برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

فیزیکدان ایرانی،برنده جایزه معتبر مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام شد

منبع
بروزرسانی
فیزیکدان ایرانی،برنده جایزه معتبر مرکز بین‌المللی فیزیک نظری عبدالسلام شد

ديده بان علم ايران/ جايزه امسال مرکز بين‌المللي فيزيک نظري عبدالسلام(ICTP) به مهدي کارگريان از دانشکده فيزيک دانشگاه صنعتي شريف و ديبيندو روي از موسسه تحقيقاتي رامان از بنگلور هند رسيد.

اين جايزه معتبر به پاس سهم ارزنده دکتر کارگريان در ماده چگال نظري و به صورت خاص در حوزه فازهاي توپولوژيک و سيستم‌هاي همبسته قوي الکتروني اهدا شده است.
دکتر کارگريان کاشف نخستين نمونه هاي فازهاي توپولوژيک کسري (fractionalized topological phases ) است. سيستم‌هايي که اندرکنش الکترون-الکترون و اندرکنش‌هاي اسپين-مدار هر دو در آن‌ها اهميت دارند. همچنين کارگريان در پژوهش هايش پيش بيني براي فازجديدي از ماده باعنوان «عايق‌هاي توپولوژيکي ضعيف مات» (weak topological Mott insulator) و عايق هاي کريستالي توپولوژيک مات داشته است.
کارگريان و گروه تحقيقاتي‌اش به طور خاص بر روي فازهاي توپولوژيک ماده و مواد جديد توپولوژيک مطالعه و پژوهش مي‌کنند. هدف اصلي اين گروه تحقيقاتي شناخت سيستم‌هاي کوانتومي بس ذره‌اي با درجات آزادي برآمده از يک سو و ارتباط فيزيک اين پديده با فيزيک جفت شدگي اسپين- مدار، همبستگي الکتروني و خواص توپولوژيکي مواد است.
کارگريان دکتري خود را در زمينه ماده چگال نظري درسال ۲۰۰۹ ميلادي از دانشگاه صنعتي شريف اخذ کرده و سپس مدت چهار سال در دانشگاه تگزاس آستين، دو سال در دانشگاه اوهايو و دو سال در دانشگاه مريلند محقق پسادکتري بوده که در اين دوره پژوهش‌هاي درخشاني را با همکاران بين المللي خود انجام داده‌ است.

وي از سال ۲۰۱۷ به دانشکده فيزيک دانشگاه صنعتي شريف راه يافته و هم‌اکنون با گروه تحقيقاتي خود و همکاران بين المللي به ادامه پژوهش در حوزه بسيار به روز و هيجان انگيز در حيطه ماده چگالي نظري ادامه مي دهند.

مرکز بين‌المللي فيزيک نظري عبدالسلام با اعلام اعطاي جايزه امسال خود به کارگريان، او را استادي شايسته براي نسل جوان محققان ايراني و   پلي براي ارتباط جامعه علمي ايران و جامعه جهاني درحوزه ماده چگال و فازهاي توپولوژيک ماده معرفي کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar