برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

رئیس کمیسیون امنیت ملی در دیدار با وزیر خارجه عراق: حضور گروهک‌ها در مرزها را تحمل نمی‌کنیم

منبع
ايرنا
بروزرسانی
رئیس کمیسیون امنیت ملی در دیدار با وزیر خارجه عراق: حضور گروهک‌ها در مرزها را تحمل نمی‌کنیم

ایرنا/ رییس کمیسیون امنیت ملی که برای حضور در پنجمین کمیسیون مشترک ایران و عراق به بغداد سفر کرده است، با وزیر امور خارجه عراق دیدار کرد.

وحید جلال‌زاده رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات این دیدار اظهار داشت: در ادامه سفر به عراق برای برگزاری پنجمین کمیسیون مشترک ایران و عراق با فواد حسین وزیر خارجه عراق دیدار و گفتگو کردم.
جلال زاده ادامه داد: فواد حسین در دولت الکاظمی و سودانی مسئولیت وزارت خارجه این کشور را برعهده داشته و در همین راستا بر اهمیت روابط دو کشور ایران و عراق تاکید دارد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس اظهار داشت: ایران و عراق دارای روابط فرهنگی و تاریخی عمیقی هستند و دو ملت ایران و عراق به یکدیگر نزدیک هستند.
وی گفت: هر چند در طول سالهای گذشته روابط دو کشور دارای فراز و فرود بوده است اما در حال حاضر روابط دو کشور در نقطه مطلوبی قرار دارد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: ایران از تشکیل دولت در عراق پیشرفته و مقتدر حمایت می‌کند.
وی با بیان اینکه ایران از نقش آفرینی عراقی‌ها در منطقه خوشحال است، اظهار داشت: در این دیدار از نقشی که عراق در احیای روابط ایران و عربستان داشت تشکر کردم، پنج دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد انجام شد.

جلال زاده تصریح کرد: در مذاکرات دوجانبه تاکید شد که ایران نمی‌خواهد روابط خوبی با دولت عراق تحت الشعاع اتفاقاتی باشد که در اقلیم می‌افتد.
وی ادامه داد: هرگونه حضور گروهک های ضد انقلاب در اقلیم کردستان در مرزهای جمهوری اسلامی را نمی‌پذیریم، این گروهک‌ها بر علیه منافع ملی ایران عمل می‌کنند.
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: از وزیر خارجه عراق خواستم در اجرای موافقتنامه ای که بین ایران و عراق برای نقش آفرینی بیشتر دولت مرکزی عراق در اقلیم و مرزبانی عراق در مرزهای دو طرف مسئولیت بپذیرد و اجازه ندهند که روابط حسنه دو کشور تحت شعاع عملکرد چند گروهک قرار گیرد.
وی افزود: از مصوبه خوب مجلس عراق مبنی بر لزوم خروج نظامیان آمریکا از عراق که چند روز بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی تصویب شد، تشکر کردم این مصوبه مترقی و مردمی است، در خواست داشتیم که این مصوبه مجلس از طریق دولت هم پیگیری شود.
جلال زاده با اشاره به مذاکرات دو طرف در خصوص مسائل بانکی، اظهار داشت: تاکید شد که هر چه قدر ایران بتواند در نقل و انتقال پول در بانک‌های عراق راحت تر عمل کند، سطح روابط اقتصادی دو کشور افزایش می‌یابد، بغداد نباید اجازه دهد آمریکایی‌ها منابع مالی ایران و عراق را در دست بگیرد.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار داشت: در ادامه وزیر خارجه عراق ضمن استقبال از حضور هیات ایرانی در عراق سطح روابط را خوب اما ناکافی دانست و اعلام کرد ایران و عراق دو کشور برادر و دوست هستند.
وی افزود: وزیر خارجه عراق از احیای روابط ایران و عربستان ابراز رضایت کرد و گفت، عراق در زمینه مذاکره با عربستان وظیفه خود را انجام داده است و می تواند این رایزنی‌ها را بین ایران و دیگر کشورهای منطقه نیز انجام دهد.
جلال زاده اظهار داشت: فواد حسین اعلام کرد، آمریکایی‌ها سالها منابع حاصل از فروش نفت عراق را تحت فصل ۷ شورای امنیت در اختیار داشتند و عراق برای خرج کردن پول‌های خود باید از آمریکا اجازه می‌گرفت.
رییس کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: وزیر خارجه عراق در مورد مسائل اقلیم هم اعلام کرد من با نخست وزیر اقلیم در ارتباط هستم آنها نیز مایل نیستد، روابط ایران و عراق آسیب ببیند و اظهار امیدواری کردند که توافق نامه امنیتی ایران و عراق اجرایی شود.تا نتایج عملی آن را در ارتقای روابط ایران و عراق هم ببینیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره