ايسنا/ نتايج يک پژوهش نشان ميدهد طراحي و رنگ خودرو بر تصادف با عابران پياده موثر است و خودروهايي که رنگ روشن دارند بيشتر با عابران پياده تصادف ميکنند.
عابران پياده در مقايسه با وسائط نقليه موتوري داراي آسيبپذيري بيشتري هستند؛ به اين معني که تصادف يک وسيله نقليه با عابرين پياده تقريبا به طور اجتنابناپذيري به جرح يا مرگ عابران پياده منجر ميشود.محققان در پژوهشي با عنوان تاثير خصوصيات وسيله نقليه بر تصادفات عابران پياده اين موضوع را بررسي کردهاند.
در اين پژوهش که توسط حميدرضا عزيزي، استاديار مديريت ايمني ترافيک دانشگاه علوم انتظامي امين و سيد محمد سادات حسيني، استاديار برنامهريزي حملونقل دانشگاه علوم انتظامي امين انجام شده، آمده است:« در اين پژوهش با بررسي فرمهاي کات( فرم تصادفات) و مصاحبه با کارشناسان پليس، عوامل موثر بر تصادفات عابران پياده به تفکيک خصوصيات عابر پياده، راننده، وسيله نقليه و معابر شناسايي و اين عوامل به خصوصيات جزئي تر مثل سن، جنس، رنگ لباس تفکيک و ميزان اهميت آنها در بروز تصادفات با استفاده از روش تحليل عاملي محاسبه و در جداول مناسب وارد شده است؛ به نحوي که با استفاده از جداول مربوطه ميتوان ميزان خطرناک بودن هر يک از اين موارد براي ايمني عابر پياده را محاسبه کرد.»
محققان اين پژوهش ميگويند:« در پژوهشهاي گذشته، نقش عوامل موثر در رخداد تصادفات ترافيکي مثل رنگ خودرو و لباس عابر و وضعيت آبوهوايي به صورت مجزا مورد بررسي قرار گرفته است. براي بررسي نقش اين عوامل بالقوه در رخداد تصادفات، از روشهاي آماري و مدلهاي رياضي مختلفي بهره گرفته شده است.»
در اين مقاله آمده است:« اين پژوهش به لحاظ هدف، کاربردي و به لحاظ نوع و روش، توصيفي و تحليلي است؛ چرا که پژوهشگر به دنبال شناسايي و ارزيابي عوامل موثر بر ايمني عابران پياده است و در محدوده مکاني محدود به شهر تهران انجام گرفته است. محدوده زماني پژوهش نيز از دي ماه ۱۳۹۴ تا خرداد ماه ۱۳۹۵ بوده است. براي جمعآوري آمار و اطلاعات، از روش اسنادي و کتابخانهاي و براي جمعآوري نظر اعضاي جامعه آماري، از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. در اين پژوهش، خبرگان ايمني حملونقل و عابران پياده به تعداد حدود ۳۰ نفر مورد مصاحبه قرار گرفته و با استفاده از نتايج آن، سوالات پرسشنامه براي نظرسنجي مشخص شدند. متخصصان و کارشناسان ايمني ترافيک در تهران، جامعه آماري پژوهش در تکميل پرسشنامه تدوين شده هستند که تعداد آنها، حدود ۶۰ نفر تخمين زده ميشود.»
عزيزي و سادات حسيني در اين مقاله ميگويند:«پس از مذاکره و استماع نظر صاحبنظران و مطلعين امر آموزش، نسبت به تهيه پرسشنامهاي شامل حدود ۱۵۰ سوال اقدام شده است. اين سوالات بر مبناي پنج عامل موثر بر تصادفات عابران پياده شامل انسان، راه، وسيله نقليه، عوامل محيطي و شرايط سياسي اجتماعي تدوين شدند و سپس در مورد تاثير هر يک از عوامل با تعيين مقياس مناسب اقدام شده است. در خصوص بررسي اسناد کليه فرمهاي کام تصادفات( فرم گزارش تصادف) سامانه مرفوک عابران پياده در شهر تهران در سال ۹۵ مورد استفاده قرار ميگيرد.»
براساس آمارهاي موجود در اين مقاله، خودروهاي پژو و پرايد بيشترين فراواني را در تصادف با عابران پياده داشتند؛ اما اين خودروها جزو پرشمارترين خودروهاي کشور نيز هستند. بنابراين نميتوان درمورد خطرساز بودن آنها بدون توجه به تعدادشان نتيجهگيري کرد.
در اين پژوهش آمده است:« با استفاده از آمار موجود در شمارهگذاري تهران بزرگ تعداد خودروهاي نوشماره از هر نوع وسيله نقليه به عنوان ملاکي از تعداد خودروهاي فعال در شهر تهران برداشت شد. با تقسيم تعداد عابران پياده فوت شده بر تعداد خودروهاي هر نوع، شاخص تعداد عابران پياده فوت شده به ازاي هر يک ميليون خودرو از هر نوع به دست آمد که مشخصکننده ميزان خطرساز بودن هر نوع خودرو است. بر اين اساس، خودرو پيکان بيشترين تعداد تصادف فوتي با عابران پياده را نسبت به تعداد داشته است و خودروهاي پرايد و پژو که بيشترين فراواني تصادفات فوتي عابران پياده را داشتند، نسبت به تعداد خود، در سطح متوسطي قرار دارند.»
نويسندگان اين مقاله ميگويند:« با تقسيم تعداد عابران مجروح شده بر تعداد خودروهاي هر نوع، شاخص تعداد عابرين پياده مجروح شده به ازاي هر يک هزار خودرو از هر نوع به دست آمد که به عنوان يک معيار مناسب براي مشخص کردن ميزان خطرساز بودن هر نوع خودرو بيان شده است. در تصادفات جرحي، پيکان بيشترين فراواني را نسبت به تعداد خود دارد و خودروهاي پرايد و پژو در حد متوسطي هستند.»
پس از بررسي يافتههاي اين پژوهش، در مورد طراحي ايمن خودرو، با بررسي نظرات کارشناسان مشخص شد که اين عامل بر کاهش تصادفات عابران پياده موثر است. بررسي آمار تصادفات عابران پياده در شهر تهران نيز نشان داد که خودروهاي داراي طراحي نامناسب، مشخصا خودرو پيکان بيشتر دچار تصادف با عابران پياده ميشوند. در مورد رنگ خودرو، با بررسي نظرات کارشناسان مشخص شد که اين عامل بر کاهش تصادفات عابران پياده موثر است. بررسي آمار تصادفات عابران پياده در شهر تهران نيز نشان داد که خودروهايي که رنگي روشن دارند بيشتر دچار تصادف با عابران پياده ميشوند.
محققان ميگويند:« در مورد تسهيلات دستيار راننده، با بررسي نظرات کارشناسان مشخص شد که اگر چه به نظر آنها اين عامل بر کاهش تصادفات عابران پياده موثر است؛ ولي اين تاثير به اندازه عوامل ديگر نيست. بررسي آمار تصادفات عابران پياده در شهر تهران نيز نشان داد که خودروهاي مجهز به تسهيلات دستيار راننده مثل خودروهاي تويوتا و مزدا، اگر چه کمتر دچار تصادف با عابران پياده مي شوند ولي شدت تصادفات آنها بيشتر است.»
اين پژوهش بيستونهمين شماره فصلنامه علمي راهور منتشر شده است.
بازار