي چيست؟

۱۴- با توجه به فرسوده بودن تاسيسات نفتي و گازي علت متوقف شدن پروژه‌هاي مربوطه در مناطق نفت‌خيز  جنوب و فلات قاره چه بوده است؟


۱۵- نحوه و چگونگي عملکرد در صندوق بازنشستگي صنعت نفت کشور شفاف شود.

خضريان در پايان اظهار اميدواري کرد که با توجه به اهميت اين موضوع و لزوم روشن شدن جوانب تخلفات صورت گرفته در وزارت نفت در دوران اخير، اين تحقيق و تفحص با استقبال بالاي نمايندگان مجلس روبرو شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره