کووید-۱۹ مسری‌تر نشده است؟

ايرنا
کووید-۱۹ مسری‌تر نشده است؟

ايرنا/ بيشتر موارد ابتلا به ويروس کرونا که اکنون در سطح جهان ديده مي شود، ناشي از يک جهش ژنتيکي خاص به نام D۶۱۴G است که با گونه اصلي اين ويروس که سال گذشته در «ووهان» چين ظاهر شد، متفاوت است. کارشناسان بيم داشتند که اين گونه جديد ويروس کرونا، از نسخه اصلي آن مسري تر باشد.

اما اکنون محققان کالج دانشگاهي لندن در جريان يک مطالعه متوجه شدند که جهش هاي کوويد-۱۹ برخلاف تصوري که پيش از اين بيم آن مي رفت، ويروس کرونا را مسري تر نکرده‌اند.

محققان در اين مطالعه بيش از ۴۶ هزار و ۷۲۳ مورد ابتلا به کوويد-۱۹ را در بيش از ۹۹ کشور جهان بررسي و نحوه ظهور جهش ها و تغيير قابليت انتقال آنها را ارزيابي کردند.

آنها در کل ۱۲ هزار و ۷۰۶ جهش در SARS-CoV-۲ - ويروسي را که موجب ابتلا به کوويد-۱۹ مي شود، پيدا کردند و متوجه شدند که هيچ کدام از اين جهش ها باعث افزايش قابليت انتقال ويروس کرونا نمي شوند.

از جمله اين جهش هاي ياد شده مي توان به جهش D۶۱۴G اشاره کرد که در پروتيين «اسپايک» ويروس کرونا يافت مي شود و به اين ويروس اجازه مي دهد که به سلول هاي انساني بچسبد؛ اين مکانيسم به ويروس کرونا اجازه مي دهد که افراد را آلوده کند.

پيش از اين محققان تصور مي کردند که جهش D۶۱۴G با افزايش قدرت سرايت ويروس کرونا ارتباط دارد اما مطالعه محققان کالج دانشگاهي لندن نشان داد که جهش ياد شده در واقع با افزايش قابل توجه انتقال ويروس کرونا ارتباطي ندارد.

نکته جالب توجه اين بود که اين محققان همچنين متوجه شدند که اين جهش ها از سيستم ايمني بدن انسان ناشي مي شود که اين موضوع خلاف تغيير کردن ويروس براي انتقال به بدن انسان است.

«لوسي ون دورپ»، نويسنده اول اين مطالعه  از موسسه ژنتيک کالج دانشگاهي لندن، اظهار داشت: خوشبختانه متوجه شديم که هيچ يک از اين جهش ها باعث گسترش سريع کوويد-۱۹ نمي شود اما لازم است که هوشيار بمانيم و نظارت بر جهش هاي جديد را به ويژه با توجه به ارائه واکسن هاي کرونا ادامه بدهيم.

محققان بر اساس مدل سازي درخت تکاملي ويروس، اعلام کردند که آنها هيچ مدرکي که نشان دهد جهش هاي رايج ويروس کرونا موجب افزايش قابليت سرايت اين ويروس مي شود، پيدا نکرده اند.

در عوض، آنها متوجه شدند که بيشتر جهش هاي رايج ويروس کرونا، يک تأثير خنثي روي اين ويروس دارند و باعث تقويت قدرت سرايت آن نمي شوند. از جمله اين جهش ها D۶۱۴G است که شايع ترين گونه ويروس کرونا محسوب مي شود که مردم سراسر جهان را مبتلا کرده است.

به گزارش ايرنا  ويروس کرونا موسوم به «کوويد ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چين گزارش شد. ابتدا از اين بيماري به عنوان ذات‌الريه نام برده مي‌شد؛ اما کميسيون ملي بهداشت چين در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دي ماه ۹۸) به صورت رسمي شيوع اين ويروس را در چين اعلام کرد.

شرکت فايزر آمريکا روز ۱۹ آبان ماه امسال اعلام کرد که به واکسن کرونا دست يافته و اين واکسن تا ۹۰ درصد در پيشگيري از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

شرکت مدرنا، که يک شرکت آمريکايي است هم روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه اعلام کرد که واکسن توليدي اين شرکت براي کرونا تا حدود ۹۵ درصد موثر بوده و ايمني ايجاد کرده است.

مشروح اين مطالعه  در مجله Nature Communications منتشر شده است.