logo

آشنایی با ستاره شناسی که در دوئل معلول شد

منبع
ميزان
بروزرسانی
آشنایی با ستاره شناسی که در دوئل معلول شد

ميزان/ تيکو براهه ستاره شناسي است که در يک دوئل، بيني خود را از دست داد و معلول شد.
تيکو براهه در ۱۵۴۶ در شهر کوچک کنودستروپ در دانمارک متولد شد. به اصرار عموي خود در دانشگاه کپنهاک مشغول به تحصيل شد و در ۱۵۶۰ شاهد کسوف بود اين امر به قدري در او تاثير گذاشت که تصميم قطعي براي آينده خود را گرفت.

مشاهدات وي موجب شد که کپلر قوانين خود را در باب سيارات تنظيم کند. در اين رصد خانه ساختمان باشکوهي شامل ۴ رصد خانه بزرگ، يک کتابخانه و يک آزمايشگاه، چندين فروشگاه و محلي براي زندگي کارکنان و دانشجويان و رصد کنندگان بود. پس ازپايان احداث اين مجتمع بزرگ، پادشاه يک دستگاه چاپ کامل به دانشمند جوان اهدا کرد تا بتواند نتايج تحقيقاتش را به راحتي چاپ کند و به نقاط مختلف دنيا بفرستد.


براهه در سال ۱۵۷۶ رسما کار خود را در رصد خانه بزرگش آغاز کرد او در اولين رصدش يک دنباله دار را در آسمان رويت کرد و با اندازه گيري دقيق نشان داد که فاصله اين جرم تا زمين چندين بار بزرگتر از فاصله ماه تا زمين است.

اهميت تحقيقات و مطالعات براهه در اين است که تا آن زمان حتي تلسکوپ هم اختراع نشده بود و اور رصد‌خانه‌اش را با کمک دستگاه‌هاي خاصي که خود آن‌ها را طراحي و تهيه کرده بود به راه انداخته بود. براهه اين رصدخانه را «اوراينبورگ» نام نهاد و تا سال ۱۵۹۷ در آن کار کرد. وي در همان سال بنا به دعوت رودولف دوم امپراتور روم به پراک رفت. براهه در پراک رصدخانه‌اي داير کرد و جوان علاقمند و باهوشي به نام يوهان کپلر را به عنوان دستيار استخدام کرد براهه با تلاش و سعي و کوشش فراوان توانسته بود تعداد زيادي ستارگان را به طور منظم رصد کند.

کپلردر سال ۱۶۰۲ موفق به انتشار کتاب تحقيقات باهه شد.

اولين کتاب او در ۱۵۷۳ منتشر شد. اين کتاب در اروپا سر و صداي زيادي به پا کرد.

شهرت تيکو به آنجا رسيد که فردريک امپراتور دانمارک تصميم به ساختن رصد‌خانه‌اي براي او گرفت. وي در يک دوئل دماغ خود را از دست داد و از آن پس معلول شد.

تيکو براهه در ۲۴ اکتبر ۱۶۰۱ درگذشت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره