logo

آلودگی هوا با افزایش خطر زوال عقل مرتبط است

منبع
مهر
بروزرسانی
آلودگی هوا با افزایش خطر زوال عقل مرتبط است

مهر/محققان دريافتند زنان سالمند ساکن در مناطق با آلودگي بالا داراي الگوهاي چروک شدگي مغزي شايع در بيماري آلزايمر هستند.

 محققان دانشگاه کاليفرنيا در اين مطالعه به بررسي آلودگي ذرات ريز پرداختند و دريافتند استنشاق ميزان بالا آلودگي هوا با چروکيدگي در مناطق مغزي آسيب پذير در برابر بيماري آلزايمر مرتبط است.

آلودگي ناشي از ذرات ريز شامل ذرات ميکروسکوپي مواد شيميايي، دود و غبار و ساير آلاينده هاي معلق در هوا است. اين ذرات بزرگ تر از ۲.۵ ميکرومتر نبوده و ۳۰ بار کوچک تر از قطر موي انسان هستند.

«ديانا يونان»، سرپرست تيم تحقيق، در اين باره مي گويد: «کوچک شدن حجم مغز فاکتور پرخطر اصلي زوال عقل و بيماري آلزايمر است اما اينکه آيا آلودگي هوا موجب تغيير ساختار مغز مي شود همچنان مورد تحقيق و بررسي است.»

وي در ادامه مي افزايد: «مطالعه ما نشان داد که زنان ۷۰ تا ۸۰ ساله که در معرض سطح بالاتري از آلودگي هوا قرار دارند، با خطر بالاتر تغييرات مغزي مرتبط با بيماري آلزايمر در طول ۵ سال روبرو بودند. تحقيقات ما نشان مي دهد اين مواد سمي ممکن است ساختار مغز يا ارتباطات در شبکه سلول عصبي مغز را که در روند پيشرفت بيماري نقش دارند، مختل نمايد.»

اين مطالعه شامل ۷۱۲ زن مسن با ميانگين سني ۷۸ سال بود که در ابتداي مطالعه مبتلا به زوال عقل نبودند. اين زنان در ابتداي مطالعه و ۵ سال بعد از مطالعه تحت اسکن مغزي ام‌آرآي قرار گرفتند.

محققان بر اساس آدرس محل سکونت شرکت کنندگان، ميزان آلودگي هوا را در مدت ۳ سال قبل از اولين اسکن مغز برآورد کردند.

محققان مشاهده کردند به ازاي افزايش هر ۳ μg/m۳ در ميزان آلودگي هوا، خطر ابتلا به بيماري آلزايمر ۲۴ درصد افزايش مي يابد.

محققان بر انجام تحقيقات بيشتر در اين زمينه تاکيد دارند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره