logo

اقدام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اقدام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا

ايسنا/ سخنگوي وزارت بهداشت از اقدام ايران براي پيش خريد واکسن کرونا خبر داد.

دکتر سيماسادات لاري در نشست خبري ويدئوکنفرانسي در استوديو سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به سوال درباره اقدامات ايران براي خريد واکسن کوويد-۱۹ و جزييات آن، گفت: در کشور خودمان گروه هايي مشغولند و دارند کار انجام مي دهند و وزير بهداشت نيز شخصا اين موضوع را رصد مي کنند و موفقيتها را خودشان اطلاع مي دهند. در مجموع ايران نيز پا به پاي دنيا در زمينه توليد واکسن کرونا فعاليت مي کند.

وي افزود: در عين حال منطقي نيز آن بود که ما هم سبد خود را براي خريد واکسن بگذاريم. در اين زمينه مجمعي به نام کووکس فعال است که ۱۸۰ کشور در آن ثبت نام کرده اند و ۱۸ سازمان و شرکت در زمينه توليد واکسن در آن مشارکت دارند. ايران هم در ليست اين ۱۸۰ کشور است.

لاري ادامه داد: اما شرط اين شرکتها براي فروش واکسن آن بوده که کشور متقاضي ۱۵ درصد پيش پرداخت براي اين واکسن داشته باشد و اگر موق هم نشدند، اين پول به ما عودت نمي شود. در عين حال در آخرين جلسه ستاد ملي مقرر شد که اين ۱۵ درصد پرداخت شود و فکر مي کنم ۱۰ سپتامبر اين مبلغ پرداخت شود. در مجموع ما نيز سبدمان را براي خريد واکسن کوويد-۱۹ گذاشتيم و ثبت نام کرديم؛ واکسن آکسفورد، چند شرکت چيني و شرکتهاي مختلفي که معتبرند در اين گروه قرار دارند.

وي افزود: اما باز همه تخم مرغ ها را در يک سبد نگذاشتيم. همانطور که وزير بهداشت گفتند، با يک فرد ايراني الاصل در هند براي خريد واکسن مذاکره کرديم.

لاري ادامه داد: البته استراتژي ما براي خريد بيشتر انتقال تکنولوژي است و به نوعي قرارداد مي بنديم که بتوانيم انتقال اين دانش توليد واکسن را داشته باشيم. البته برآوردها نشانگر اين است که قطعا زودتر از شش ماه دسترسي به واکسن نخواهيم داشت و اين واکسن هم شامل گروه هاي آسيب پذير مي شود. اين موضوع در همه دنيا هست و بايد همچنان پروتکلهاي بهداشتي را رعايت کنيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar