مقاله پژوهشگران دانشگاه شریف در مجله نیچر منتشر شد

مهر
مقاله پژوهشگران دانشگاه شریف در مجله نیچر منتشر شد
مهر/ جمعي از پژوهشگران دانشگاه صنعتي شريف با همکاري محققان دانشگاه «اي پي اف ال» سوئيس موفق به چاپ مقاله‌اي در مجله معتبر نيچر شدند. نيما تقوي نيا استاد دانشکده فيزيک، راحله محمدپور دانشيار پژوهشکده علوم و فناوري نانو و فيروزه عبادي دانشجوي دکتري پژوهشکده علوم و فناوري نانو از دانشگاه صنعتي شريف با همکاري محققان دانشگاه EPFL سوئيس موفق به چاپ مقاله‌اي با عنوان «منشأ، ايجاد خازن منفي و وابسته به نور در سلول‌هاي خورشيدي پروسکايتي» در مجله معتبر نيچر شدند. سلول‌هاي خورشيدي پروسکايتي به دليل بازدهي بالا و قيمت ساخت پايين به عنوان يکي از مهمترين انواع سلول‌هاي خورشيدي نسل جديد مطرح هستند و در سال‌هاي اخير تحقيقات وسيعي بر روي اين نوع سلول خورشيدي در حال انجام است. يکي از اثرات غيرمعمول که در اين نوع سلول خورشيدي ديده مي‌شود وجود هيسترزيس در نمودارهاي ولتاژ-جريان و نيز ظهور خازن منفي در نمودارهاي امپدانس الکتروشيمي است که علت وجود آنها چند سالي است به عنوان يک معما بين محققان اين حوزه مطرح بوده است. در مقاله اخير که با همکاري پژوهشگران دانشگاه صنعتي شريف در پژوهشکده علوم و فناوري نانو و دانشکده فيزيک و پژوهشگران دانشگاه EPFL انجام شد، علت وجود اين خازن ظاهري با توصيف وجود بارهاي تجمع يافته يوني که در واقع کنترل کننده جريان هستند توضيح داده شد. اين تحقيق در حقيقت ارتباط بين عملکرد فوتوولتائيک اين نوع سلول‌ها را با هدايت يوني در مواد پروسکايتي توصيف مي‌کند. انتشارات نيچر شامل خانواده‌اي وزين از مجلات در حوزه‌هاي مختلف علمي است که مجله Nature Communications با ضريب تأثير ۱۲/۸ يکي که از معتبرترين مجلات اين انتشارات است. از اين مقاله با عنوان خبري «Mystery of negative capacitance in perovskite solar cells solve، معماي علت وجود خازن منفي در سلول‌هاي خورشيدي پروسکايتي حل شد» در سايت‌هاي خبري مختلف مانند ScienceDaily، worldpronews و نيز سايت خبري دانشگاه EPFL به عنوان همکاري دانشگاه شريف با دانشگاه EPFL ذکر شده است. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد