کدام خلبان رکورددار پرواز رزمی با جنگنده فانتوم است؟

نيروي هوايي ارتش از پيروزي انقلاب اسلامي تا آغاز دفاع مقدس نيز نقش پر رنگي در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملياتي غرب داشته است.
نيروي هوايي ارتش در هنگام تهاجم رژيم بعث به ايران اسلامي در ۳۱ شهريور ماه ۱۳۵۹ نيز به عنوان يک نيروي واکنش سريع وارد عمل شد و امير سرلشکر خلبان شهيد فکوري فرمانده وقت اين نيرو با طراحي عمليات ۱۴۰ فروندي نخستين پاسخ به تجاوز ارتش بعثي را به صدام داد.
اگر بخواهيم نقش نيروي هوايي ارتش را در دوران دفاع مقدس بيان کنيم بايد بگوييم که اگر خلبانان نيروي هوايي و پشتيبانيهاي آنان نبود شايد بسياري از عملياتهاي دريايي و زميني مانند عمليات مرواريد و والفجر ۸ نيز به پيروزي نميرسيد. اين نيرو از پايان دفاع مقدس تا کنون هم در عرصههاي خودکفايي، ساخت و توليد تجهيزات جديد و به روز هم از نيروهاي پيشگام در نيروهاي مسلح به شمار ميرود.
اين نيرو از نخستين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي و بعدها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملياتهاي مهمي، چون حمله به الوليد يا اچ ۳، حمله به اوسيراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسياري ديگر از عملياتها نقش مهمي در نابودي توان نظامي ارتش بعثي داشت و در اين راه شهداي بسياري را هم به انقلاب و کشورمان تقديم کرده است. نخبگان نيروي هوايي ارتش توانستند عملياتهاي بسياري را عليه دشمن بعثي طراحي و اجرا کنند که تا آن زمان شايد نظير آن در دنيا وجود نداشت. اين نوابغ و نخبگان نه تنها با اين عملياتها توانستند دشمن بعثي را مجبور به پذيرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامي جهان را هم به حيرت واداشتند.
کدام خلبان رکورددار پرواز رزمي با جنگنده فانتوم است؟
در ميان همه خلبانان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران که از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تا کنون مجاهدت ها و رشادت هاي بسياري انجام دادهاند، فعاليت هاي برخي از آن ها ويژگيهاي خاصي دارد. امير سرتيپ خلبان منوچهر محققي يکي از همين خلبانان شجاع و نترس نيروي هوايي ارتش است که در ادامه با برخي از رکوردهاي وي آشنا ميشويم.
امير محققي که به خلبان تاپگان نيروي هوايي ارتش نيز معروف است، در کارنامه خدمتي خود به ويژه در دوران دفاع مقدس سوابق و رکوردهاي درخشان بسياري دارد.
او در دوران دفاع مقدس ۱۸۲ پرواز برون مرزي را در کارنامه خود دارد که از اين حيث در ايران و خاورميانه رکورددار است. يک هزار ساعت پرواز رزمي در دوران جنگ تحميلي، انجام بيش از ۲۰۰ ماموريت خطرناک (Special Mission)، حضورموثر در عملياتهاي کمان ۹۹ و مرواريد در جهت شکستن ستون فقرات دشمن بعثي، فرماندهي دسته ۴۰ فروندي در عمليات ۱۴۰ فروندي کمان ۹۹ و رکورد پرواز رزمي با جنگنده فانتوم از مهمترين سوابق خدمتي امير سرتيپ خلبان منوچهر محققي است.
من خلبان هستم و نميتوانم تحمل کنم که مردم صدمه ببينند
امير محققي درباره بخشي از حضور خود در دفاع مقدس ميگويد: «پيش از آن که جنگ تحميلي شروع شود تهران بودم، اما از ابتداي جنگ به بوشهر آمدم و تا آخر جنگ همين جا بودم. دو سه سانحه در خوزستان برايم رخ داد که عربهاي ساکن اين استان من را نجات دادند و نگذاشتند دست عراقيها بيفتم. هر نيروي هوايي حتي در زمان صلح مانند اکنون، طرحهاي پيش فرضي دارد، فرماندهان براي آينده فکر ميکنند و طرح و برنامه ميريزند؛ بنابراين زماني که جنگ شد خلبانان آماده رزم بودند.»
وي ادامه داد: «وقتي رژيم بعث عراق حمله را شروع کرد، بايد جواب داده ميشد، چون اگر نميشد، مردم را از دست ميداديم. وقتي که ارتش دير عمل کند مردم عادي صدمه ميبينند. نظاميها بايد از صدمه ديدن مردم جلوگيري کنند. من خلبان هستم و نميتوانم تحمل کنم که مردم صدمه ببينند و از بين بروند. اما ما نسبت به عراقيها اين کار را نکرديم ما ميتوانستيم خيلي جاها را مورد اصابت قرار دهيم، ولي اين کار را نکرديم. زيرا عقيده داشتيم درست است که ما در جنگ هستيم، ولي با سربازان ميجنگيديم نه مردم.»
خاطرهاي از خلبان محققي در کلام عقاب زاگرس
امير سرتيپ خلبان کيومرث حيدريان که از خلبانان نيروي هوايي ارتش در دفاع مقدس و از فرماندهان نهاجا پس از اين دوران بود درباره امير سرتيپ محققي ميگويد: «در يکي از پروازهايم از پايگاه ششم شکاري بوشهر در سالهاي اول جنگ که همراه منوچهر محققي بودم پس از انجام مأموريت بر آسمان بغداد، به سمت مرز پرواز کرديم. منوچهر محققي يک از خلبانان هميشه آماده بود که در هنگام بازنشستگي رکورددار جهاني پرواز برونمرزي بود، اما متأسفانه در کمتر جايي نامي از ايشان است. هر چند محققي و امثال محققي براي نامشان نجنگيدند بلکه براي وطن بود که جنگيدند و بارها مرگ را به چشم ديدند.»
وي در ادامه افزود: «طبق معمول حجم موشکها و توپهاي ضد هوايي پدافند عراق زياد بود و از هر طرف بر ما وارد ميشدند. تا جايي که توانستيم موشکها و توپها را جا گذاشتيم، اما متأسفانه حجم موشکها و توپها بهقدري بود که نويز، رپيتر و چف هم ديگر بيتاثير بودند. نهايتاً با ديدن بهموقع چراغ هشدار دهنده نهايي و قبل از اصابت موشک به فانتوم با اجکت کردن هواپيما را ترک کرديم. محققي نيز از ناحيه دست چپ چندين تير از رگبار مسلسل خورد.»
خلبان ايراني که شليک ضد هوايي به فانتومش را کسر شان خود ميدانست
يکي ديگر از همرزمانش درباره او ميگويد: «امير تيمسار منوچهر محققي اخلاق منحصر به فردي داشت، شليک توپ ضد هوايي به فانتومش را کسر شأن خود ميدانست و جواب آن را متقابلا با شيرجه و شليک توپ دماغه فانتوم ميداد. روزي که به همراه جاويدان؛ عباس دوران به عمليات برون مرزي رفته بود در راه باز گشت از دسته پروازي جدا شد و با تغيير مسير، تيربار ضد هوايي را که در مسير رفت به طرفش شليک کرده بود منهدم کرد، رفتارهاي قدرناشناسانه با وي منوچهر را در سالهاي پس از جنگ گوشه گير کرد، ايشان هم اينک از آسيبهاي جدي به ستون فقرات به علت کثرت پروازهاي جنگي رنج ميبرد!»
او در آخرين روزهاي جنگ در وصف دوران خدمت خود به همرزمان تيز پرواز خود گفته بود که بچهها اينقدر Low Level بروي خليج فارس پرواز کردم که فکر کنم همه ماهيهاي خليج فارس کباب شدند.
عيادت امير نصيرزاده فرمانده نيروي هوايي ارتش از امير سرتيپ محققي
امير سرتيپ خلبان عزيز نصيرزاده فرمانده نيروي هوايي ارتش ۲۱ شهريورماه امسال با حضور در بيمارستان بعثت، از نرديک در جريان وضعيت بيماري يکي از خلبانان پيشکسوت نيروي هوايي ارتش قرار گرفت. وي در گفتوگو با پزشکان معالج و کادر درمان ضمن برشمردن خدمات ارزنده و مجاهدتهاي چشمگير امير محققي در دوران دفاع مقدس، بر استفاده از همه ظرفيتهاي موجود و لازم براي درمان امير «محققي» تأکيد کرد.