logo
جذاب ترین هابرگزیده
علم و تکنولوژی

پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی را بشناسید/ کدام مشاغل بازار کار خوبی دارند؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی را بشناسید/ کدام مشاغل بازار کار خوبی دارند؟

باشگاه خبرنگاران/ امروزه «پول» به عنوان يکي از مهم‌ترين دلايل رفتن به دانشگاه شناخته شده است، از طرفي دکتر يا مهندس شدن آرزوي افراد بسياري است، اما بيشتر خانواده‌ها با ناديده گرفتن توانايي‌هاي فرزندان شان آن‌ها را مجبور به تحصيل در رشته‌هاي سخت و طاقت فرسا مي‌کنند.

به عقيده عموم مردم تنها رشته‌هاي حقوق، پزشکي و مهندسي از بازار کار خوبي برخوردار هستند و آينده افراد را مي‌سازند، در واقع با بروز يا افزايش مشکلات اقتصادي در کشور که امروزه شاهد آن هستيم تمايل به رشته‌هاي پرمخاطب و سخت هم بيشتر شده است، اما رشته هاي ديگري هم وجود دارند که از بازار کار خوبي برخوردار هستند و مي توان در آن ها ادامه تحصيل داد.

رشته‌هاي مديريت، علوم ارتباطات، علوم کامپيوتر، طراحي و گرافيک، مهندسي نفت و مهندسي مکانيک از رشته‌هاي پردرآمد هستند که متقاضيان آن‌ها زياد است. رشته‌هاي پزشکي يا پيرا پزشکي در مقايسه با ساير رشته‌ها شرايط بهتري از نظر اشتغال دارند، اما به علت رقابت زياد پذيرش داوطلب در آنان با سختي و دشواري همراه است.

طبق آمار‌هاي به دست آمده در سال‌هاي اخير، رشته‌هاي مهندسي بازار کار خوبي ندارند و فارغ التحصيلان اين رشته در کار‌هاي ساده يا کارگري فعاليت مي‌کنند اما براي اشتغال در بازي‌هاي اندرويدي، اپليکيشن ها، نرم افزار‌هاي مختلف آموزشي و… نياز به مهندسان کامپيوتر و در راس آن‌ها برنامه نويسان حرفه‌اي است.

از همان آغاز انتخاب رشته در مدارس برخي خانواده‌ها با دخالت نا به جا همانند يک برده فرزندان شان را تحت سلطه خود در مي آورند و آنان را وادار مي‌کنند تا براي تحصيل در يک رشته حتما مطابق نظراتشان تصميم گيري يا عمل کنند.

براي مثال تجربي يکي از رشته‌هايي است که خانواده‌ها بدون در نظر گرفتن استعداد‌هاي فرزندانشان را مجبور به تحصيل در اين رشته مي‌کنند و دانشجويان بعد از گذرندان ۳ سال دبيرستان و آماده شدن براي کنکور از ترس قبول نشدن در رشته پزشکي دچار مشکلات روحي و رواني مي شوند و چند سال از عمر با ارزش خود را وقف تست زني و برآورده کردن آرزو‌هاي خانواده خود مي کنند و به اين صورت با آرزوي‌هاي خود براي هميشه خداحافظي مي‌کنند و شايد هيچ وقت براي تحصيل در اين رشته نمره قبولي را کسب نکنند و تنها گذر عمر بي ثمر ببينند.

اوضاع اشتغال به حدي نابسامان است که دانشجويان يا فارغ التحصيلان را به سمت و سوي کارآفريني سوق مي‌دهد و حتي براي اين کار هم در برنامه ششم توسعه سهمي ويژه در نظرگرفته شده است.

//

علوم انساني، شاخص‌ترين رشته در مسير توسعه اقتصادي کشور

در سطح جهان به علوم انساني به عنوان يک رشته شاخص و قوي نگاه مي‌شود و کشور‌ها براي پيش بردن و توسعه اقتصاد کشور خود از فارغ التحصيلان اين رشته‌ها بهره مي‌گيرند و براي آنان بسيار حائز اهميت است که مديران شرکت ها حتما در رشته انساني تحصيل کرده باشند تا بتوانند با سياست‌هاي مناسب اقتصاد کشور را در مسير درست راهنمايي کنند.

با اين حال برخي از افراد به دنبال رشته‌هاي به اصطلاح دهن پر کن هستند، اما بعد از ورود به آن به نا توانايي خود پي مي برند و براي قبولي در امتحانات با ترس و لرز حاضر مي‌شوند.

اولين معيار در انتخاب رشته محک زدن استعداد‌ها و توانايي ارتباط با آن رشته است تا بتوان بعد از قبولي در دانشگاه به راحتي دروس را پاس کرد و براي مقاطع بالاتر تحصيلي آماده شد.

بايد دانست انتخاب رشته واقع‌بينانه دانش‌آموزان و دانشجويان به منظور فعاليت در مشاغل مطمئن حائز اهميت است و متاسفانه امروزه افراد سراغ رشته‌هاي پرزرق و برقي مي‌روند که در شرايط کنوني نمي‌توان آينده‌اي روشن براي آنان تصور کرد و بسياري از داوطلبان با خيال طبيب شدن چند سال از عمر خود را پشت درهاي دانشگاه مي گذرانند.

//

رشته هاي پردرآمد را بشناسيد

رشته کامپيوتر

افزايش استفاده از کامپيوتر، لپ تاپ، تبلت و ... باعث روي آوردن بيشتر افراد به رشته کامپيوتر شده است و از آن جايي که امروزه اکثر افراد در منزل خود کامپيوتر دارند؛ بنابراين جهاني شدن اطلاعات و ارتباطات باعث شده است تا بازار کار خوبي براي اين رشته در قالب شرکت هاي توليد کننده قطعات، شرکت هاي توليدي و خدماتي، شرکت هاي توليد کننده نرم افزار و ... وجود داشته باشد و فارغ التحصيلان آن به خصوص جنس مذکر از اين غافله عقب نمانند.

رشته مديريت MBA

رشته مديريت MBA به عنوان يکي از پرطرفدارترين و پرسودترين رشته هاي دانشگاهي شناخته شده است و در تمام شرکت ها، سازمان هاي دولتي و غير دولتي بازار کار خوبي دارد و مي توان در زمينه مديريت بازاريابي و مارکتينگ، مديريت استراتژيک، مديريت منابع انساني، تجارت و کارآفريني نيروهاي خوبي تربيت کرد و در اين زمينه به فعاليت مشغول شد.

رشته مديريت بازرگاني گرايش بيمه

رشته مديريت بازرگاني گرايش بيمه يکي از مهم‌ترين رشته‌هايي است که فارغ التحصيلان آن به جهت دارا بودن اطلاعات وسيع در حوزه بازرگاني و بازاريابي، روابط انساني، امور مالي، اقتصادي و بيمه، مي‌توانند فعاليت خوبي به عنوان مديران اجرايي و مشاوران بيمه‌اي در شرکت‌هاي بيمه داشته باشند.

رشته داروسازي

خدمات دارويي، مشاوره دارويي، بررسي روش‌هاي داروسازي و ضعف‌هاي احتمالي موجود در رژيم‌هاي دارو درماني از وظايف داروسازان است که بعد از فارغ التحصيلي مي‌توانند به عنوان نيروي متخصص فعاليت داشته باشند. در حال حاضر از ميان فارغ التحصيلان رشته داروسازي، ۸۰ درصد جذب داروخانه‌ها و بقيه جذب صنايع داروسازي، آرايشي و کار‌هاي اجرايي وزارت بهداشت و درمان مي شوند و از نظر دريافت حقوق جز پردرآمد‌ترين افراد جامعه هستند.

رشته دندان پزشکي

امروزه فارغ التحصيل رشته دندان پزشکي به اندازه‌اي زياد است که در هر خيابان يا ساختمان چند نفري به اين شغل مشغول هستند و درآمد بالايي از آن به دست مي‌آورند چرا که کشور‌هاي جهان سوم همواره به اين شغل احتياج دارند.

پيراپزشکي

پيش بيني شده است که رشته پيراپزشکي تا سال ۲۰۲۲ در ليست رشته‌هاي پردرآمد قرار خواهد گرفت و اين رشته به هيچ عنوان محدوديت‌هاي پزشکي مانند هزينه کردن در دانشکده‌هاي پزشکي، شرکت در طرح‌هاي پزشکي و پرداخت هزينه بيمه تخلفات پزشکي احتمالي را نخواهد داشت.

رشته پزشکي

رشته پزشکي يکي از مهم‌ترين و پر سود‌ترين رشته در سطح جهان است که افراد بعد از کسب مهارت و افزايش و آگاهي خود مي‌توانند در زمان فارغ التحصيلي به عنوان پزشک عمومي مطب بزنند يا در درمانگاه و بيمارستان‌هاي دولتي يا خصوصي مشغول به کار شوند.

//

با توجه به اعلام نتايج کنکور سراسري و بعد از آن انتخاب رشته، لازم است تا کنکوري ها حتما در انتخاب شغل تمام استعداد‌هاي خود را در نظر بگيرند و جذب مشاغلي شوند که از بازار کار خوبي برخوردار هستند، نه اينکه فقط با قبولي در آن بخواهند خود را برتر نشان دهند.

توصيه مي کنيم قبل از زمان انتخاب رشته تمام جوانب کار را در نظر بگيريد و سپس براي آينده خود تصميم گيري کنيد تا با جذب رشته‌هاي پرطرفدار و سخت  نشويد و رشته اي را انتخاب کنيد که بازار کاري خوبي داشته و با استعدادهاي شما هم خواني داشته باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar