برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

فلاونول‌های گیاهی، ضدویروسی موثر در مقابله با کرونا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
فلاونول‌های گیاهی، ضدویروسی موثر در مقابله با کرونا

ايسنا/محققان الجزايري دريافتند، فلاونول‌هايي که معمولا در بسياري از گياهان و سبزي‌ها يافت مي‌شوند، درماني براي بيماري ويروس کرونا هستند.

به گزارش مديکال نيوز، محققان با ارائه شواهدي توضيح دادند که اين مولکول‌هاي طبيعي در برابر سندرم حاد تنفسي کروناويروس ۲ (SARS-CoV-۲) فعاليت ضدويروسي دارند.

نتايج اين تحقيقات نشان مي‌دهد که بسياري از فلاونول‌هاي غذايي قابليت اختلال در اتصال سارس-کوو-۲ به گيرنده سلول ميزبان را دارند.

در اين تحقيق، محققان شرح دادند که چگونه برخي از فلاونول‌ها مي‌توانند از فعاليت پروتئين‌هاي سارس-کوو-۲ که در تکثير ويروس نقش دارند، جلوگيري کنند.

چايما مفوک و همکاران وي از دانشگاه بتنا Batna مي‌گويند: "اين مولکول‌ها ممکن است از شدت علائم کوويد-۱۹ کاسته و پاسخ ايمني را تعديل کنند. "

بسياري از محققان به دليل فعاليت‌هاي آنتي‌اکسيداني، ضدالتهابي و ضدويروسي فلاونوئيدها، تاثيرات اين مولکول‌هاي زيستي بر سارس-کوو-۲ را موردبررسي قرارداده‌اند. فلاونول‌ها نيز رايج‌ترين گروه فلاونوئيدها هستند که موردتوجه ويژه محققان قرار گرفتند و فعاليت ضدويروسي آن‌ها در برابر سارس-کوو-۲ اثبات‌شده است.

محققان برخي از شواهد منتشرشده بين ماه‌هاي ژانويه و آگوست ۲۰۲۰ را بررسي کردند که نشان مي‌دهد فلاونول‌ها توانايي هدف قرار دادن سارس- کوو-۲ را دارند. در واقع، اين مولکول‌ها مي‌توانند پروتئين‌هاي ضروري ويروس را هدف قرار دهند. آن‌ها همچنين مي‌توانند با گيرنده ACE۲ که سارس-کوو-۲ براي ورود به سلول‌هاي ميزبان استفاده مي‌کند، تعامل داشته باشند.

اين مولکول‌ها مي‌توانند پروتئين‌هايي ضروري ويروس ازجمله پروتئاز ۳- کيموتريپسين مانند (۳CLpro)، پروتئاز شبه پاپائين (PLpro)، پروتئين Spike (پروتئين S) و RNA پليمراز وابسته به RNA (RdRp) را هدف قرار دهند. آن‌ها همچنين مي‌توانند با گيرنده ACE۲ که سارس-کوو-۲ براي ورود به سلول‌هاي ميزبان استفاده مي‌کند، تعامل داشته باشند.

فلاونول‌هايي که ۳CLpro و PLpro را هدف قرار مي‌دهند

۳CLpro به‌عنوان پروتئاز اصلي ويروس شناخته مي‌شود و آنزيمي است که در بلوغ پروتئوليتيک پلي پپتيدهاي ويروسي نقش دارد و يک مجموعه پروتئيني پيچيده به نام RNA replicase-transcriptase را تشکيل مي‌دهد. اين مجموعه براي رونويسي و تکثير ويروس ضروري است. محققان مي‌گويند: مولکول‌هايي که ۳CLpro را هدف قرار مي‌دهند، مي‌توانند از پردازش پلي پپتيدهاي سارس کوو-۲ پس از تفسير جلوگيري کرده و خطر مقاومت دارويي باواسطه را کاهش دهند.

PLpro نيز يک آنزيم پروتئوليتيک مهم است که با تجزيه پلي پروتئين‌هاي ويروسي تعدادي پروتئين ويروسي غير ساختاري را تشکيل مي‌دهد. علاوه بر اين، نشان داده‌شده است که PLpro از توليد اينترفرون‌ها که فعاليت ضدويروسي دارند، جلوگيري مي‌کند. محققان مي‌گويند: مولکول‌هايي که PLpro را مهار مي‌کنند باعث ايجاد يک واکنش ضدويروسي در سلول‌هاي ميزبان مي‌شوند و چرخه تکثير را مختل مي‌کنند.

نتايج تحقيقي که ۳۲۲۹۷ مولکول مورد استفاده در طب سنتي چين را بررسي کرده بود، نشان داد که فلاونول‌هاي ميري سيترين و ميريستين-۳-O-β-D-گلوکوپيرانوزيد ميل اتصال قوي براي محل اتصال گيرنده ۳CLpro دارند.

محققان خاطرنشان کردند: "اين ترکيبات غير سمي و از لحاظ بيولوژيکي فعال هستند و به‌طور طبيعي در بسياري از گونه‌هاي دارويي نيز وجود دارند. "

نتايج اين مطالعه همچنين نشان داد که فلاونول‌هاي آستراگالين، کامپرول و کوئرستين به‌طور مداوم با ۳CLpro و PLpro تاثير متقابل دارند. اين مولکول‌ها نسبت به داروي رمدسيوير اتصال قوي‌تري به اين دو آنزيم دارند. رمدسيوير يک عامل تعديل‌کننده سيستم ايمني است که براي استفاده اضطراري به‌عنوان درمان کوويد-۱۹ در حدود ۵۰ کشور تاييد شده است.

فلاونول‌هايي که مي‌توانند پروتئين S و ACE۲ را هدف قرار دهند

پروتئين S ساختار اصلي ويروسي است که سارس-کوو-۲ براي اتصال به ACE۲ و اتصال با غشاي سلول ميزبان استفاده مي‌کند. مولکول‌هايي که مي‌توانند اين اتصال S به ACE۲ را مسدود کنند از ورود ويروس به سلول‌هاي ميزبان جلوگيري مي‌کنند.

در تحقيق جديدي مشخص شد که فلاونول‌هاي فيستين، کوئرستين، ايزورهمنتين و کامفرول ميل اتصال بيشتري براي S دارند و کارايي آنان نسبت به داروي هيدرو کسي کلروکين که به‌عنوان يک درمان بالقوه براي کوويد-۱۹ بررسي‌شده است، مورد مقايسه قرار گرفت. علاوه بر اين، مطالعه ديگري نشان داد که ميريسيتين مي‌تواند با ACE۲ تاثير متقابل داشته باشد و باعث ايجاد تغييرات ساختاري شود و از ورود ويروس جلوگيري کند.

فلاونول‌هايي که مي‌توانند RdRp را هدف قرار دهند

RdRp آنزيمي است که در سنتز RNA ويروسي نقش دارد و براي تکثير و رونويسي ويروس ضروري است. نتايج تحقيقات نشان داد که کوئرستين و کامفرول و همچنين مشتقات گلوکورونيد و سولفات اين فلاونول‌ها، به‌طور قوي پروتئين RdRp را مهار مي‌کنند.

مفوک و همکاران وي اظهار کردند که شواهد بررسي‌شده در اين مطالعه نشان مي‌دهد که فلاونول‌ها ممکن است راهبرد درماني نويدبخش براي درمان کوويد-۱۹ باشند.

نتايج اين تحقيق در نشريه اروپايي Pharmacology منتشر شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar