برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
سیاسی

خبرهای تازه رئیس سازمان بازرسی؛ از پرونده ویلموتس تا تخلف در بورس

منبع
ايسنا
بروزرسانی
خبرهای تازه رئیس سازمان بازرسی؛ از پرونده ویلموتس تا تخلف در بورس

ايسنا/ رييس سازمان بازرسي کل کشور با اشاره به حادثه واژگوني اتوبوس خبرنگاران، گفت: به همکارانم گفتم که اين موضوع را پيگيري کنند هم‌چنين دستور دادم که ايمني اتوبوس‌ها بررسي شود زيرا بعد از اين اتفاق نيز حادثه تلخ تصادف سربازان را داشتيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن درويشيان در نشست خبري خود به مناسبت هفته قوه‌قضائيه با گراميداشت ۷۲ تن شهيد هفتم تير و تبريک برگزاري انتخابات، گفت: مردم بار ديگر با حضور در انتخابات ثابت کردند پاي نظام و مقام معظم رهبري هستند.

رييس سازمان بازرسي کل کشور ادامه داد: يکي از حوادثي که همه ما را غمگين کرد جان باختن دو خبرنگار بود که خدمت اصحاب رسانه تسليت عرض مي‌کنم و به همکارانم گفتم که اين موضوع را پيگيري کنند هم‌چنين دستور دادم که ايمني اتوبوس‌ها بررسي شود زيرا بعد از اين اتفاق نيز حادثه تلخ تصادف سربازان را داشتيم.

وي در ارتباط با رويکردهاي قوه‌قضائيه گفت: يکي از موضوعات حائز اهميت پيگيري‌ ماموريت مندرج در سند تحول قوه‌قضائيه است و ما ۱۲ ماموريت داريم نکته ديگر جهت‌گيري‌هاي کلان سازمان بازرسي است که يکي از آن‌ها پيگيري‌هاي همه جانبه است تا به سمت نظارت‌هاي ماموريت محور حرکت کنيم.

گزارشي از اقدامات سازمان بازرسي کل کشور
رئيس سازمان بازرسي کشور در رابطه با اقدامات اين سازمان گفت: تعداد بازرسي‌هاي ما در سال ۹۹ و سه ماهه امسال ۴۵۷۶ و ۱۷۰۱ گزارش بود و مجموع گزارشات در اين بازه ۷۵۷۳ گزارش در سال ۹۹ و ۱۲۹۶ گزارش براي سه ماهه امسال است هم‌چنين تعقيب انتظامي کارکنان و اداري مديران ۲۷۲۱ گزارش بود و تعقيب کيفري ۱۰۴۳ گزارش و ابطال مصوبات خلاف قانون در سال ۹۹، ۶۳ مورد بوده است که ريز اين آمار و به تفکيک معاونت ها وجود دارد.

وجود بيش از ۷۰ پرونده در رابطه با ترک فعل‌ها 
وي گفت: در رابطه با ترک فعل‌ها بيش از ۷۰ پرونده در اين مورد داريم که در رابطه با اراضي ملي، شهرداري‌ها و مواردي مربوط به خلع يد و تصرف از اراضي در اين موارد است هم‌چنين برخي از مصاديق اقدامات ما در نتيجه بازرسي‌ها مثل بحث جمعيت است که پيگيري‌هاي جدي و مستمري همکاران ما چه در رابطه با وظايف وزارت بهداشت و طرح مجلس انجام دادند و بحث غربالگري و سقط جنين را پيگيري کردند هم‌چنين توليد مرغ لاين ايراني با پيگيري‌هايي که انجام شد در مدار توليد قرار گرفت و اگر دولت پيگيري کند شايد بتوانيم تا پايان سال جاري به خودکفايي در اين سويه مرغ برسيم که هم موجب کاهش خروج ارز به ارزش يک ميليارد دلار مي‌شود و هم موجب سالم‌تر شدن مي‌شود.

وي گفت: «مسئله‌محوري» است و حول اين موضوع برنامه‌هاي خود را تعيين کرديم و ۵۰ درصد فعاليت ما در سال جاري بر پايه مسائل اصلي کشور است.

درويشيان خاطرنشان کرد: در فرمان ۸ ماده‌اي رهبري در سال ۸۰ يکي از محورها شناسايي آسيب‌ها توسط دستگاه‌هاي نظارتي است و ما يکي از موضوعاتي که دنبال کرديم و در سال جاري بر آن متمرکز شديم شناسايي آسيب‌هاي اساسي است که چه بسترهايي موجب ايجاد رانت و فساد مي‌شود و مي‌خواهيم اين آسيب‌ها را به دستگاه‌هاي آسيب‌زدا اعلام کنيم.

تعيين تعرفه دندانپزشکي با پيگيري‌هاي سازمان بازرسي
درويشيان ادامه داد: تعيين تعرفه دندانپزشکي نيز با پيگيري‌هاي ما در حوزه بهداشت و درمان به تصويب رسيد و ابلاغ شد و بسياري کساني که از وضعيت خوب مالي برخوردار نبودند تا قبل از اين نمي‌توانستند از اين درمان استفاده کنند. هم‌چنين ما شاهد کاشت ۲۰ هزار درخت و خريد تضميني گندم نيز هستيم. در حوزه کرونا از ابتداي شيوع اين ويروس تا الان بيش از ۱۰۰ هشدار به رئيس‌جمهور و سازمان‌هاي مختلف داده شده است هم‌چنين در ارتباط با توليد واکسن همکاران ما در وزارت بهداشت مستقر هستند و پيگيري مي‌کنند.

وضعيت پرونده هاي موجود در سامانه گزارشگران فساد
درويشيان در پاسخ به سوالي در رابطه با سامانه گزارشگران فساد گفت: در اين سامانه ۴۴ پرونده تشکيل داديم تعداد گزارش‌هاي ثبت شده از کساني که با مشخصات گزارش کردند ۲۱۱۲ گزارش است ۴۲۵ مورد آن در دست بررسي است و تاکيد مي‌کنيم کساني که گزارشي به ما اعلام مي‌کنند حتي‌الامکان گزارش‌ها را با مشخصات ثبت کنند تا در صورت ابهام با ان‌ها در ارتباط باشيم و حدود ۴۴ هزار و ۸۰۰ گزارش نيز به صورت ناشناس در اين سامانه ثبت شده است.

اقدامات سازمان بازرسي در ارتباط با قطعي برق
وي در ارتباط با قطعي برق نيز گفت: بلافاصله که اين موضوع مطرح شد مفصل اين موضوع را بررسي کرديم و بعد از آن بازرسي فوق‌العاده‌اي را ترتيب داديم و هيئتي را در وزارت نيرو مستقر کرديم و يکي از مشکلات در حوزه برق که موجب قطعي‌هاي اخير شد اين است که بايد سالانه ۵ هزار مگاوات توليد برق اضافه شود در صورتي که کمتر از ۵۰ درصد اتفاق افتاد که وزير دليل آن را کمبود  اعتبارات دانست و کاهش بارندگي در ۵۰ سال اخير و گرمي هوا و توليد رمزارزها نيز از ديگر عوامل اين موضوع بود. ۲۰۰۰ هزار مگاوات برق براي توليد رمزارزها استفاده مي‌شود و آقاي رئيس‌جمهور دستور داد که از توليد رمزارزهاي غيرمجاز جلوگيري شود. پيشنهاد راهبردي ما تاسيس وزارت‌خانه انرژي است تا همه مسائل در آن‌جا حل و فصل شود.

تشکيل کارگروه ويژه در خصوص مديريت فضاي مجازي
درويشيان در خصوص مديريت فضاي مجازي گفت: در خصوص فضاي مجازي نيز يک کارگروه ويژه تشکيل داديم که با دادستاني همکاري مي‌کند، اين موضوع يکي از موضوعات مهم کشور است که برخي از آثار تخريبي آن را در انتخابات ديديم و حتما از دستگاه‌هاي اجرايي وظايفشان را در اين خصوص مطالبه مي‌کنيم.

نظر نهايي در خصوص برگ سبز 
رئيس سازمان بازرسي کل کشور در رابطه با نظر نهايي سازمان در خصوص برگ سبز گفت: اين موضوع اختلاف ديرينه بين سازمان ثبت اسناد و نيروي انتظامي است. بخشنامه‌اي را رئيس پيشين قوه‌قضائيه و رايي هم ديوان عدالت صادر کردند، اخيرا شکايتي از سازمان ثبت اسناد دريافت کرديم که در حال بررسي است. بر اساس سابقه اين موضوع و نظرات کارشناسي و ادعاهاي نيروي انتظامي در دست بررسي است که نتيجه آن اعلام مي‌شود.

وضعيت ترک فعل مسئولان در حوزه کالاهاي اساسي

وي در پاسخ به سوالي در رابطه با ترک فعل مسئولان در حوزه کالاهاي اساسي گفت: اين موضوع، موضوع مهمي است و ما معتقديم ظرفيت کشور براي توليد نهاده‌هاي دامي بيش از آن چيزي است که اکنون وجود دارد و ما معتقديم حتي مي‌توانيم در اين زمينه خودکفا شويم، ما هشدارهاي متعددي را در رابطه با نهاده‌هاي دامي به رئيس‌جمهور و معاون اول ايشان داديم و همکاران در بازرسي‌هاي وزارت صمت نيز اين موضوع را پيگيري مي‌کنند.

اقدامات سازمان بازرسي درخصوص وضعيت بازار بورس
رئيس سازمان بازرسي کل کشور در ارتباط با حوزه بورس و خسارات مردم در اين حوزه گفت: موضوع بورس از موضوعاتي است که همه بخش‌ها به آن ورود داشتند و ما برحسب وظيفه قانوني نظارت بر بورس از همان ابتدا ورود کرديم و هشدارهايي را به وزير محترم اقتصاد و رئيس سازمان بورس داديم، دولتي‌ها نبايد ورود مردم به اين حوزه را تبليغ مي‌کردند و مردم به آن‌ها اعتماد کردند، ما گزارشات مفصلي در اين رابطه داديم و علل اين وضعيت را تشريح و پيشنهادي نيز ارائه کرديم و اميدواريم در دولت مردمي اين پيشنهادها مورد توجه قرار گيرد. يک تخلف اين است که در سال ۹۸ و به ويژه در سال ۹۹ تسهيلات به کارگزاري ‌هاي بورسي داده شده است در حالي که طبق بخشنامه‌ سازمان بورس دادن تسهيلات به کارگزاري‌هاي بورس خلاف قانون است. ما از همان ابتداي شتاب نامتعارف بورس هشدار داديم که اين شتاب منطقي نيست و مخصوصا کساني که سرمايه‌هاي خرد را وارد کردند بيشتر متضرر شدند.


درويشيان در رابطه با پيگيري‌هاي اين سازمان براي اعاده اموال نامشروع مسئولان گفت: طبق قانون مسئوليتش با قوه‌قضائيه است و ديوان محاسبات مکلف هست اگر اموال نامشروعي هست به قوه‌قضائيه اعلام کند و در حال حاضر گزارشي نداريم که چه پيگيري‌هاي انجام شده است زيرا اين کار نتيجه همکاري چند دستگاه از ۱۳ سال پيش است.

وي در رابطه با افزايش قيمت بليط هواپيما و ورود سازمان بازرسي نيز گفت: ما اين موضوع را رصد مرديم و همکاران ما در حوزه امور راه‌ و شهرسازي اقداماتي را انجام دادند.

پيگيري سازمان بازرسي درخصوص کاستي هاي روز انتخابات
رئيس سازمان بازرسي کل کشور در رابطه با اخلال در برخي شعب راي‌گيري نيز گفت: ما از همان ابتدا نظارت بر اين موضوع که کانديداها از امکانات دولتي نبايد استفاده کنند را انجام داديم اما نظارت بر اجراي انتخابات برعهده شوراي نگهبان است و ما وظيفه‌اي در اين خصوص نداريم به همين دليل دخالتي نداشتيم اما کاستي‌ها در روز انتخابات را پيگيري کرديم و گزارشي نيز آماده کرديم و قرار است گزارش را به دادستان کل ارائه دهيم.

وي در رابطه با قرعه‌کشي خودروها گفت: اين موضوع، موضوع ملي است و در مقطعي شوراي رقابت قيمتي را براساس شاخص‌هايي که تعيين کرده بود اعلام کرد اما بررسي‌هاي ما حاکي از آن بود که اطلاعاتي که به شوراي رقابت داده شده دقيق نبوده و در نهايت با پيگيري‌هاي ما از افزايش قيمت خودرو در پايان سال جلوگيري شد.

صدور حکم بدوي انفصال دائم براي شهردار سابق منطقه يک تهران و معاون فعلي حناچي
درويشيان در پاسخ به سوالي درباره آخرين وضعيت پرونده و حکم انفصال معاون شهردار تهران به دليل ترک فعل او در حادثه کلينيک سينا اطهر گفت: بلافاصله بعد از آن حادثه بازرسي‌هايي را انجام داديم، شهرداري منطقه يک، شهردار سابق منطقه يک و معاون خدمات شهري مجرم شناخته شدند، يک نفر به  انفصال دائم محکوم شد، يک نفر کسري حقوق دريافت کرد البته آرا قابل تجديد نظر هستند  و هنوز راي نهايي اعلام نشده  است.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آيا شهردار سابق منطقه يک همان معاون فعلي شهردار تهران است يا خير گفت : بله همان فرد است.

تحقيق از 8 نفر در رابطه با پرونده ويلموتس
رئيس سازمان بازرسي در رابطه با پيگيري‌هاي پرونده ويلموتس نيز گفت: گزارش نهايي اين موضوع به دادسرا ارسال شده و از ۸ نفر تحقيق به عمل آمده است.

واکسن برکت بالاي ۹۲-۹۳ درصد ايمني ايجاد مي‌کند
درويشيان در رابطه با ورود اين سازمان به ساخت واکسن برکت و ايمني‌زايي آن گفت: همکاران ما از نزديک به طور روزانه اقدامات را رصد و پالايش مي‌کنند چه در رابطه با صدور مجوزهاي کميته اخلاق و چه تست‌هاي باليني اين واکسن، واکسن برکت بالاي ۹۲-۹۳ درصد ايمني ايجاد مي‌کند و مجوز لازم را هم از وزارت بهداشت دريافت کرده البته ممکن است برخي عوارض را ايجاد کند اما اين‌که ثابت شود و پزشکي قانوني اعلام کند فوت در اثر واکسن بوده را نداشتيم.


تشکيل پرونده قضايي درخصوص حادثه اتبوس خبرنگاران
درويشيان در رابطه با امنيت راه‌ها و وقوع حوادثي مثل اتوبوس خبرنگاران و سربازان گفت: اين حوادث تنها به دليل ناايمن بودن جاده‌ها اتفاق نمي‌افتد يک دليلش بخاطر حادثه‌خيز بودن جاده‌ها است و دليل ديگر آن نيز به دليل ناايمن بودن خودروها و قصور راننده است و ما به همکاران گفتيم حتما به اين موضوع ورود کنند.

رئيس سازمان بازرسي کل کشور در ارتباط با احتمال دستگيري مقامات در رابطه با اتوبوس خبرنگاران گفت: دادستان‌ها به اين موضوع ورود پيدا کردند و اگر کوتاهي مربوط به مسئولان ذي‌ربط مثل وزارت راه و شهرسازي شناسايي شود پيگيري مي‌کنيم. در اين خصوص پرونده قضايي تشکيل شده است و در حال رسيدگي است.

افزايش قيمت‌ نان غيرقانوني و تخلف است
درويشيان در پاسخ به سوال ايسنا در رابطه با افزايش قيمت نان و پيگيري‌هاي اين سازمان گفت: مسئولان وزارت صمت به ما اعلام کردند که ستاد تنظيم بازار با افزايش قيمت موافقت نکرده است و گشت‌هايي از سوي تعزيرات براي نظارت روي اين موضوع به کار گرفته شده تا  اگر تخلفي انجام شده شناسايي شود البته اتحاديه نان به اين قيمت اعتراض دارند که بايد به آن رسيدگي شود، پس به طور رسمي هيچ افزايش قيمتي اعلام نشده است و افزايش قيمت‌ها غيرقانوني و تخلف است.

رئيس سازمان بازرسي کل کشور در پاسخ به سوالي درباره سايت‌هاي شرط‌بندي و فراهم شدن بستر بانک‌ها براي پرداخت اين سايت‌ها گفت: دادستاني کل به اين مورد ورود کرده است و چند هزار سايت مسدود شده است، گزارشاتي داريم که بانک‌ها بسترهايي براي انتقال پول فراهم مي‌کنند و اگر به نتيجه برسيم کوتاهي‌هايي در اين خصوص از سوي بانک مرکزي انجام شده حتما پيگيري مي‌کنيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر