برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

سلیمی‌نمین: یک پیشگو در مشهد به قاضی‌زاده گفته بود تو قطعا رئیس‌جمهور می‌شوی

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
سلیمی‌نمین: یک پیشگو در مشهد به قاضی‌زاده گفته بود تو قطعا رئیس‌جمهور می‌شوی
خبرآنلاين/ يک تحليلگر سياسي اصولگرا مي گويد: برخي تصور دارند شناسنامه شان در موقع استخدام يا ترفيع و ... کنترل شود که تفکر غلطي هم هست اما مي آيند و تعرفه مي گيرند که شناسنامه شان مُهر بخورد و راي سفيد مي دهند.

عباس سليمي نمين، فعال سياسي اصولگرا درباره دلايل دوم شدن آراي باطله در جريان انتخابات رياست جمهوري سيزدهم و  بي سابقه بودن چنين موضوعي در تاريخ جمهوري اسلامي به خبرآنلاين گفت: جمع خيلي از مسائل چنين موضوعي را پديد آورد؛ در واقع اين قضيه تک عاملي نيست؛ بعضي ها به گونه اي بودند که شرعا خودشان را موظف به راي دادن مي دانستند، آنها مشارکت را واجب عيني اعلام کردند، امام هم مشارکت در انتخابات را واجب عيني مي دانند بنابراين مشارکت کردند اما به کسي راي ندادند.

عده‌اي فقط جليلي را اصلح مي‌دانستند

وي افزود: يک عده طرفداران آقاي جليلي بودند و فقط آقاي جليلي را اصلح مي دانستند و زماني که آقاي جليلي کنار رفت به نفع آقاي رئيسي نيامدند و در گفت و گوها و بحث هاي خودشان آقاي رئيسي را اصلح نمي دانستند، اينها عده اي بودند که راي دادند اما راي سفيد دادند، يعني معتقد بودند بايد مشارکت کنند اما فرد اصلح خودش را کنار کشيده بود و قبول نداشتند که اين اصلح بودن قابل انتقال به شخص ديگري است.

برخي به خاطر مُهر در شناسنامه موقع استخدام راي مي‌دهند

اين فعال سياسي همچنين تصريح کرد:عده اي هم طبق روال گذشته احتياط مي کنند و تظاهر مي کنند که ممکن است شناسنامه شان در موقع استخدام يا در موقع ترفيع و ... کنترل شود که تفکر غلطي هم هست ولي اينها مي آيند و تعرفه مي گيرند که شناسنامه شان مهر بخورد و راي سفيد مي دهند. عده ديگري با انگيزه هاي مشابه راي سفيد دادند؛ مثلا ممکن است طرفداران برخي کانديداها بعضا راي سفيد داده باشند يا برخي از اصلاح طلبان با دعوت آقاي خاتمي راي دادند اما آقاي همتي را قبول نداشتند و آنها هم راي سفيد دادند. بنابراين گروه هاي مختلف با انگيزه هاي متفاوت اينگونه شرکت کردند و راي سفيد دادند و نمي شود همه آنها را راي اعتراضي دانست يا همه را از روي ترس دانست يا همه شان را براي اين دانست که کانديداي مورد نظرشان حضور نداشت.

اين انتخابات پديده احمدي‌نژاد و اصلاح‌طلبان تندرو را داشت

سليمي نمين ادامه داد: بنابراين اين قضيه دلايل مختلفي دارد و به همين دليل هم يک پديده جديد ظهور کرد چون قبلا آراي باطله زير يک ميليون بود البته اين دوره به دلايلي هم پديده هاي مختلفي داشت، شما پديده احمدي نژاد را داشتيد، پديده نيروهاي تندرو اصلاح طلب را داشتيد که بيايند و با انگيزه مقابله با ساختار انتخاباتي و تضعيف آن ثبت نام کنند، اين پديده هاي جديد بود که در اين دوره رخ داد.

يک پيشگو در مشهد به قاضي‌زاده گفته بود تو قطعا رئيس‌جمهور مي‌شوي

وي خاطرنشان کرد: برخلاف تبليغاتي که دشمنان و بدخواهان کشور مطرح مي کردند که انتخابات از پيش مهندسي شده بود، هرکدام از اين افرادي که به عنوان کانديدا مطرح بودند ساز خودشان را مي زدند، آقاي جليلي بحث خودش را داشت، آقاي رضايي بحث خودش را داشت، آقاي قاضي زاده هاشمي بحث خودش را داشت؛ به آقاي قاضي زاده هاشمي انقدر اين مطلب را القا کرده بودند که قطعا ايشان رئيس جمهور خواهد شد! مثل آقاي احمدي نژاد که برخي از پيشگوها به سراغش مي رفتند و چنين حرفهايي مي زدند، يک پيشگو هم در مشهد به آقاي قاضي زاده هاشمي اين مطلب را گفته بود که تو قطعا رئيس جمهور مي شوي و به همين دليل به درخواست برخي از نمايندگان که از او خواسته بودند کنار رود، برخورد بسيار تند و غير مؤدبانه داشت چرا که تصور کرده بود که او قطعا رئيس جمهور مي شود.

اين تحليلگر سياسي اصولگرا با بيان اينکه در اين انتخابات هيچ طراحي پشت صحنه اي نبود، افزود: از سوي ديگر بعضي ها هم تعرفه گرفته بوند و به صندوق نيانداختند، يعني نه از جهت تحريم و نه راي اعتراضي بلکه مثلا قوم و خويششان در شوراها نامزد شده بود و فقط آمده بودند که به او راي دهند و نه مي خواستند به خبرگان راي دهند، نه مي خواستند به ميان دوره اي مجلس راي دهند و نه مي خواستند به رياست جمهوري راي دهند اما آنجا تعرفه ها را به آنها مي دادند و اين تعرفه ها را پيش خودشان نگه داشتند و با خودشان بردند و فقط به شوراي شهر راي دادند و اين هم جزء آراي باطله محسوب مي شود.

بعضي تعرفه‌ها را با خود بردند

سليمي نمين گفت: براي اولين بار بود که ما در تهران براي ۴ انتخابات ۴ صندوق داشتيم، اگر شما آدم عادي در جامعه باشيد شايد بخواهيد در انتخابات ميان دوره اي شرکت کنيد ولي نمي خواهيد در انتخابات ديگر مشارکت داشته باشيد. اينها وقتي تعرفه ها را با خود مي برند آراي باطله محسوب مي شود. افراد قابل توجهي بودند که فقط آمده بودند به شوراي شهر راي دهد، تعرفه هاي ديگر را مي گرفت يا سفيد مي داد و يا با خودش مي برد و اين مساله هم باعث افزايش آراي باطله شد.

در ميزان آراي باطله بزرگنمايي مي‌شود!

به گفته وي، در دوره هاي قبل ۴ صندوق همزمان وجود نداشت و فقط انتخابات هاي شوراي شهر و رياست جمهوري با هم بوداما اينبار هم انتخابات مجلس و هم انتخابات خبرگان در تهران و بعضي از شهرستانهاي ديگر بود لذا آراي باطله بيشتر شد بنابراين به نظر من اين ميزان آراي باطله معقول و در آن بزرگ نمايي مي کنند چون کاملا قابل تجزيه و تحقيق است و اگر محققين در آينده بنشينند و روي اين قضيه کار کنند مطالب قابل استفاده اي از آن استخراج مي شود که خوب است در اين زمينه تحقيق شود اما الان براي اينکه اين مشارکت قابل تامل و به نظر من مثبت است.

انتخابات ارزشمندي برگزار شد

اين فعال سياسي تصريح کرد: شايد بگوييد که چرا مي گويم مثبت؟ در اين شرايطي که دولت آقاي روحاني يک لَختي سياسي ايجاد کرد، در شرايطي که تحريمها پدر جامعه را در آورد و فشار جدي به مردم وارد کرد، در اين شرايطي که کرونا رکود جدي ايجاد کرد، در اين شرايط، اين انتخابات انتخاباتي قابل ارزش است که بعضي ها مي خواهند اين ارزش را با بحث هايي راجب به آراي باطله مخدوش کنند البته خيلي ره به جايي نمي برند اما در عين حال دارند مسئله سازي مي کنند. موضوعي که فقط مي تواند براي تحقيق خيلي خوب باشد و همين دسته بندي هايي که من کردم را استخراج کنند و ببينند چه تعدادي راي اعتراضي داشتند، راي چه تعدادي مربوط به دسته بندي هاي ديگري است که من خدمتتان عرضه کردم.

سليمي نمين در پاسخ به اين پرسش که اين ميزان راي باطله هشدار و پيامي براي حاکميت يا دولت بعدي ندارد، گفت: قطعا دارد. براي چه مي گويند که صندوق راي بسيار بسيار روش متمدنانه اي است؟ چرا که پيامهاي آن مي تواند قابل دريافت باشد. صندوق راي تغيير را عاقلانه و هوشياري ايجاد و پيامهاي صريحي را منتقل مي کند. به همين دليل گفتم موضوع خوبي براي تحقيق است.

اصلاح‌طلبان نتوانستند پايگاه راي‌شان را فعال کنند

وي تاکيد کرد: ما در پرشورترين انتخابات ۸۵ درصد مشارکت داشتيم که جنگ و دعوا ايجاد شد و دو قطبي شد، در همان دو قطبي شدن و دعواهاي بسيار حاد، ۱۵ درصد مشارکت نکردند که يا کساني هستند که خيلي بيمار هستند يا اصلا هيچ سر آشتي با اين نظام سياسي ندارند بنابراين ۱۵ درصد اصلا شرکت نکردند. الان ۳۵ درصد در اين انتخابات شرکت نکردند که اين ۳۵ درصد هم براي اصلاح طلبان و هم براي اصولگرايان پيام دارند به ويژه براي اصلاح طلبان. نزديک به ۲۰ درصد اين ۳۵ درصد مربوط به پايگاه راي اصلاح طلبان هستند. اصلاح طلبان اصلا نتوانستند اين پايگاه راي خودشان را فعال کنند.

جهانگيري ۲ ميليون راي هم نمي‌آورد

اين تحليلگر سياسي اصولگرا در واکنش به اين پرسش که آيا اين موقعيت اصلاح طلبان به دليل ردصلاحيت کانديداهايشان نبوده است، اظهار کرد: اصلاح طلبان اگر هر کانديدايي ديگري هم مي آوردند نمي توانستند پايگاه رايشان را فعال کنند. تازه کانديداي اصليشان به هيچ وجه به اندازه آقاي همتي راي نمي آورد، کانديداي اصلي آنها آقاي جهانگيري بود به نظر شما به عنوان يک روزنامه نگار آيا آقاي جهانگيري مي توانست همان ۲ ميليون راي را بياورد؟ اصلا نمي توانست بياورد.

سليمي نمين خاطر نشان کرد: بازبرخي آقاي همتي مقداري مستقل از آقاي روحاني ارزيابي مي کنند ولي آقاي جهانگيري را مستقل از آقاي روحاني نمي دانند. اگر آقاي جهانگيري بود اصلاح طلبان مجبور بودند او را به عنوان نماينده خودشان معرفي کنند و نمي توانستند اين کار را نکنند چون در غير اين صورت اختلاف جدي در اصلاح طلبان ايجاد مي شد و آقاي جهانگيري اصلا شانس نداشت.

انتخابات ۱۴۰۰ براي همه درس‌آموز است

وي يادآور شد: در اين دوره به دليل بد عمل کردن آقاي روحاني پايگاه راي اصلاح طلبان به شدت مأيوس شده بود؛ حتي دعوت آقاي خاتمي هم اين قضيه را تکان نداد. قبل از دعوت آقاي خاتمي در نظرسنجي‌ها آقاي همتي همين جايگاه را داشت و بعد از دعوت آقاي خاتمي هم همين تعداد راي را آورد، يعني نتوانست تاثير بگذارد، نخبگان اصلاح طلب نمي‌توانستند پايگاه راي را تکان دهند، بنابراين اين انتخابات خودش بايد مورد تجزيه و تحليل گسترده قرار گيرد‍‍، اين انتخابات براي همه در‍س آموز است، هم براي اصولگرايان و هم براي اصلاح طلبان، البته اصولگرايان توانستند پايگاه راي خودشان را فعال کنند، بخشي از غير سياسيون هم توانستند فعال کنند، خيلي ها با آقاي رئيسي هم فکري نداشتند، اما آقاي رئيسي توانست برخي از نيروهاي غير سياسي را انگيزه مند کند ولي اصلاح طلبان به هيچ وجه نتوانستند پايگاه راي خودشان را فعال کنند و دلايل آن هم عديده است و اگر بررسي شود خيلي خوب است.

اين تحليلگر سياسي اصولگرا تاکيد کرد: علت دعوت به صندوق‌هاي راي مي شود اين است که مي شود از آن کسب تجربه کرد و پيام دريافت کرد و از اين طريق رشدي در آن جامعه مي شود و من فکر مي کنم هم آراي سفيد پيام دارد هم کساني که به صنوق هاي راي مراجعه نکردند پيام دارند و همه اين مسائل به عنوان يک موضوع تحقيقاتي نه يک ابزار سياسي براي مخدوش کردن حاصل انتخابات قابل بررسي است.

رئيسي براي آراي باطله و آراي خاموش برنامه دارد

سليمي نمين گفت: من فکر مي کنم خيلي نفعي از اين مسائل نمي برند اما بايد اهل نظر بنشيند و تحليل کند و بررسي کند و از حاصل بررسي بهره لازم گرفته شود و به پيامهاي مختلفي که از جانب مردم به سياستمداران ارسال شده توجه شود.

وي درباره وظيفه ابراهيم رئيسي و دولت سيزدهم در قبال اين آراي باطله و آراي خاموش، گفت: به نظر من آقاي رئيسي سياست خوبي را اتخاذ کرد، يعني تلاش خوبي را براي ارتباط با همه سلايق انجام داد. خود آقاي رئيسي قبل از انتخابات از جمله کساني بود که خودش پيگيري مي کرد که آنهايي که صلاحيتشان احراز نشده بود، تاييد شوند، شما چنين مساله اي را در گذشته کمتر شاهد بوديد که کسي به دنبال اين باشد که افراد برجسته اي که امکان رقابت پيدا نکردند دوباره به صحنه رقابت برگردند، آقاي رئيسي خودشان در اين قضيه تلاش چشمگيري کردند که اصلا در سياستمداران اين کار خيلي سابقه ندارد.

اين فعال سياسي همچنين بيان کرد: برخي از اظهارات آقاي رئيسي هم اين مساله را تاييد مي کند که ايشان براي کساني که به او راي ندادند يک برنامه اي براي کسب اعتماد آنها دارد، ‌اظهاراتي که ايشان در کنفرانس مطبوعاتيشان داشتند به نظر من به اين مطلب توجه ويژه اي داشتند، از جمله دفاعي که ايشان از مردم کردند، ايشان برجام را تاييد کردند و گفتند اگر امريکايي ها به برجام برگردند ما هم برمي گرديم و به قطع نامه پايبند خواهيم بود.

سليمي نمين افزود: اينها نکات بسيار مهمي است که سلايق سياسي را به نوعي به ايشان نزديک مي کند، البته ايشان قبل از انتخابات هم همين نکته را در مورد برجام تاکيد داشتند و شايد بعضي از اصولگرايان هم اين بحث را نپسندند ولي ايشان اعتقادات خودشان را صريحا هم قبل از انتخابات و هم بعد از انتخابات اعلام کردند که اگر امريکايي ها به تعهداتشان برگردند ما برجام را محترم خواهيم دانست، يعني اين توافقي که امضا کرديم را قبول داريم که به آن احترام مي گذاريم. بنابراين من فکر مي کنم آقاي رئيسي سلايق مختلف را لحاظ مي کند و سياست خودش را در کسب اعتماد همه سلايق دنبال مي کند که اين بسيار ارزنده است.

ديدار رئيسي با مسئولان رسانه‌هاي اصلاح‌طلب نمايش نبود

وي تاکيد کرد: ايشان با همه رسانه هاي اصلاح طلب ملاقات کرد و بحث هاي آنها را گوش داد،‌ که البته اين نمايش نبود، وقتي که آقاي رئيسي پيشتاز مي شود و دادگاه هاي سياسي را راه اندازي مي کند، چيزي که براي سالها متوقف شده بود،‌ اين کمکي به مديران مطبوعات، نويسندگان و .. بود تا از آنها حمايت و پشتيباني شود و منتقدين با قوت بيشتري بتوانند به انتقاد بپردازند؛ از سويي من فکر مي کنم در تبريکات مي شود اين مطلب را کاملا ديد که رويه اخلاق محور آقاي رئيسي يک اميدواري‌هايي در نيروهاي اصلاح طلب هم ايجاد کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar
پس از این بخوانید
پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر