نماد آخرین خبر

کاهش وزن حتی از طریق جراحی مفید است

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
کاهش وزن حتی از طریق جراحی مفید است

سيناپرس/ پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در جديدترين تحقيقات خود دريافتند که کاهش عمده وزن چه از طريق رژيم غذايي و چه با جراحي، مزاياي متابوليک يکساني را به همراه خواهد داشت.
 
امروزه در سطح جهان حدود ۳۰ درصد مردم به چاقي مبتلا هستند و با بيماري‌ها و مشکلات آن دست و پنجه نرم مي‌کنند. اين رقم در ايالات متحده آمريکا ۴۰ درصد را در بر مي‌گيرد و ده درصد مردم به شدت چاق هستند و هرساله بيش از ۲۵۰ هزار نفر براي کمک به کاهش وزن، تحت عمل جراحي قرار مي‌گيرند.

به همين علت، پژوهشگران آمريکايي تلاش کردند در يک پروژه تحقيقاتي مشخص کنند که اثرات کاهش وزن با جراحي يا با رژيم غذايي بر متابوليسم بدن چه تفاوت‌هايي با هم خواهند داشت.

محققان از دانشکده پزشکي دانشگاه واشنگتن در سنت لوئيس، ۱۱ بيمار مبتلا به ديابت با ميانگين ۴۹ سال را که با جراحي معده وزن خود را به مقدار زياد کاهش داده‌اند با ۱۱ بيمار ديابتي که با رژيم غذايي عمده وزن خود را کم کردند و ميانگين سنشان ۵۵ سال بود، مورد بررسي و مقايسه قرار دادند. گروهي که براي کاهش وزن از جراحي استفاده کردند، موفق به کم کردن ۲۳ کيلوگرم از وزن خود بودند اما آن‌هايي که رژيم غذايي را براي کم کردن وزن انتخاب کردند، ۲۱ و نيم کيلوگرم کاهش وزن داشتند.

محققان طي يک دوره ۲۴ ساعته، از تکنيک‌هاي پيشرفته در بيمارستان استفاده کردند تا پاسخ متابوليک بدن اين افراد به وعده‌هاي غذايي را اندازه‌گيري کنند. آن‌ها دريافتند که اعضاي هر دو گروه در متابوليسم مانند پايين آمدن سطح قند خون، عملکرد بهتر انسولين در بافت کبد، ماهيچه و چربي و همچنين کاهش نياز انسولين و ساير داروهاي ديابتي، پيشرفت هاي مشابه را تجربه کرده‌اند.

ساموئل کلين (Samuel Klein)، مدير مرکز تغذيه انساني دانشگاه واشنگتن و سرپرست تيم تحقيقاتي فوق، در اين رابطه گفت: «در برخي از فاکتورهاي بدن در کاهش وزن با جراحي مي‌توان تفاوت‌هايي نسبت به کاهش از طريق رژيم غذايي مشاهده کرد و اين مساله را مي‌توان در مواردي چون افزايش غلظت اسيدهاي صفراوي، کاهش غلظت اسيد آمينه با زنجيره شاخه دار و تغيير در ميکروبيوم روده به طور خاص ديد که احتمالاً دليل آن اثرات درماني جراحي روي معده خواهد بود. با اين حال، تغييرات مشاهده شده با هيچ يک از مزاياي مهم از نظر فيزيولوژيکي يا از نظر باليني همراه نبودند.»

به اعتقاد پژوهشگران، کاهش وزن دليل بهبود عملکرد متابوليک و برگشت ديابت است. کاهش وزن از طريق رژيم غذايي همان اثرات متابوليک مفيد را که در کاهش وزن بعد از عمل جراحي نشان مي‌دهد، خواهد داشت. بنابراين محققان توصيه مي‌کنند که افراد چاق مي‌توانند هر کدام از گزينه‌هاي جراحي يا رژيم غذايي را براي کاهش وزن انتخاب کنند چرا که نتيجه آن بر بهبود و سلامت بدنشان يکسان خواهد بود.

شرح کامل اين پژوهش‌ها و نتايج حاصل از آن در آخرين شماره مجله  پزشکي New England به چاپ رسيده و قابل‌دسترس است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره