برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

فلاحت‌پیشه: اگر یک روز در تنش زدایی تعلل کنیم به منافع ملی خودمان پشت کرده ایم

منبع
ايسنا
بروزرسانی
فلاحت‌پیشه: اگر یک روز در تنش زدایی تعلل کنیم به منافع ملی خودمان پشت کرده ایم

ايسنا/ يک نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حضور ابراهيم رييسي در اجلاس شانگهاي گفت: ايران بايد يک روح همکاري‌جويي و تنش‌زدايي را در سياست خارجي‌اش حاکم کند تا با استقبال در چنين اتحاديه‌هايي مواجه شود.

حشمت الله فلاحت پيشه در گفت و گو با ايسنا، با اشاره به زمينه ها و ديدگاه هاي شکل گيري سازمان شانگهاي گفت: نگاهي که بر اساس آن سازمان شانگهاي شکل گرفته است ناشي از يک ساز و کار بين‌المللي و کشورهاي بريکس است که اقتصادهاي مهمي دارد در حالي که ايران نگاه منطقه اي دارد. در ساز و کارهاي نومنطقه گرايانه کشورها دنبال افزايش توان چانه‌زني خود هستند و از حوزه هاي چالش‌برانگيز پرهيز مي کنند و چون ايران چالش‌هاي بين‌المللي مختلف دارد، يکي از موانعي که باعث مي شود ايران سخت ترين شرايط را براي پيوستن به اتحادهاي منطقه اي داشته باشد درگير بودنش با چالش هاي بين المللي است و از اين رو کشورهاي عضو شانگهاي حاضر نيستند، تعهداتي را نسبت به ايران بپذيرند و خود را درگير مسايل ايران کنند ازجمله در بحث برجام و اف اي تي اف و غيره.

وي ادامه داد: از اين رو ايران بايد يک روح همکاري‌جويي و تنش‌زدايي را در سياست خارجي‌اش حاکم کند و وقتي ديگر با خودمان چالش به همراه نمي بريم آن وقت با استقبال در اين اتحاديه ها مواجه مي شود. خيلي از کشورها روند ناظر بودن شان خيلي کمتر از ما طول کشيد و به عضويت دائم درآمدند، در حالي که ايران هنوز عضو ناظر است. بخشي از اين مساله ناشي از چالش هاي ناشي از فشار بين‌المللي است و بخشي ناشي از سياست هاي خود ايران است.

اين نماينده پيشين مجلس تصريح کرد: اميدوارم ايران هر چه زودتر به عنوان عضو دائم سازمان شانگهاي در اين اجلاس حضور پيدا کند و بتواند از فرصت هاي اين همراهي و همکاري به بهترين شکل در راستاي منافع ملي اش استفاده کند.

فلاحت پيشه خاطرنشان کرد: در عين حال نشست شانگهاي حاشيه‌هاي مهم‌تر از متن هم دارد. نشست ها و مذاکراتي در حاشيه آن برگزار مي شود که مي تواند شروع خوبي براي سياست خارجي دولت آقاي رييسي باشد. معتقدم حتي اگر يک روز در تنش زدايي تعلل کنيم به منافع ملي خودمان پشت کرده ايم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
پس از این بخوانید
پس از این بخوانید

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر