برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دلیلی برای وزوز گوش

منبع
ايسنا
بروزرسانی
دلیلی برای وزوز گوش

ايسنا/ وزوز گوش يکي از شايع‌ترين اختلالات سيستم شنوايي است که ۱۷ درصد از افراد جامعه با آن درگير هستند و حتي در افراد سالمند شيوع آن به ۳۳ درصد نيز مي‌رسد. اين اختلال بر کيفيت زندگي افراد و خانواده‌هايشان تاثير مي‌گذارد.

وزوز گوش با انواع مختلفي از بيماري‌هاي شنوايي همراهي دارد. ۸ تا ۱۰ درصد از بيماراني که دچار وزوز گوش هستند، شنوايي طبيعي دارند. با اين‌که عوامل مختلفي در رابطه با ايجاد اين اختلال مطرح شده ولي تا کنون هيچ دليل واضحي براي آن پيدا نشده است.

کاهش شنوايي يکي از شايع‌ترين شکايات بيماراني است که به کلينيک‌هاي گوش و حلق و بيني مراجعه مي‌کنند. در گروهي از بيماران کاهش شنوايي به دليل اختلال در مسير هدايت صوت است و در گروهي ديگر؛ اختلال در گيرنده‌هاي حسي يا مسير عصبي گيرنده‌ها، باعث کاهش شنوايي مي‌شود.

يکي از عواملي که به عنوان عامل موثر در وزوز گوش مطرح شده است، عنصر «روي» است. به همين دليل؛ پژوهشگران گروه گوش و گلو و بيني و جراحي سر و گردن دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد در مطالعه‌اي سطح سرمي روي را در بيماران مبتلا به کاهش شنوايي اندازه‌گيري کردند و ارتباط آن را با ميزان وزوز گوش مورد بررسي قرار دادند.

وحيد زند و محمدحسين دادگرنيا؛ پژوهشگراني بودند که به همراه همکارانشان در اين مطالعه مشارکت داشتند.

در اين مطالعه ۱۱۰ نفر از بيماران بالاي ۲۰ سال که در سال ۱۳۹۴ با شکايت از کاهش شنوايي و وزوز گوش به درمانگاه گوش و حلق و بيني درمانگاه خاتم‌الانبيا يزد مراجعه کرده بودند، مورد بررسي قرار گرفتند.

اين بيماران ابتدا توسط يک متخصص گوش و حلق و بيني معاينه شدند و از نظر کاهش شنوايي بررسي شدند. سپس با تعيين  نوع کاهش شنوايي سطح سرمي روي در خون آن‌ها اندازه‌گيري شد. همچنين شدت و فرکانس وزوز گوش آن‌ها نيز مورد ارزيابي قرار گرفت.

اين بيماران بر اساس نوع کاهش شنوايي به سه گروه تقسيم شدند: ۵۴ نفر در گروه کاهش شنوايي حسي عصبي يک طرفه، ۴۷ نفر در گروه کاهش شنوايي حسي عصبي دو طرفه و ۹ نفر در گروه کاهش شنوايي با دلايل متعدد قرار گرفتند.

در اين مطالعه مشخص شد که سطح سرمي روي با ميزان شدت و فرکانس وزوز گوش رابطه مستقيم دارد. به طوري که با کاهش سطح سرمي روي وزوز گوش در فرکانس‌هاي پايين‌تري بروز پيدا مي‌کند.

همچنين مشخص شد که سطح سرمي روي در گروه کاهش شنوايي حسي عصبي دو طرفه، کم‌تر از دو گروه ديگر است و مي‌توان کاهش سطح روي روي را به عنوان فاکتور موثر بر وزوز گوش محسوب کرد. به علاوه اين يافته‌ها نشان داد که سطح سرمي روي ارتباطي با ميزان کاهش شنوايي ندارد.

نتايج اين مطالعه به صورت مقاله علمي پژوهشي با عنوان «ارتباط سطح سرمي روي با وزوز گوش در بيماران با کاهش شنوايي» در فصل‌نامه علمي تخصصي طب کار وابسته به دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد منتشر شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره