برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آلودگی هوا انتقال ویروس و مرگ ناشی از کرونا را افزایش می‌دهد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
آلودگی هوا انتقال ویروس و مرگ ناشی از کرونا را افزایش می‌دهد

ايرنا/ رييس شبکه بيماري‌هاي ويروسي ايران گفت: مقالات علمي معتبر دنيا نشان مي‌دهند آلودگي هوا سبب آسان‌تر شدن انتقال ويروس کرونا و افزايش موارد بيماري و مرگ و مير ناشي از آن مي‌شود.

دکتر سيد محمد جزايري روز چهارشنبه‌ افزود: هنوز علل اصلي اين ارتباط کاملا مشخص نشده ولي يکي از دلايل مهم، احتمالا کاهش پاسخ سيستم ايمني افراد در نتيجه تماس مزمن با آلاينده هاي هوا است. در غياب واکسن و داروي مناسب، تنها راه مقابله با ويروس تقويت سيستم ايمني بدن است.

وي گفت: در کشور ما به دلايل مختلف، ميزان آلاينده هاي هوا در شهرهاي بزرگ به خصوص تهران بالا است و معمولا از اواخر پاييز شاهد پديده وارونگي دما هستيم که اين موضوع احتمال شيوع بيماري هاي تنفسي را افزايش مي دهد.

رييس شبکه بيماري‌هاي ويروسي ايران تاکيد کرد: در صورتي که برنامه هاي منظم براي رفع معضل آلودگي هوا انديشيده نشود، به احتمال فراوان شاهد افزايش چشمگير موارد کوويد - ۱۹ خواهيم بود.

وي به تاثير آلودگي هوا در افزايش بيماري کرونا در برخي از کشورهاي دنيا اشاره کرد و گفت: مطالعات نسبتا فراواني در کشورهاي هند، آمريکا، ايتاليا، پرو، انگليس و آلمان انجام شده است که نشان مي دهد در مجموع تماس هاي کوتاه مدت و بلندمدت با منابع اصلي آلودگي هوا سبب افزايش بروز بيماري و مرگ و مير ناشي از کوويد - ۱۹ مي شود.

جزايري افزود: محققان ايتاليايي در بررسي هاي خود دريافتند که کرونا در شمال ايتاليا که بخش اصلي صنعتي اين کشور است، مرگ و مير بيشتري داشته و بر اساس اين بررسي ها، آلودگي هوا در اين منطقه بيشتر گزارش شده است. البته عوامل موثر محيطي شامل کمبود ويتامين D (که نقش موثر در قبال دفاع بدن در برابر اثرات مخرب آلودگي هوا دارد) و دماي هوا و رطوبت در ميزان بيماري و مرگ و مير نقش داشته اند.

وي با اشاره به اينکه آلمان کمترين موارد ابتلا و مرگ و مير بر اثر کرونا را داشته است، گفت: محققان آلماني با بررسي عوامل اين موضوع دريافتند که يکي از عوامل ميزان پايين آلودگي هوا در اين کشور بوده است.

جزايري داشتن ساختار مناسب پزشکي از جمله بيمارستان هاي مجهز، دسترسي آسان به وسايل حفاظتي و در دسترس بودن تست هاي تشخيصي را از جمله عوامل کاهش ابتلا و مرگ و مير در آلمان اعلام کرد و افزود: در کنار عوامل فوق، کاهش ميزان آلودگي هوا هم در اين زمينه نقش موثري داشته است.

وي ادامه داد: در تهران که از نظر خطر آلودگي و سرايت کوويد - ۱۹ در وضعيت مناسبي به سر نمي رود، برداشتن محدوديت طرح ترافيک از نگاهي ممکن است سبب کاهش تماس افراد به دليل استفاده از وسيله نقليه شخصي شود، ولي از سوي ديگر سبب افزايش ميزان آلاينده ها در هوا و احتمال افزايش موارد بيماري و مرگ و مير ناشي از کوويد - ۱۹ خواهد شد. بنابراين، توصيه مي شود که دستگاه هاي اجرايي کشور از الان به فکر چاره انديشي براي کاهش اين معضل در آستانه ورود به فصل پاييز باشند.

همزماني بروز عفونت هاي تنفسي در فصل پاييز
وي به همزماني بروز عفونت هاي تنفسي از جمله آنفلوآنزا و کرونا در فصل پاييز اشاره کرد و گفت: در پاييز سال هاي قبل شاهد شيوع آنفلوآنزا بوديم اما امسال کرونا هم به آنها اضافه شده است که به همين دليل بايد بيشتر اصول بهداشتي رعايت شود.

رييس شبکه بيماري‌هاي ويروسي ايران ادامه داد: علائم، راه هاي انتقال و بسياري از علائم بيماري هاي آنفلوآنزا و کرونا شبيه هم هستند.

جزايري با اشاره به اينکه تفکيک اين دو بيماري، بسيار مشکل است، گفت: آنفلوآنزا به دليل وجود دارو و واکسن مناسب، قابل مديريت است که اگر به موقع تشخيص داده شود، مي توان آن را کنترل کرد.

وي ادامه داد: به احتمال فراوان، ويروس کرونا حداقل تا پايان سال ۱۴۰۰ با ما خواهد بود و مردم براي کنترل بيماري بايد شيوه زندگي خود را تغيير دهند.

اين پزشک به مردم توصيه کرد به اصول بهداشتي از جمله استفاده از ماسک، فاصله گذاري اجتماعي و عدم حضور غيرضروري در مجامع را به شدت توجه داشته باشند و تصور نکنند که اين بيماري مهار شده است.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar