برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

یک روش ساده و کم‌هزینه برای از بین بردن آلاینده‌های آب

منبع
ايسنا
بروزرسانی
یک روش ساده و کم‌هزینه برای از بین بردن آلاینده‌های آب

ايسنا/ "شکوفايي جلبکي"(algal bloom)، به پديده‌اي گفته مي‌شود که در آن فيتوپلانکتون‌ها از جمله جلبک‌هاي سبز آبي به سرعت در تابستان تکثير مي‌شوند. اين پديده اخيرا به بروز نگراني‌هايي منجر شده است. بخشي از نگراني‌ها به اين دليل است که گونه‌هاي خاصي از جلبک‌هاي سبز آبي، موادي را توليد مي‌کنند که طعم و بوي خاک يا کپک را دارند و همچنين حاوي مواد سمي هستند. از آنجا که نمي‌توان اين مواد را به سادگي و با يک روند پاکسازي معمولي از بين برد، استفاده از تجهيزات پيشرفته تصفيه آب ضروري است.

پژوهشگران "موسسه علم و فناوري کره جنوبي"(KIST)، نوعي روند تصفيه ابداع کرده‌اند که مي‌تواند مواد سمي ناشي از جلبک‌هاي سبز آبي و موادي که طعم و بوي بدي به آب مي‌دهند را از بين ببرد. اين روند جديد، به نصب تجهيزات پيشرفته تصفيه نيازي ندارد. معمولا براي تصفيه آب از اين نوع آلودگي، کربن فعال پودر شده به ريزآلاينده‌هاي جلبکي افزوده مي‌شود و کلر نيز براي افزايش قدرت اکسيد کردن اضافه مي‌گردد اما اطلاع از زمان کافي براي تماس با کربن پودر شده و کاهش ميزان جذب ريزآلاينده‌هاي جلبک، دشوار است و به مقدار زيادي کربن پودر شده نياز دارد.

پژوهشگران در اين پروژه، نوعي کربن فعال پودر شده ابداع کرده‌اند که مي‌تواند ميزان جذب را بهبود ببخشد و شکوفايي جلبکي در آب را بهتر کنترل کند. آنها ابتدا با ساييدن پودر کربن فعال، اندازه ذرات آن را کاهش دادند و توانستند ناحيه بزرگتري را براي جذب آلاينده‌هاي جلبک پوشش دهند. اين پژوهش نشان مي‌دهد موادي که طعم و بوي بدي به آب مي‌دهند و مواد سمي ناشي از جلبک‌ها نسبت به انواع متداول کربن فعال پودر شده، قدرت جذب سريع‌تري دارند.

دکتر "کيانگ گوئن سانگ"(Kyung-Guen Song)، سرپرست اين پژوهش گفت: اين نوع جديد از کربن فعال پودر شده نه تنها با روش ساده‌تري ساخته مي‌شود، بلکه قدرت جذب بالاتري نيز دارد و به نظر مي‌رسد که بتواند شکوفايي جلبکي را بدون نياز به تجهيزات پرهزينه کنترل کند. اگر اين فناوري به صورت گسترده مورد استفاده قرار بگيرد، اضطراب بسياري از مردم را در مورد نوشيدن آب لوله‌کشي کاهش خواهد داد.

اين پژوهش، در مجله "Water Research" به چاپ رسيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره