برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

بعدازظهر امروز ساکنان نیمکره شمالی زمین به استقبال پاییز می‌روند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بعدازظهر امروز ساکنان نیمکره شمالی زمین به استقبال پاییز می‌روند

ايسنا/ مهندس مسعود عتيقي، مدير انجمن نجوم آماتوري ايران گفت: به مسير حرکت ظاهري خورشيد بر روي کره آسمان "دايرة‌البروج" گفته مي‌شود و با دايره ديگري به نام "استواي آسمان" با توجه به انحراف محوري زمين و تاثير آن بر اين دو دايره، زاويه ۲۳.۵ درجه مي‌‎سازد.

وي ادامه داد: بر اين اساس دواير مورد اشاره شده در دو نقطه يکديگر را قطع مي‌کنند که به آنها "گِره" يا "عِقده" (Node) مي‌گويند و نام اين دو نقطه "اعتدالين" است که يکي "اعتدال پاييزي" و ديگري "اعتدال بهاري" ناميده مي‌شود.

عتيقي خاطرنشان کرد: بر پايه اطلاعات موجود ايرانيان باستان از گذشته‌هاي دور با دقت نسبتا خوبي اين موقعيت‌هاي نجومي را محاسبه مي‌کردند و حتي تا قبل از عصر "هخامنشيان"، آغاز سال در پايان فصل تابستان و روز آغازين فصل پاييز بوده است؛ چرا که احتمالا از آنجايي که شغل بيشتر مردم آن روزگار کشاورزي بوده است، با جمع‌آوري محصولات خود در پايان فصل تابستان، خود را آماده سال نوي کشاورزي و کشت پاييزي مي‌کردند.

به گفته وي، بر اين اساس اول مهر و آغاز پاييز را آغاز سال مي‌دانستند.

مدير انجمن نجوم آماتوري ايران با بيان اينکه در هنگام اعتدال پاييزي، مهر تابان از بالاي صفحه استواي آسمان به سمت جنوب کره آسمان مي‌رود، يادآور شد: در هر سال ۲ اعتدال يکي بهاري و ديگري پاييزي وجود دارد و در زمان اعتدال پاييزي در نيمکره شمالي، ساکنان نيمکره جنوبي زمين در آستانه فصل بهار قرار مي‌گيرند.

عتيقي اظهار کرد: در ساعت ۱۷ و يک دقيقه روز سه‌شنبه اول مهر ماه سال ۱۳۹۹، خورشيد به نقطه اعتدال پاييزي رسيده و فصل پاييز در نيمکره شمالي زمين آغاز مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar