برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

زمین ۲ هزار سال نوری از تصورات قبلی به سیاهچاله کهکشان راه‌شیری نزدیکتر است

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
زمین ۲ هزار سال نوری از تصورات قبلی به سیاهچاله کهکشان راه‌شیری نزدیکتر است

ديجياتو/ اخترشناسان با فناوري‌هاي جديد موفق به ارائه نقشه جديدي از کهکشان راه شيري شده‌اند. در نقشه جديد، موقعيت منظومه شمسي آنطوري که تاکنون تصور مي‌کرديم نيست.
دانشمندان با استفاده از بهترين فناوري‌ها و تکنيک‌هاي موجود، به سختي تلاش مي‌کنند تا نقشه‌هاي سه بعدي کهکشان راه شيري را اصلاح کنند. اخترشناسان با استفاده از سيستم کاليبراسيون ژاپني «VERA» به داده‌هاي جديدي دست يافته‌اند. اين سيستم از تعدادي تلسکوپ راديويي در سراسر مجمع الجزاير ژاپن استفاده مي‌کند و داده‌هاي آنها را با يکديگر ترکيب مي کند.
يافته‌هاي جديد نشان مي‌دهد منظومه شمسي به مرکز کهکشان راه شيري نزديک‌تر است. سال گذشته، «GRAVITY» فاصله منظومه شمسي تا مرکز کهکشان راه شيري را 26673 سال نوري اعلام کرد. اندازه گيري‌هاي مبتني بر سيستم VERA اين فاصله را 25800 سال نوري نزديکتر اعلام کرده است. از سوي ديگر، سرعت حرکت منظومه شمسي نيز 277 کيلومتر در ثانيه تعيين شده که بيشتر از سرعت مشخص شده قبلي است.

نقشه برداري دو بعدي از موقعيت مکاني سياره‌ها و ساير اجرام کيهاني کار نسبتا ساده‌اي است؛ اما مشخص کردن فاصله اجرام در نقشه برداري دو بعدي کار بسيار دشواري است.
تعيين فاصله بين سياره‌ها و اجرام آسماني از زمين موضوع مهمي است و خبر از ميزان درخشش و نور اجرام آسماني مي‌دهد. مثلا بررسي‌هاي جديد نشان مي‌دهد که ستاره «Betelgeuse» نزديک‌تر از فاصله اندازه گيري شده قبلي به زمين قرار گرفته است. در نتيجه به اندازه‌اي که پيشتر تصور مي‌شد، بزرگ و درخشان نيست.


يکي ديگر از اجرام آسماني، «CK Vulpeculae» است؛ ستاره اي که 350 سال پيش منفجر شد. اين جرم آسماني نيز بسيار دورتر از آن چيزي است که پيشتر تصور مي‌شد. در نتيجه مي‌توان گفت که انفجاري روشن‌تر و پرانرژي‌تر از آنچه پيشتر برآورد شده داشته است.

از سال 2000 تاکنون از سيستم VERA استفاده مي‌شود تا اخترشناسان بتوانند محاسبه دقيق‌تري از فاصله ستاره‌ها با کمک ساطع کردن امواج راديويي ارائه دهند. ستاره‌ها براي مدت زماني بيش از يک سال رصد مي‌شوند و موقعيت آنها نسبت به ساير ستارگان دورتر بررسي مي‌شود.

با استفاده از تغيير موقعيت ستاره‌ها، فاصله دقيق‌تر آنها محاسبه مي‌شود. اندازه‌گيري‌هاي نجومي با استفاده از اين فناوري دقت فوق‌‌العاده بالايي دارد.
ستاره شناسان از اين روش براي اصلاح موقعيت منظومه شمسي در کهکشان راه شيري استفاده کرده‌اند. برهمين اساس نخستين کاتالوگ نجومي VERA شامل 99 جرم آسماني اوايل سال جاري ميلادي منتشر شد. به علاوه مشاهدات ديگر ستاره شناسان، نقشه موقعيت و سرعت آن اجرام را ارائه داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره