برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

آمریکا: بازگشت دوجانبه به برجام در راستای منافع ملی ما است

منبع
فارس
بروزرسانی
آمریکا: بازگشت دوجانبه به برجام در راستای منافع ملی ما است

فارس/ وزارت خارجه آمريکا شامگاه جمعه گفت «بازگشت دوجانبه به برجام» در راستاي منافع ملي واشنگتن است.

«جالينا پورتر»، معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: «بازگشت دوجانبه به پايبندي برجام در راستاي منافع ملي ايالات متحده و بهترين گزينه براي محدودکردن برنامه هسته‌اي ايران است و چارچوبي براي پرداختن به رفتارهاي بي‌ثبات‌کننده ايران فراهم مي‌آورد. تأکيد مي‌کنم چيزي که دنبال آن هستيم بازگشت دوجانبه به برجام است.»

اين مقام آمريکايي در حالي از «بازگشت دوجانبه» به برجام سخن گفته که جمهوري اسلامي ايران بر خلاف آمريکا هرگز از توافق هسته‌اي خارج نشده است. اقداماتي که ايران براي کاهش تعهداتش در برجام انجام داده بر اساس مفاد همين توافق و در واکنش به عدول طرف‌هاي غربي از تعهداتشان انجام شده‌اند. 

«دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور سابق آمريکا ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از اين توافق مورد تأييد شوراي امنيت سازمان ملل متحد خارج شد و سياست موسوم به «فشار حداکثري» را در دستور کار قرار داد.

جمهوري اسلامي ايران تا يک سال بعد از خروج آمريکا از برجام به تمامي تعهداتش ذيل اين توافق عمل کرد تا به کشورهاي اروپايي که وعده مي‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران مي‌کنند فرصت دهد براي تحقق اين وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت يک سال از خروج آمريکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اينکه کشورهاي اروپايي به وعده‌هايشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذيل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ايران ذيل مفاد توافق هسته‌اي برجام صورت مي‌گرفت.

جمهوري اسلامي ايران، بعد از برداشتن ۵ گام براي کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دي‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد ديگر با هيچ محدوديتي در حوزه عملياتي (شامل ظرفيت غني سازي، درصد غني سازي، ميزان مواد غني شده، و تحقيق و توسعه) مواجه نيست.

مقام‌هاي دولت جو بايدن بارها به صراحت به شکست سياست فشار حداکثري اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتي که براي بازگشت به اين توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

دولت «جو بايدن» مدعي است قصد دارد از طريق مذاکرات جاري در شهر وين، پايتخت اتريش زمينه‌هاي لازم براي بازگشت کشورش به توافق هسته‌اي برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وين ميان آمريکا و ساير طرف‌هاي برجام غير از ايران براي تسهيل بازگشت آمريکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها مي‌گويند پيشرفت‌هاي ملموسي در اين مذاکرات حاصل شده اما پاره‌اي اختلافات کماکان باقي است.

يکي از زمينه‌هاي اختلاف در اين مذاکرات اصرار آمريکا بر حفظ برخي از تحريم‌هايي است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام عليه ايران اعمال کرده است. مضاف بر اين، دولت بايدن اعلام کرده هيچگونه ضمانتي نمي‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌هاي بعدي آمريکا از برجام بدهد.

مضاف بر اين، مقام‌هاي دولت آمريکا پيش از اين تصريح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکويي» جهت پرداختن به ساير اختلافات از جمله مسائل موشکي و منطقه‌اي استفاده کنند.

اخيراً مقام معظم رهبري در جلسه‌اي تأکيد کردند آمريکايي‌ها خواستار گنجاندن بندي در توافق هسته‌اي برجام براي ملزم کردن ايران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکي و منطقه‌اي هستند.

رهبر انقلاب اسلامي چندي پيش در آخرين ديدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمريکايي‌ها در زبان و وعده مي‌گويند تحريم‌ها را بر مي‌داريم اما تحريم‌ها را برنداشتند و برنمي‌دارند، ضمن آنکه شرط هم مي‌گذارند و مي‌گويند که بايد در همين توافق جمله‌اي بگنجانيد که بعداً درباره برخي موضوعات صحبت شود و گرنه توافقي نخواهيم داشت.»


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: «آنها مي‌خواهند با گذاشتن اين جمله، بهانه‌اي براي دخالت‌هاي بعدي خود درباره اصل برجام و مسائل موشکي و منطقه‌اي فراهم کنند و اگر ايران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگويند توافق را نقض کرده‌ايد و توافق، بي‌توافق.»

جمهوري اسلامي ايران تأکيد کرده با توجه به اينکه آمريکا طرفي بوده که توافق را نقض کرده اين واشنگتن است که بايد با رفع تحريم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجراي تعهدات آمريکا مورد راستي‌آزمايي قرار گيرد. تهران البته تأکيد کرده اصرار يا عجله‌اي براي بازگشت آمريکا به توافق ندارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره