«نیچر» ۱۰ فرد تاثیرگذار علمی جهان در سال ۲۰۱۹ را انتخاب کرد

«نیچر» ۱۰ فرد تاثیرگذار علمی جهان در سال ۲۰۱۹ را انتخاب کرد
ايسنا/ مجله "نيچر"(Nature) ليست ۱۰ فرد تاثيرگذار حوزه علمي جهان در سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد. در سال ۲۰۱۹ پژوهشگران سراسر جهان فعاليت‌ها و کارهاي مهمي انجام دادند. نشريه "نيچر" ۱۰ نفر را که از آنها به عنوان تاثيرگذارترين افراد علمي در سال ۲۰۱۹ نام برده، معرفي کرده‌ است. ريکاردو گالوائو "ريکاردو مگنوس اوسوريو گالوااو"(Ricardo Magnus Osório Galvão) فيزيکدان و مهندس نامي برزيلي است. وي مدتي مديرکل موسسه ملي تحقيقات فضايي بزريل بود. او استاد تمام موسسه فيزيک دانشگاه سائو پائولو بود و سمت‌هاي ديگري از جمله عضو آکادمي علوم برزيل، عضو پژوهشکده فيزيک و مشاور شوراي انجمن فيزيکي اروپا را نيز داراست. چندي پيش "ريکاردو گالوائو"به همراه چند پژوهشگر مؤسسه ملي تحقيقات فضايي گزارشي درباره جنگل زدايي منتشر کردند و طي آن اظهار کرده بودند که عمليات جنگل‌زدايي از زمان حضور "ژائير بولسونارو"(Jair Bolsonaro)، رئيس جمهور بزريل افزايش چشمگيري يافته است. در ۱۹ ژوئيه سال جاري بولسونارو با خواندن اين گزارش بسيار خشمگين شد و گزارش گالوائو و تيمش را مورد انتقاد شديد قرار داد و آنها را به اظهارات دروغين متهم کرد. پس از آنکه گالوائو واکنش شديد رئيس جمهور را نسبت به گزارش ديد در نامه‌اي از دانشمندان مؤسسه ملي تحقيقات فضايي و صحت داده‌هاي آنها دفاع کرد و رئيس جمهور برزيل را "بزدل" خواند و خواستار جلسه رو در رو شد. وي اين کارها را با شجاعت انجام داد و مي‌دانست که اين اقدامات وي ممکن است منجر به از دست دادن شغلش شود. آنچه که او نمي‌دانست اين بود که او با انجام اين کار مي‌تواند قهرمان مردم شود چرا که او پس از انجام اين کارها با تحسين خيل عظيمي از مردم مواجه شد و افراد بسياري از اقدامات وي حمايت کردند، گرچه در پي اين اقدامات او شغل خود را از دست داد زيرا موضع بسيار واضح و محکمي در دفاع از علم و در برابر اقتدارگرايي گرفت. ويکتوريا کسپي "ويکتوريا مايکل ويکي کسپي"(Victoria Michelle "Vicky" Kaspi) اخترفيزيکدان آمريکايي- کانادايي و استاد دانشگاه مک‌گيل کانادا است. او مطالعات بسياري درباره ستاره‌هاي نوتروني و تپ اخترها انجام داده است. طي ۲۵ سال گذشته کسپي با استفاده از برترين تلسکوپ‌هاي جهان موفق به کشف اسرار بزرگ نجومي شد. در سال ۲۰۱۷ او به همراه چند پژوهشگر ساخت تلسکوپ راديويي تداخل‌سنجي CHIME را آغاز کردند و تمام تلاش خود را کردند تا اين تلسکوپ بتواند برترين تلسکوپ براي شناسايي "انفجارهاي راديويي سريع"(FRB) شود. امسال مزد تلاش‌هاي کاسپي و ديگر همکارانش پرداخت شد چرا که تلسکوپ CHIME به بهترين شکارچي انفجارهاي راديويي سريع در جهان تبديل شد. انفجار راديويي سريع يکي از پيچيده‌ترين اسرار کهکشاني امروز است. زمان عبور اين سيگنال‌هاي رايويي قوي، تنها چند ميلي ثانيه است و همين ويژگي، رديابي منبع و جايگاه کنوني آنها را دشوار مي‌سازد اما توسط اين تلسکوپ ديگر اين امر دشوار نخواهد بود. "چايم"(CHIME) که در بخش جنوب بريتيش کلمبيا قرار دارد و تاکنون موفق به رصد صدها انفجار(بيش از هر تلسکوپ ديگر) شده است. نناد سستان "نناد سستان"(Nenad Sestan) استاد علوم اعصاب، پزشک، ژنتيک‌دان و روانپزشک دانشکده پزشکي دانشگاه "ييل" است. نناد سستان به همان چند محقق از سال ۲۰۱۶ در حال کار بر روي فعاليت الکتريکي مغز بودند. آنها طي اين سال‌ها آزمايشات بسياري انجام دادند و سرانجام در سال ۲۰۱۹ موفق به احياي مغز خوک‌ها پس از مرگ و اندازه‌گيري فعاليت الکتريکي مغز آنها شدند. پژوهشگران موفق به احياي مغز خوک‌ها تنها ۴ ساعت پس از مرگ آن‌ها شدند. دانشمندان با استفاده از يک سيستم موسوم به "BrainEx" موفق به احياي مغز خوک‌ها پس از مرگ شدند. اين سيستم با استفاده از سيستم‌هايي که مواد شيميايي را از طريق سيستم گردش خون مغز نگه مي‌دارند، نه تنها از مرگ سلول جلوگيري مي‌کند، بلکه برخي از عملکردها مانند فعاليت سيناپسي را نيز بازسازي مي‌کند. قانون کلي اين است که وقتي مغز از اکسيژن محروم شود، نورون‌ها در عرض چند دقيقه مي‌ميرند. اما محققان طي اين مطالعه سرنوشت ديگري را براي خوک‌ها رقم زدند و توانستند مغز خوک‌ها را تنها ۴ ساعت پس از مرگ احيا کنند. فناوري پشت اين تجربه باور نکردني سيستم BrainEx است که يک مايع مخصوص طراحي شده را با ضرباهنگ مشخصي در اطراف مغز پمپ کرد. پژوهشگران اين آزمايش را بر روي مغز ۳۲ خوک آزمايش کردند. طي اين آزمايشات مغزها از جمجمه‌ها خارج مي‌شوند و چهار ساعت پس از مرگ به سيستم BrainEx متصل مي‌شوند. آنها موفق به نگه داشتن سيستم در حال اجرا براي ۶ ساعت پس از مرگ خوک‌ها بودند. تمرکز آنها در اين مطالعه، کمک به مغز پس از آسيب‌هاي ناشي از ضربه، مانند سکته مغزي بود. دانشمندان گفتند پس از انجام اين مطالعه دريافتيم که مرگ سلول‌هاي مغزي را مي‌توان متوقف کرد. ساندرا دياز ساندرا ميرنا دياز(Sandra Myrna Díaz) دانشمند آرژانتيني و استاد محيط زيست دانشگاه ملي کوردوبا است. او صفات عملکردي گياهان را مورد مطالعه قرار مي‌دهد و بررسي مي‌کند که گياهان چگونه بر اکوسيستم تأثير مي‌گذارند. دياز عضو ارشد شوراي ملي تحقيقات علمي و فني و آکادمي ملي علوم آرژانتين است. در تاريخ ۴ ماه مه سال جاري ميلادي ساندرا دياز به همراه ۱۴۴ پژوهشگر ديگر با انتشار يک گزارش پيام بزرگي را به جهانيان مخابره کردند. آنها مطالعه‌اي درباره تنوع زيستي گياهان در جهان انجام داده بودند اما در گزارش‌شان پيام خوبي براي جهانيان نداشتند چرا که طي آن اظهار کرده بودند يک ميليون گونه گياه به دليل فعاليت‌هاي انساني در حال انقراض هستند و براي متوقف کردن آن مي‌بايست اقدامات جدي انجام شود. دياز طي اين مطالعه گفت: سرعت انقراض گونه‌ها حداقل ده‌ها تا صدها برابر سريع‌تر از حد متوسط در طي ۱۰ ميليون سال گذشته بوده است. جين ژاک مويمب تامفوم " جين ژاک مويمب تامفوم"(Jean-Jacques Muyembe-Tamfum) ميکروبيولوژيست اهل کنگو است. وي مديرکل موسسه "INRB" جمهوري دموکراتيک کنگو است. در سال ۱۹۷۶ ، جين ژاک مويمب تامفوم در اعماق جنگل‌هاي گرمسيري تحقيق کرد تا شيوع بيماري ناشناس را که به سرعت جان مردم را مي‌گرفت، بررسي کند. اين محقق جوان فهميد که وقتي نمونه خون از بيماران مي‌گرفتند يک اتفاق عجيب رخ مي‌داد. پرستارهايي که او در کنار آنها کار مي‌کرد در حال مرگ بودند و مويمب نگراني شد. او در اين باره گفت: من هر روز صبح و هر شب دماي بدن خود را اندازه گيري مي‌کردم و به طور معجزه‌آسايي از دست اين بيماري که بعدها "ابولا" نام گرفت جان سالم به در بردم. اکنون ۴۳ سال پس از کشف اين بيماري مويمب آزمايشاتي به منظور پيشگيري مجدد از اين بيماري انجام داد. از اوت سال ۲۰۱۸ ، اين بيماري همه گير موجب کشته شدن بيش از ۲۲۰۰ نفر در شمال شرقي کشور کنگو شده است. ماه گذشته ، يک کارآزمايي باليني کنترل شده با ۶۸۰ فرد به رهبري وي انجام شد و درماني توسعه دادند که توسط آن ميزان بقاي افراد از اين بيماي به ۹۰ درصد رسيد. آنها داروهايي با نام‌هاي REGN-EB۳ و mAb۱۱۴ از طريق آنتي‌بادي ويروس ابولا را مورد هدف قرار داده که تاثير آن را بر سلول‌هاي بدن انسان خنثي مي‌کند. گفته شده اين دو نوع دارو از جمله اولين داروهايي هستند که در کاهش چشمگير مرگ و مير مبتلايان به ابولا تاثير داشته‌اند. يوهانس هيل سلاسي "يوهانس هيل سلاسي امباي" (Yohannes Haile-Selassie Ambaye) يک ديرينه شناس اهل اتيوپي است. بيشتر تحقيقات وي درباره نخستيان هومو ساپينس است. وي امسال به همراه ديگر پژوهشگران بر اساس جمجمه کامل ۳.۸ ميليون ساله‌اي که در کشور اتيوپي کشف کردند، چهره قديمي‌ترين انسان‌هاي اوليه را بازسازي کردند. اين فسيل کشف شده که يافته‌هاي جديدي را در مورد دوره‌هاي بسيار مهم تکامل انسان فاش مي‌کند، متعلق به گونه‌اي از انسان‌هاي اوليه به نام "جنوبي‌کپي انامي"(Australopithecus anamensis) است که اولين بار ۴.۲ ميليون سال پيش، مي‌زيسته است. جمجمه تقريبا سالم کشف شده را از اجداد مستقيم "جنوبي‌کپي عفاري"(Australopithecus afarensis) مي‌دانند، گونه اسکلت معروف کشف شده در سال ۱۹۷۴ به نام "لوسي" شناخته مي‌شد. اين جمجعه ۳.۸ ميليون ساله که (MRD) نام دارد در سال ۲۰۱۶ و در فاصله ۳۵ مايلي از منطقه‌اي کشف شده که پيش از آن اسکلت لوسي پيدا شده بود. سن جمجمه (MDR) نشان مي‌دهد که گونه آن حدود ۱۰۰ هزار سال با گونه لوسي زندگي کرده و اين فرضيه پيشين را نفي کرد که يک گونه بدون هيچ همپوشاني زماني به گونه‌اي ديگر تکامل يافته است. يوهانس هيل سلاسي ديرينه‌شناس در موزه تاريخ طبيعي کليولند آمريکا و رئيس اين تيم تحقيقاتي عنوان کرد که اين اوليه نمونه‌اي است که يافته‌ها و اطلاعاتي درباره چهره گونه انسان‌هاي اوليه موسوم به "جنوبي‌کپي انامي" در اختيار ما قرار مي‌دهد که ۳.۸ ميليون سال پيش زندگي مي‌کردند. پيش از اين هيچ ايده‌اي در اين باره نداشتيم چون تنها درباره دندان‌ها و بخش‌هايي از فک اطلاعاتي داشتيم و شانس بازسازي کامل صورت انسان‌هاي اوليه ممکن نبود. از اين فسيل مي‌توان براي کسب اطلاعاتي پيرامون رژيم غذايي، اندازه مغز و ويژگي‌هاي چهره نيز استفاده کرد. وندي راجرز به مدت دو دهه موضوعي ذهن افراد سراسر جهان را به خود مشغول کرد و آن اين بود که اعضاي بدن مورد استفاده براي پيوندهاي عضو در چين از کجا مي‌آيند؟ که اين موضوع بحث اخلاق در پزشکي را زير سوال برد. برخي ادعا کرده بودند که اعضاي بدن براي پيوند از اعضاي بدن زندانيان گرفته شده است. دولت چين در ابتدا منکر اين موضوع شد که اعضاي مورد نياز براي پيوند از زندانيان گرفته شده است اما بعدها اين موضوع را پذيرفت. اکنون گفته مي‌شود که اين عمل از سال ۲۰۱۵ ممنوع شده است و اعضاي بدن براي پيوند، همه از داوطلبان و افرادي که مايل هستند، گرفته مي‌شوند. اما محققان اين مسئله را نيز زير سوال برده‌اند. پس از آن گروهي بين‌المللي به نام "پايان سواستفاده از پيوند در چين"(End Transplant Abuse in China) يا (ETAC) براي رسيدگي به اين مسائل شکل گرفت. يکي از اعضاي مهم و نامي اين گروه "وندي راجرز"(Wendy Rogers) استاد اخلاق زيست شناسي دانشگاه مک‌کواري استراليا بود. وي پرونده‌هاي بسياري فاش کرد که طي آن گروهي از پزشکان چيني(بيش از ۴۰۰ فرد) را که منکر اين موضوع شده بودند، به انجام عمل پيوند اعضا بدون اجازه از افراد زنداني متهم کرد. بنابر گزارش راجرز و تيمش چيني‌ها بيش از ۸۵ هزار عمل پيوند اعضاي غيرقانوني انجام داده بودند. آنها پس از رونمايي از اين مدارک توانستند کاري کنند که دولت چين اين موضوع را بپذيرد. پس از آن اين گروه از جفري نيس وکيل باتجربه در زمينه پيگيري قانوني جنايات جنگي در لاهه ، هلند خواستند تا گزارش کاملي درباره اين اتفاقات بنويسد. نيس نيز درخواست آنها را پذيرفت و از آنها خواست تا تمام شواهد و مدارک را به وي ارائه دهد. پس از آن تيم راجرز مقاله‌اي منتشر کردند و طي آن داده‌هاي برنامه اهداء عضو چين را زير سؤال بردند. در ماه ژوئن، اين هيئت نتيجه گرفت که افرادي که به دليل ديدگاه‌هاي مذهبي يا سياسي زنداني شده بودند و کشته مي‌شدند، دولت چين از اعضاي بدنشان استفاده مي‌کرده است. دولت چين پس از انتشار اين گزارش هيچ واکنشي نشان نداد و تنها سکوت کرد. راجرز بر اين باور دارد که دولت چين هيچ گاه در اين باره شفاف سازي نخواهد کرد اما اميدوار است اين پيگيري‌ها سبب توقف انجام اين عمليات شود. دنگ هونگکو "دنگ هونگکو"(Deng Hongkui) ايمن شناس و محقق سلول‌هاي بنيادي چيني است. وي مدير موسسه تحقيقات سلول‌هاي بنيادي دانشگاه پکن است. وي به دليل تحقيقات خود در مورد واکسن‌هاي HIV و هپاتيت C در بنياد بيل و مليندا گيتس ۱.۹ ميليون دلار جايزه دريافت کرد. دنگ هونگکو اخيرا با انجام مطالعه‌اي نشان داد که چگونه ويرايش ژن کريسپر مي‌تواند يک منبع بالقوه نامحدود از سلول‌هاي ايمني بدن ايجاد کند که در برابر عفونت توسط HIV غيرقابل نفوذ هستند. اين دانشمند چيني مدعي شد که ويرايش ژن کريسپر مي‌تواند با خيال راحت در بزرگسالان مبتلا به HIV انجام شود. آنها سلول‌هاي بنيادي را ويرايش کردند و آن را به بدن فرد مبتلا به ايدز وارد کردند و مشاهده کردند سلول‌هاي بنيادي در برابر اين ويروس ايمن شده‌اند. جان مارتينيز جان مارتينيز فيزيکداني بود که به شرکت گوگل کمک کرد تا گوگل اولين رايانه کوانتومي جهان را بسازد. گوگل به تازگي ادعا کرد که به "برتري کوانتومي" دست يافته است و اين در حالي است که محاسبات کوانتومي دنيا را تغيير خواهند داد. محاسبات کوانتومي مي‌تواند پيامدهاي بسيار شگرفي در هر چيز دنياي ديجيتال امروز از هوش مصنوعي گرفته تا توسعه داروها داشته باشد. با اين حال به نظر مي‌رسد اين رقابت براي دستيابي به برتري کوانتومي، يک رهبر پيدا کرده است. به طور خلاصه، محاسبات کوانتومي از پديده گيج کننده مکانيک کوانتومي براي تأمين نيروي محاسباتي فوق‌العاده خود بهره مي‌برد. يک رايانه کوانتومي مي‌تواند به راحتي از برخي از ابررايانه‌هاي برتر جهان پيشي بگيرد و اين قدرت پردازش را مديون کيوبيت‌هاي عجيب و غريب است. رايانه‌هاي کنوني از بيت‌ها استفاده مي‌کنند که جرياني از پالس‌هاي الکتريکي يا نوري نمايانگر ۱ يا ۰ هستند. در پردازش کوانتومي يک کيوبيت يا بيت کوانتومي واحد پايه‌اي پردازش کوانتومي و رمزنگاري کوانتومي بوده و مشابه بيت در رايانه‌هاي کلاسيک مي‌باشند که کوچکترين واحد ذخيره اطلاعات و معياري از مقدار اطلاعات کوانتومي است. ظاهراً رايانه کوانتومي گوگل قدرتمندتر از ابررايانه‌هاي برتر جهان است و عملکرد آن به تازگي اين را اثبات کرده است. به عنوان مثال رايانه کوانتومي گوگل يک محاسبه را که ابررايانه شرکت IBM موسوم به "ساميت"(Summit) که قدرتمندترين رايانه تجاري جهان است طي ۱۰ هزار سال انجام مي‌دهد، در ۳ دقيقه انجام داد. همانطور که توسط دانشمندان گوگل بيان شده است، گوگل موفق به انجام آزمايش اولين محاسباتي شده است که فقط مي‌تواند بر روي يک پردازنده کوانتومي انجام شود. محاسبات کوانتومي مي‌تواند در نحوه برخورد ما با موضوعات و معضلات جهاني و پروژه‌هاي تحقيقاتي مورد استفاده قرار گيرد و رويکرد ما را به کلي تغيير دهد. گرتا تونبرگ گرِيتا تين‌تين النُرا ارنمان تونبَري نوجوان ۱۶ ساله فعال محيط زيست سوئدي است که به خاطر فعاليت براي آگاه‌سازي جهاني در مورد خطرات ناشي از تغييرات اقليمي و با سؤال از سياستمداران براي پاسخگويي به عدم اقدام خود در مورد بحران آب و هوا، مشهور است. در اوت ۲۰۱۸، هنگامي که تونبري ۱۵ ساله بود اعتصاب و مدرسه را ترک کرد و در خارج از پارلمان سوئد، تابلويي را در دست گرفت که خواستار اقدام شديدتر در زمينه اقليم شد. دانش آموزان مناطق مختلف نيز دست به اعتراضات مشابه زدند. اين اعتراضات که از ۱۵ مارس سال جاري آغاز شده است به ابتکار گرتا تونبرگ فعال ۱۶ ساله سوئدي پايه‌گذاري شده است. او پيش از اين گفته بود ما به خيابان مي‌آييم تا بزرگترها از خواب بيدار شوند. پس از سخنراني تونبري در کنفرانس تغييرات اقليمي سازمان ملل ۲۰۱۸ اعتصابات دانش آموزي به شکل هفتگي در مناطقي از دنيا صورت گرفت. در ماه مه سال ۲۰۱۹، مجله تايم روي جلد خود او را به عنوان "رهبر نسل بعدي" معرفي کرد.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد