برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تولید کاغذهای خودتاشونده با الهام از برگ درختان

منبع
مهر
بروزرسانی
تولید کاغذهای خودتاشونده با الهام از برگ درختان

مهر/محققان ژاپني با الهام گرفتن از نحوه باز شدن برگ درختان کاغذهايي را توليد کرده‌اند که به طور خودکار تا مي‌شوند و شکل‌هاي مختلفي به خود مي‌گيرند.

به نقل از نيواطلس، برگ‌هاي درختان براي حرکت و باز شدن مبتني بر جريان يافتن آب در فيبرهاي سلولزي آنها هستند. محققان از همين فرايند طبيعي الهام گرفته اند و جوهر کارتريج چاپگرها را جايگزين آب کرده‌اند تا از اين طريق بتوان کاغذهايي با قابليت تا شدن خودکار توليد کرد.

کاغذها نيز مانند برگ‌هاي درختان از فيبرهاي سلولزي توليد شده اند و هر دو با جذب آب امکان باز شدن و حرکت پيدا مي‌کنند. اگر اين روند با گستردگي و شدت صورت بپذيرد، تحرک برگ‌ها و کاغذها نيز شديدتر و چشمگيرتر خواهد بود.

جوهر چاپگري که بدين منظور مورد استفاده قرار گرفته، در چهار رنگ سياه، سرخابي، زرد و فيروزه‌اي توليد شده و در چهار کارتريج جوهر با افزودن يک محلول آبي خاص مورد استفاده قرار مي‌گيرد. محلول مذکور حاوي آب و نمک کلريد ليتيوم بوده و غلظت نمک در آب موجود در هر کارتريج متفاوت است.

براي تنظيم حرکات کاغذها، تزريق جوهر کارتريج به آنها به شيوه‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد و خشک شدن و تزريق مجدد جوهر باعث ايجاد حرکت‌هاي مختلفي در هر کاغذ مي‌شود. همچنين بدين منظور از تغيير در ميزان تمرکز نمک نيز استفاده مي‌شود. استفاده از آب خالص معمولاً باعث تاشدن سريع کاغذها مي‌شود و افزايش نمک کلريد ليتيوم اين روند را کند مي‌کند. از اين فناوري مي‌توان براي تسهيل چاپ مدارهاي الکتريکي بر روي کاغذ استفاده کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar