برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

هم‌نشینی ماه و سیاره سرخ در شامگاه امشب

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
هم‌نشینی ماه و سیاره سرخ در شامگاه امشب

باشگاه خبرنگاران/ مسود عتيقي مدير انجمن نجوم آماتوري ايران درباره هم نشيني ماه با سياره بهرام، گفت: کره ماه در گردش انتقالي خود به گرد زمين در طول يک ماه قمري با اجرام مختلفي از جمله سيارات و برخي ستارگان مشهور آسمان در منطقه البروج همنشيني پيدا مي‌کند که برخي از آن‌ها در فاصله بسيار نزديک نسبت به يکديگر رخ مي‌دهند.

او افزود: بايد دقت داشت که اين صرفا از نگاه ناظر زميني است؛ چرا که ماه کمتر از نيم ميليون کيلومتر و به طور ميانگين ۳۷۵ هزار کيلومتر با زمين فاصله دارد، اين در شرايطي است که سيارات در فاصله چند ده ميليون کيلومتري و يا چند صد ميليون کيلومتري زمين قرار دارند و ستار‌ه‌ها در فاصله‌هاي بسيار دور‌تر، در حد چندين سال نوري و يا چند ده سال نوري از ما قرار دارند.

مدير انجمن نجوم آماتوري ايران ادامه داد: بديهي است ماه با توجه به فاصله کم با زمين، با علائم سطحي مشخص حتي با چشم غيرمسلح ديده مي‌شود. اما سيارات و ستارگان داراي قطر‌هاي به مراتب بزرگتري هستند که به دليل قرار گيري در فاصله دورت به صورت نقطه‌اي ديده مي‌شوند. در ساعت ۲۳:۱۵ شبانگاه امشب چهارشنبه ۵ آذر، سياره سرخ بهرام و يا همان مريخ مشهور، در ۴.۹ درجه شمال ماه قرار خواهد داشت و ملاقات ماه و بهرام در صورت فلکي ماهي‌ها «حوت» انجام خواهد گرفت.

عتيقي اظهار کرد: در اين زمان ماه در فاز کوژ قرار دارد، سياره بهرام نيز به تازگي کمترين فاصله را با زمين داشته است و ماموريت فضاپيماي استقامت و يا پشتکار به مقصد اين سياره تعيين شده است تا با فرود يک مريخ نورد با استفاده از يک ابزار پروازي بدون سرنشين، به مطالعه شرايط بيولوژيکي و بررسي حيات در گذشته سياره سرخ به کاوش بپردازد.

او ادامه داد: بر عکس ماه که داراي جو نيست، سياره بهرام جو نازکي دارد و بيشترين بخش جو آن با کربن دي اکسيد «۹۶ درصد» و بقيه با آرگون، نيتروژن و برخي گاز‌هاي نادر و حتي اکسيژن و به ميزان بسيار کم تشکيل شده است.

مدير انجمن نجوم آماتوري ايران ادامه داد: سياره بهرام به طور ميانگين حدود ۲۳۰ ميليون کيلومتر از خورشيد فاصله دارد و در کمترين فاصله با زمين به حدود ۵۶ ميليون کيلومتري مي‌رسد و هر ۶۸۷ روز زميني يک دوره مداري خود را به دور خورشيد کامل مي‌کند، اما شبانه روز سياره سرخ به زمين بسيار نزديک بوده و هر ۲۴ ساعت و ۳۹ دقيقه يک بار اين سياره به گرد خود مي‌چرخد.

مدير انجمن نجوم آماتوري ايران گفت: براي مشاهده همنشيني بهرام و ماه نيازي به ابزار رصدي نيست و با چشم غيرمسلح سياره سرخ به صورت جرم ستاره مانند قرمز رنگ در شمال ماه ديده مي‌شود. هر چند که نور کوژ ماه افزاينده قدري زياد است و شايد تا حدودي براي مشاهده سياره سرخ بهرام مشکل ايجاد کند. البته از درون تلسکوپ دهانه‌هاي سطح ماه و برخي عوارض سطحي سياره سرخ بهرام قابل مشاهده است.

او بيان کرد: سياره سرخ بهرام و ماه که پيش از ساعت ۱۵ امروز (چهارشنبه ۵ آذر) طلوع کرده و تا ساعت ۲ و ۴۰ دقيقه بامداد پنج شنبه ۶ آذر در افق غرب غروب مي‌کنند که در طول اين زمان در آسمان قابل مشاهده هستند. لازم به ذکر است سياره بهرام دو قمر به نام‌هاي ترس و وحشت (فوبوس و دايموس) دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره