برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چرا پس از کشف واکسن کرونا هم باید ماسک بزنیم؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
چرا پس از کشف واکسن کرونا هم باید ماسک بزنیم؟

باشگاه خبرنگاران/ شيوع ويروس کرونا در جهان يکي از فاجعه بارترين همه گيري‌ها در يک قرن اخير محسوب مي‌شود که آسيب شديدي به بسياري از کشور‌ها وارد کرده است. آمريکا که خود را قدرتمندترين و پيشرفته‌ترين کشور جهان تلقي مي‌کند، موفق به کسب لقب آسيب پذيرترين کشور جهان در اين همه گيري شد. تاکنون بيش از ۷ ميليون نفر در اين کشور به ويروس کرونا آلوده و از اين ميان، بيش از ۲۰۳ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. مقامات سياسي آمريکا اميدوار هستند با کشف واکسن موثر براي مقابله با کوويد ۱۹، بتوانند با کنترل و مديريت اين ويروس، محدوديت‌هاي اجتماعي اعمال شده را لغو کنند. با اين حال، مقامات بهداشتي اين کشور نظر ديگري دارند.

بر اين اساس، دکتر آنتوني فائوچي، مدير موسسه ملي بيماري‌هاي عفوني آمريکا هشدار داد حتي اگر واکسن موثر براي مقابله با ويروس کرونا کشف شود نيز ضرورت رعايت نکات بهداشتي مانند حفظ فاصله اجتماعي، استفاده از ماسک و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون برطرف نمي‌شود.

اين مقام آمريکايي خاطر نشان کرد: حقيقت تلخ اين است که واکسن کرونا صد در صد موثر نخواهد بود و ما نمي‌توانيم عمليات واکسيناسيون عمومي را بر روي همه جمعيت کشور اجرايي کنيم. اين به معني آن است که ويروس کرونا همچنان مي‌تواند در جامعه باقي مانده و در ميان مردم شيوع پيدا کند.

فائوچي افزود: بهتر است در اين باره ديدگاهي واقع گرايانه داشته باشيم. ما اگر بتوانيم واکسيناسيون را بر روي ۷۵ تا ۸۰ درصد جمعيت جامعه اجرايي کنيم، اين امر مي‌تواند يک دستاورد خوب و مناسب تلقي شود. به هيچ عنوان نمي‌توانيم احتياط درباره اجراي مقررات بهداشتي در جامعه را کنار بگذاريم. حقايق علمي نشان داده است کوويد ۱۹ مي‌تواند براي مدتي در هوا معلق باقي بماند و اين به معني آن که توانايي انتقال ويروس از راه تنفسي زياد است. استفاده از ماسک بهترين راهکار براي جلوگيري از شيوع ويروس از راه هوا است.

هم اينک دو غول داروسازي آمريکا در حال توسعه واکسن کرونا هستند. شرکت داروسازي مدرنا اعلام کرده است هم اينک در حال انجام مرحله پاياني آزماش واکسن است. با اين حال، هنوز زمان دقيقي براي ارائه واکسن کوويد ۱۹ به بازار مشخص نشده است.

افراد بهبود يافته از کرونا بايد ماسک بزنند؟

دانشمندان مي گويند افرادي که به ويروس کرونا مبتلا مي‌شوند به دليل ايجاد ايمني در بدنشان در مقابل ابتلاي مجدد مصونيت پيدا مي‌کنند. اين افراد تا ۳ ماه پس از ابتلا به ويروس نيازي به آزمايش مجدد کرونا ندارند. با اين حال، با گسترش روز افزون شيوع ويروس، برخي دولت‌ها اقدام به اجباري کردن استفاده از ماسک براي تمامي مردم کرده اند. سوال رايجي که در اين زمينه وجود دارد اين است که آيا افراد بهبود يافته از کرونا نيز بايد ماسک بزنند؟

دکتر ديويد اليس، رئيس دانشکده علوم پزشکي دانشگاه کاروليناي شمالي در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: بله، حتي افراد بهبود يافته از ويروس کرونا نيز بايد در محافل عمومي از ماسک استفاده کنند. واقعيت اين است که به دليل تازگي ويروس، ما هنوز به رفتار‌هاي آن و تاثيراتي که بر بدن انسان دارد به طور کامل واقف نيستيم. همچنين شواهد اندکي وجود دارد که نشان مي‌دهد برخي افراد پس از يک بار ابتلا به کرونا، دوباره به آن مبتلا شده اند.

او افزود: افراد بايد حتماً در جامعه از ماسک استفاده کنند. اين اقدام نه تنها براي حفاظت خود فرد در مقابل ويروس، بلکه براي محافظت از سايرين در مقابل شيوع ويروس انجام مي‌شود.

دانشمندان آمريکايي تاکيد دارند از آنجا که هنوز شيوع کرونا در جامعه تحت کنترل در نيامده است، همه افراد و حتي کودکان نيز بايد از ماسک استفاده کنند. تحقيقات متعدد نشان داده است کودکان در مقابل ويروس کرونا آسيب پذيري کمتري نسبت به ساير گروه‌هاي سني دارند، اما حقيقت اين است که همين کودکان به راحتي مي‌توانند ويروس را به افراد آسيب پذير مانند سالمندان و افراد داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي منتقل کنند.

از اين رو بهتر است همه اقشار سني و جنسيتي در جامعه از ماسک استفاده کنند. استفاده از ماسک به ويژه در مکان‌هاي بسته، سيستم حمل و نقل عمومي (مانند مترو و اتوبوس) و اداراتي که داراي ارباب رجوع زيادي هستند بايد حتما مورد تاکيد قرار گيرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar