عفونت قارچی در مغز منجر به اختلال حافظه می‌شود

ايرنا
عفونت قارچی در مغز منجر به اختلال حافظه می‌شود
ايرنا/ محققان کالج پزشکي بيلور در آمريکا با استفاده از موش ها مدلي را براي مطالعه پيامدهاي عفونت قارچي بر مغز توسعه دادند. در اين تحقيقات مشخص شد موش ها پس از 10 روز عفونت قارچي را از بين مي برند اما آثار التهابي و اختلال حافظه حداقل تا 21 روز بعد باقي مي ماند. در اين تحقيقات کانديدا آلبيکاس که نوعي قارچ متداول در بدن انسان است، به جريان خون موش ها تزريق شد و با انجام بررسي هاي دقيق مشخص شد اين نوع قارچ قابليت عبور از سد خوني مغزي را دارد. سد خوني مغزي يک مکانيزم دفاعي بسيار توانمند است که مانع ورود انواع مولکول هاي ريز و درشت و همچنين انواع ميکروارگانيسم هاي خطرناک به مغز مي شود. قارچ ها پس از ورود به مغز موجب تحريک سلول هاي ايمني موسوم به ميکروگليا مي شوند. اين سلول ها در واکنش به قارچ بسيار فعال مي شوند و شروع به هضم قارچ ها مي کنند. همچنين مولکول هايي را توليد مي کنند که يک واکنش التهابي ايجاد کرده و قارچ ها را در ساختارهاي گرانول مانندي درون مغز به دام مي اندازد. شکل گيري اين تومورهاي گرانولوم موجب بروز اختلالات موقتي در حافظه موش ها مي شود. نکته جالب توجه اين است که ساختارهاي گرانولومي که در واقع تومورهاي متشکل از جوانه هاي گوشتي هستند، ويژگي هايي مشابه پلاک هاي ايجاد شده در مغز بيماران مبتلا به آلزايمر دارند. اين نتايج مويد نتايج تحقيقاتي است که نشان دهنده آثار نامطلوب عفونت مزمن کانديداآلبيکاس بر سيستم عصبي هستند. در اين تحقيقات مشخص شد موش ها پس از 10 روز عفونت قارچي را از بين مي برند اما آثار التهابي و اختلال حافظه حداقل تا 21 روز بعد باقي مي ماند. گزارش کامل اين تحقيقات در نشريه Nature Communications منتشر شده است. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد