جذاب ترین ها

کشف اکسیژن در خارج از کهکشان راه شیری

ايرنا
کشف اکسیژن در خارج از کهکشان راه شیری
ايرنا/ اخترشناسان براي اولين بار در تاريخ مطالعات فضايي، اکسيژن قابل تنفس را در کهکشاني خارج از کهکشان راه شيري مشاهده و شناسايي کردند. اکسيژن عنصر بسيار مهمي است که ادامه حيات در نبود آن غيرممکن است. مولکول اکسيژن در حوزه سفرهاي فضايي احتمالي و يافتن سيارات جديد براي زندگي نيز اهميت فراواني مي‌يابد. حال دانشمندان به کشف جديدي در اين باره دست زده‌اند که نشان مي‌دهد اگر در يک آينده بسيار دور سرانجام بتوانيم به کهکشان‌هاي ديگر سفر کنيم، ظاهرا شانس بقا خواهيم داشت. اخترشناسان براي نخستين بار موفق به مشاهده و شناسايي اکسيژن مولکولي يا O۲ که به عنوان اکسيژن قابل تنفس شناخته مي‌شود، در کهکشاني خارج از کهکشان راه شيري شدند. اين کهکشان Markarian ۲۳۱ ناميده مي‌شود و ۵۸۱ ميليون سال نوري با کهکشان راه شيري فاصله دارد. دانشمندان با استفاده از يک تلسکوپ ۳۰ متري IRAM در اسپانيا و تداخل سنج NOEMA در فرانسه موفق به شناسايي و کشف اکسيژن در اين کهکشان شدند. اگرچه بعيد به نظر مي‌رسد که بشر در آينده نزديک به Markarian ۲۳۱ سفر کند، اين اکتشاف از آنجايي حائز اهميت است که اکسيژن ماده اصلي حيات بر روي کره زمين است که بسياري از موجودات زنده براي بقا و زنده ماندن به آن وابسته‌اند. اهميت ديگر اين کشف در آن است که مي تواند به دانشمندان در درک بهتر نقشي که اکسيژن در تکامل جهان بازي مي‌کند، کمک کند.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد