ايلنا/ آيت‌الله اسدالله بيات زنجاني از مراجع تقليد شيعه در پي تحرکات اخير طالبان در کشور افغانستان، اطلاعيه‌اي صادر کرد.

متن اين اطلاعيه به شرح ذيل است:

بسم الله الرّحمن الرّحيم

قدرت‌گرفتن دوباره جريان طالبان در افغانستان هم هشدار است و هم آزمون. هشداري است براي آن‌که يادمان نرود جريان خشونت، تحجر و ترور در دينداران قشري‌مسلک هنوز زنده است و خودش را بازتوليد مي‌کند و فقط پرچم و نام خود را عوض مي‌کند. لذا مبارزه فکري و عملي با آن، تکليفي است که تعطيل‌بردار نيست.

اما قدرت‌گرفتن اين جريان يک امتحان هم هست براي همۀ ما اعم از سنتي و نوگرا، اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و حتي مسلمان و غيرمسلمان.امتحاني فکري تا محک و معياري باشد براي سنجش و شناخت سه صنف از دينداري و مسلماني در روزگار ما.

اول: آنهايي که با ظهور مجدد طالبان گويي همزاد و همذات خود را دوباره يافته‌اند و با هفت آب مي‌خواهند آنها را تطهير کنند؛ دوم: آنهايي که در برابر اين جريان سکوت کرده‌اند و التفاتي به خطرات آن ندارند و سوم هم آنهايي که موضع‌گيري عليه طالبان و مرزبندي شفاف با آنها را تکليف عقيدتي و فکري خود مي‌شمارند. اين امتحان و آزموني است که روزگار کنوني دارد از ما و از نوع دينداري مسلمانانۀ ما مي‌گيرد و خواسته يا ناخواسته در حال شرکت در اين امتحان هستيم.

بر اين اساس اينجانب يک توصيه به علماي حوزه و دانشگاه و حوزه‌هاي علميه و صاحبان خطبه و منبر دارم و يک توصيه هم به عموم برادران و خواهران ديني. توصيه‌ام به علماي حوزه و دانشگاه، فعالان اجتماعي و جريان‌هاي سياسي آن است که به طور آشکار و علني مرز خود را با اين جريان تندرو، خشن و تروريست بيان و ابراز کنند و ديگران را هم به اين کار تشويق کنند و همچنين نقد آن را از لابه‌لاي گفتار و متون متقدم و معاصر بازگو و تبيين کنند، وگرنه به مرور و بر اثر سکوت و سکون و بي‌اعتنايي، مي‌بينم آن روزي را که بايد خودمان با عمّال و نمايندگان همزاد و همذات داخلي اين جريان تندرو و خشن در داخل کشور بجنگيم که شاهدهاي آن هم نمايان است.

اما توصيه‌ام به عموم خواهران و برادران مسلمان، به ويژه در ايران، آن است که همان‌قدر که بر اهتمام فرزندان و خانوادۀ خود به انجام واجبات ديني و فضائل اخلاقي همچون نماز و روزه و انفاق و نوع‌دوستي، شوق و رغبت داريد، بر تقويت فکري و عقيدتي آنها در پرتو اسلام عقلاني، رحماني و انساني هم همت کنيد. کمک کنيد که نسل‌هاي بعد و بعدتر بدانند و يادشان نرود که فرق اسلام ناب و اصيل محمدي و علوي با اسلام داعش و طالبان اين است که در اسلام اصيل آيۀ «لا إکراه في الدين» همان مفهومي را دارد که در نگاه نخست و در ترجمۀ ساده و سليس و ظاهر آن به هر زباني از آن فهميده مي‌شود و تفسيربردار نيست.

مسلمان‌شدن وابسته به تحقيق فردي و شخصي است و تقليد در آن ممنوع، مذموم و نارواست و هر کس جز اين بخواهد، در پي قدرت و مطامع دنيوي خويش است. پدران و مادران عزيز! در روزگاري که برخي منابر و مواعظ آلوده به مطامع قدرت و ثروت شده‌اند، خودتان کمک کنيد و حساس باشيد که فرزندان‌تان يادشان نرود که اسلام، خادم انسان است و آمده تا او را رفعت مقام ببخشد و هر فکر، نهاد و دستگاهي که گفتار و رفتارش با قداست، حرمت و آزادي خدادادي انسانها منافات داشته باشد خارج از اسلام بوده و اسلام خوارج است.

بارها گفته‌ام که آزادي انسان، حق نيست بلکه فوق حق است، چون مبناي بعث انبياي الهي آزادي انسان است و اگر بشر آزاد نبود، اصولاً بعثت و دعوت انبيا هم بي‌معنا بود. به فرزندانتان بياموزيد که اگر آزادي انسان را برداريم، قيامت و حساب و کتاب پس از مرگ هم بي‌معنا و لغو است و اين چيزي است که مع‌الأسف اين تندروهاي داخلي و خارجي آن را نفهميده‌اند.

طالبان و داعش نه‌فقط يک جريان سياسي و اجتماعي و نظامي، بلکه يک فکر بي‌مرز است که منحصر به افغانستان و عراق و سوريه و پاکستان و کشورهاي عربي نيست. مگر مي‌شود اطراف ما باشند و در ميان ما نباشند؟ اين تفکر در ايران ما هم هست ولي هنوز متحد نشده و اضلاع آن به همديگر متصل نشده‌اند. اگر مراجع آزاده و مستقل، وعاظ انديشمند و دردمند، دانشگاهيان انسان‌ساز، فعالان اجتماعي و عموم خانواده‌ها و پدران و مادران آگاه دست به دست هم بدهند و بر آگاهي عمومي نسبت به اسلام عقلاني و رحماني و انساني بيفزايند و اسلام طالباني و داعشي را محکوم کنند، اين تفکر هيچگاه در ايران ما قدرت نخواهد گرفت و مناسبات اجتماعي و سياسي ما هم طالباني و داعشي نخواهد شد، اما اگر خداي ناکرده نسبت به قرائت‌هاي خشن و غيرانساني از اسلام بي‌اعتنا باشيم، از آنجا که اسلام به هر حال اسماً يا رسماً در اين سرزمين هست و خواهد بود، همين قرائت خشن و غيرانساني مقتضيات متحجرانۀ خود را بر زندگي همۀ ما تحميل خواهد کرد و زمام همه امور دنيوي و معنوي مردم را در دست خواهد گرفت. لذا در عين احترام به تلاش‌هاي اجتماعي، سياسي و بين‌المللي براي محکوميت و تضعيف طالبان، معتقدم که توسعۀ اسلام عقلاني، رحماني و انساني در شرايط کنوني همچنان بهترين و ماندگارترين وسيله و رقيب براي مواجهه با اسلام داعشي و طالباني است.

اللهم لا تجعل مُصيبَتنا في دينِنا و لا تَجعل الدنيا أکبر هَمِّنا و لا مَبلَغَ عِلمِنا و لا تُسلِّط علينا من لا يَرحَمنا برحمتک يا ارحم الراحمين

اسدالله بيات زنجاني

دهم مردادماه ۱۴۰۰

قم المقدسه

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar