logo

شهر مریخی اسپیس ایکس: تصاویری از طرح مفهومی جایگاه سوخت در سیاره سرخ

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
شهر مریخی اسپیس ایکس: تصاویری از طرح مفهومی جایگاه سوخت در سیاره سرخ

ديجياتو/ ايلان ماسک و اسپيس ايکس به دنبال ساخت يک شهر روي مريخ هستند که براي سفر به آن، تامين سوخت فضاپيماها اهميت بالايي دارد. در همين راستا بايد منتظر جايگاه سوخت در آن باشيم که اخيرا تصاويري از طرح مفهومي آن منتشر شده است.

يک کمپاني آمريکايي به نام «Air Company» به تازگي از برنامه خود براي توليد سوخت راکت به وسيله کربن دي اکسيد پرده برداشته است. اين کمپاني در حال کار روي نمونه اوليه سيستمي است که از کربن دي اکسيد، آب و انرژي خورشيدي براي ساخت اکسيژن و متان مايع استفاده مي‌کند. اين سوخت مي‌تواند براي تامين انرژي راکت‌ها مورد استفاده قرار بگيرد که اهميت بالايي براي ماموريت اسپيس ايکس دارد.

اين کمپاني اخيرا چندين تصوير از طرح مفهومي جايگاه سوخت خود در اين شهر مريخي منتشر کرده که علاقه‌مندان را بيشتر با آن آشنا مي‌کند. مديرعامل اسپيس ايکس، ايلان ماسک از برنامه‌هاي خود براي ساخت يک شهر مريخي تا سال ۲۰۵۰ سخن گفته که ظاهرا توسط يک تاسيسات سوخت‌گيري براي جمع‌آوري منابع مريخ و توليد سوخت، پشتيباني مي‌شود.

فضاي داخلي جايگاه سوخت

فضانوردان شايد از مريخ به زمين بازگردند يا به سياره‌هاي ديگري سفر کنند. اين احتمال وجود دارد که با گذر زمان شاهد توسعه يک شبکه حمل و نقل ميان سياره‌اي نيز باشيم تا انسان‌ها بتوانند در منظومه شمسي سفر کنند.

اسپيس ايکس هم اکنون در حال توسعه راکت استارشيپ است که براي تامين انرژي آن از اکسيژن و متان مايع استفاده مي‌شود. ماسک به اين موضوع اشاره کرده که اولين سفر فضانوردان به مريخ مي‌تواند در سال ۲۰۲۶ رخ دهد.

Air Company در بيانيه‌اي اعلام کرده:
«هدف ما استفاده از فناوري تبديل CO2 و تخصص خود براي کمک به گروه‌هايي مانند ناسا و اسپيس ايکس براي مهاجرت انسان‌ها به منظومه شمسي است.»

محيط بيروني جايگاه سوخت

تلاش‌هاي اين کمپاني در سال ۲۰۱۹ مورد توجه ناسا قرار گرفت و به عنوان يکي از ۵ برنده فاز اول چالش تبديل دي اکسيد کربن انتخاب شد. در اين چالش شرکت‌ها بايد طرحي براي تبديل دي اکسيد کربن به گلوکز ارائه مي‌کردند که مي‌توان از آن براي ساخت غذا و دارو در مريخ استفاده کرد. Air Company براي طرح خود ۵۰ هزار دلار جايزه دريافت کرد.

سوخت‌رساني راکت

ماسک در سال ۲۰۱۶ فرايند توليد سوخت در مريخ را توصيف کرد. براي اين کار آب از منابع يخ موجود در مريخ که تخمين زده مي‌شود برابر ۵ ميليون کيلومتر مکعب باشد، جمع آوري خواهد شد و دي اکسيد کربن نيز در جو مريخ وجود دارد که ميزان آن ۲۵ تريليون تن تخمين زده مي‌شود. الکتروليز آب را به اکسيژن و هيدروژن تقسيم مي‌کند و از فرايند «Sabatier» براي گرفتن دي اکسيد کربن و هيدروژن براي توليد متان و آب بيشتر استفاده خواهد شد.

اين فرايند مشابه آن چيزي است که ناسا در سال ۲۰۰۵ توصيف کرد، البته در طرح ناسا از زمين هيدروژن به مريخ فرستاده مي‌شد و برنامه‌اي براي جمع آوري آن از منابع يخ وجود نداشت. تهيه سوخت به اين روش به انرژي بالايي نياز دارد و به اعتقاد ماسک، بايد به ۱ تا ۱۰ مگاوات انرژي خورشيدي دست پيدا کرد.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره