برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

بی‌مهری چینی/ چشم بادامی‌ها بیانیه‌ای را امضا کردند که حق ایران را زیرسوال می‌برد

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
بی‌مهری چینی/ چشم بادامی‌ها بیانیه‌ای را امضا کردند که حق ایران را زیرسوال می‌برد

آخرین خبر/ هنوز زمان زیادی از امضای تفاهنامه راهبردی 25 ساله ایران و چین نگذشته که شی جینگ پینگ رئیس جمهور چین در سفری به عربستان، اقدامی دور از انتظار را انجام داد، رئیس جمهور چین در بیانیه ای با مقامات ریاض و همچنین اعلامیه مشترک با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به نوعی  اقدامات مداخله جویانه عربستان و برخی کشورهای عربی در امور ایران را تائید کرد. اتفاقی که مورد انتقاد مقامات ایران هم قرار گرفت.

آنچه که در بیانیه مشترک رئیس جمهور چین و سران کشورهای شورای خلیج فارس برای ما ایرانی ها اهمیت پررنگی داشت و به نوعی خط قرمز ایران به شمار می رود بند 12 این بیانیه بود، به گزارش جماران طبق آن رهبران از تمامی تلاش‌ های مسالمت‌آمیز شامل ابتکارها، پیشنهادهای امارات برای رسیدن به راهکار صلح آمیز برای حل مسئله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، از راه مذاکرات ۲جانبه بر مبنای قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنند. موضوعی که چراغ سبز پکن به کشور امارات و متحدین ابوظبی برای ایجاد تنش در خلیج فارس می باشد.

البته این تنها موضوعی نبود که در سفر رئیس جمهور چین اتفاق افتاد دیروز در پایان نشست سران دو کشور چین و عربستان بیانیه ای صادر گردید که در آن به ایران نیز اشاره شده بود که طرفین بر لزوم همکاری های مشترک برای تضمین صلح آمیز بودند برنامه های هسته ای ایران اشاره کرده و در این بیانیه مشترک 2 طرف از ایران خواستند که با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند

البته اتفاقات اخیر با واکنش مقامات ایرانی همراه بود. 

وزیرامورخارجه در توئیتی به بیانیه مشترک میان رئیس جمهور چین و شورای همکاری خلیج فارس واکنش نشان داد.

 حسین امیرعبداللهیان امشب در توئیتی نوشت: جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس ، اجزای جدایی ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارند. 
در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.

همچنین معاون سیاسی رئیس جمهور محمد جمشیدی در توییتر نوشت: همکاران چینی به یاد داشته باشند که وقتی سعودی و آمریکا از گروه های تروریستی داعش و القاعده در سوریه حمایت کردند و با تجاوز نظامی وحشیانه یمن را ویران کردند، این ایران بود که با تروریست ها جنگید تا ثبات و امنیت در منطقه مستقر شود و تروریسم به شرق و غرب تسری نیابد.

همچنین یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای با ایسنا گفت که این کمیسیون فردا در جلسه‌ای بیانیه اخیر چین و عربستان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

دی ماه سال گذشته بود که امیرعبداللهیان وزیرخارجه ایران از عملیاتی شدن  قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خبر داده بود.

به نظر می رسد ثروت و نفت عربستان برای چین که این روزها در راه مقابله با سلطه جویی آمریکا می باشد اهمیت به سزایی دارد، آن ها همچنین از فرصت اختلاف میان بایدن با مقامات عربستانی بر سر نفت برای نزدیک شدن به ریاض استفاده می کنند، از سوی دیگر بی مهری های کاخ سفید به مقامات آل سعود، آن ها را برای نزدیک شدن به پکن مشتاق کرده است.

از سوی دیگر پس از امضای تفاهنامه 25 ساله میان ایران و چین، پیگیری مفاد این قرارداد با کم توجهی مسئولان ایران همراه شد به طوری که به نظر می رسد پکن در عملیاتی شدن این تفاهنامه دلسرد شده است و  چینی ها که از هیچ فرصتی برای تامین منافع از دست نمی دهند دیپلماسی خود را در آسیای غربی به سوی کشورهای عربی بویژه شورای کشورهای همکاری خلیج فارس معطوف کرده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر