برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
سیاسی

رئیسی: ایران به زیرساخت های اقتصادی کشورهای عضو شانگهای متصل می شود

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی

آخرين خبر/ رئيس جمهور که عصر امروز پس از پايان سفري سه روزه به کشور تاجيکستان به کشور بازگشت، در بدو ورود به تهران، اتصال جمهوري اسلامي ايران به زيرساخت هاي اقتصادي کشورهاي عضو شانگهاي را فرصت ارزشمند دانست و گفت: اين سفر در راستاي اجرايي کردن سياست خارجي دولتي بود يعني ديپلماسي اقتصادي به علاوه سياست همسايگي و اين سفر هر دو بخش را در بر داشت. 

رئيسي گفت: عضويت دائمي جمهوري اسلامي ايران در سازمان همکاري‌هاي شانگهاي، تحرکي راهبردي بود. وي افزود: حضور جمهوري اسلامي ايران به عنوان عضو اصلي سازمان شانگهاي يک ارتباط اقتصادي قوي را براي مردم کشورمان رقم مي‌زند که به معناي اتصال ايران به زيرساخت‌هاي اقتصادي آسيا و منابع پايدار ناشي از آن است.
رئيسي با تاکيد بر اينکه وزارت امورخارجه و ديگر وزارتخانه‌هاي مسئول بايد بسترهاي لازم براي استفاده از اين فرصت جديد را هر چه سريع‌تر فراهم کنند، اظهار داشت: اتصال به منابع زيربنايي اقتصادي آسيايي فرصتي ارزشمند براي جمهوري اسلامي ايران است.

دکتر رئيسي دستاورد ديگر سفر خود به تاجيکستان را برگزاري ديدارهاي دوجانبه با سران کشورهاي منطقه عنوان و تصريح کرد: در ديدار رسمي که با رئيس جمهور و مقامات تاجيکستان داشتيم توافق کرديم که فصل نويني در روابط اقتصادي، سياسي و فرهنگي دو کشور آغاز شود. مشکلاتي در مسير گسترش روابط ايران و تاجيکستان وجود داشته که مقرر شد مقامات اجرايي دو کشور اين مشکلات را براي ورود به فصل جديد روابط برطرف کنند.
رئيس جمهور ادامه داد: همچنين در ديدار با رئيس جمهور ترکمنستان نيز توافق کرديم که فصل جديدي در عرصه روابط اقتصادي، فرهنگي و سياسي دو کشور رقم بخورد.

يک اجماع منطقه اي درباره افغانستان حاصل شد.
رئيسي شرکت در نشست امنيت دسته‌جمعي با موضوع افغانستان در حاشيه نشست سران سازمان شانگهاي را ديگر دستاورد اين سفر برشمرد و خاطرنشان کرد: در اين نشست مواضع جمهوري اسلامي ايران درباره افغانستان تبيين شده و تلاش شد يک اجماع منطقه‌اي پيرامون اين مواضع ايجاد شود که خوشبختانه اين اجماع حاصل شد.

رئيس جمهور افزود: با ديدارهايي که با سران کشورهاي منطقه برگزار شد روساي اين کشورها نيز به اين نتيجه رسيدند که بايد پيرامون مواضع جمهوري اسلامي ايران درباره افغانستان يک اجماع ايجاد شود و با همان سطح از حساسيتي که ايران نسبت به افغانستان دارد، کار به شکلي دنبال شود که حکومتي فراگير با مشارکت همه اقوام و گروه‌ها در اين کشور تشکيل شود که بتواند همه مردم خوب و عزيز افغانستان را نمايندگي کند.

دکتر رئيسي ابراز اميدواري کرد دستاوردهاي اين سفر که در راستاي اجرايي کردن سياست خارجي دولت سيزدهم بود، بتواند گام‌هاي عملي مؤثر در جهت رشد اقتصادي کشور بردارد و فعالان اقتصادي کارآفرينان و سرمايه‌گذاران و مردم بتوانند از اين فرصت و منافع حاصل از آن در عمل و اجرا بهره‌مند شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر