logo

رهگیری ماهواره ای بطری های پلاستیکی با GPS

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
رهگیری ماهواره ای بطری های پلاستیکی با GPS

سيناپرس/دانشمندان انگليسي در تحقيقي جالب، روشي نوين را با استفاده از برچسب هاي الکترونيکي براي رديابي بطري هاي پلاستيکي در رودخانه ها و نحوه توزيع آن ها در نقاط مختلف اقيانوسي، ابداع کرده اند.

مطالعه جديدي که توسط دانشمندان انگليسي انجام شده است، از پتانسيل برچسب گذاري بطري هاي پلاستيکي با دستگاه هاي رديابي خاص به منظور بهبود درک ما از نحوه آلودگي جهاني به پلاستيک ها پرده برداشته است.
آلودگي به انواع و اقسام مواد پلاستيکي، اکوسيستم هاي طبيعي و سلامت انسان را در سراسر جهان تهديد مي کند. تحقيقات قبلي که در اين خصوص انجام شده است، حاکي از آن است که رودخانه ها تا 80 درصد آلودگي هاي پلاستيکي موجود در اقيانوس ها را حمل مي کنند. به گزارش سيناپرس،در حالي که فناوري مدل سازي و رديابي در اقيانوس ها توانسته اطلاعات دقيقي را در مورد نحوه حرکت و تجمع زباله هاي پلاستيکي در اين پهنه هاي آبي نشان دهد، در مورد نحوه انتقال اين مواد آلوده کننده از رودخانه ها اطلاعات کمي موجود بوده است.
براي کمک به رفع اين معضل، محققاني از دانشگاه اکستر يک روش رديابي کد باز و کم هزينه را ايجاد کرده اند که با استفاده از بطري هاي پلاستيکي 500 ميلي ليتر عمل مي کند.
در اين روش، محققان، ردياب هاي الکترونيکي خاصي را طراحي کرده و با تعبيه آن ها در بطري ها، امکان رديابي آن ها را از طريق شبکه هاي تلفن همراه و فناوري ماهواره اي GPS فراهم آورده اند. آن ها قصد دارند از اين راه، نحوه آلودگي به پلاستيک را در مسير رودخانه ها رديابي کنند.

در ادامه اين پژوهش و به عنوان بخشي از برنامه تحقيقاتي نشنال جئوگرافيک، محققان 25 بطري داراي برچسب الکترونيک را در محل هاي مختلفي در امتداد رودخانه گنگ پراکنده کردند. آن ها سپس با موفقيت، اين بطري ها را از طريق رودخانه تا رسيدن به خليج بنگال رديابي نمودند. بنا بر بررسي هاي انجام شده، دورترين مسافت طي شده توسط هر بطري 2845 کيلومتر بود که 94 روز به طول انجاميد.
اين مطالعه نشان مي دهد که تحقيقات آينده مي توانند از بطري هاي حاوي برچسب هاي الکترونيکي استفاده کنند تا درک قابل توجهي را از نحوه حرکت مواد پلاستيکي در طريق رودخانه ها و ورود آن ها به اقيانوس ها به دست آورند.
اين دستگاه ها مي توانند بينش جديدي را در مورد مناطقي که مواد زائد پلاستيکي در آن ها جمع مي شود و دوره هايي که مقدار زيادي آلودگي پلاستيک از طريق مجاري آب در حال حرکت است، نشان دهند.
محققان مجري اين پژوهش همچنين پتانسيل چنين برچسب هايي را براي جلب توجه مردم نشان مي دهند.به گزارش سيناپرس،براي مثال، اين روش به افراد عادي امکان مي دهد تا سفر بطري هاي پلاستيکي مورد استفاده خود را در طبيعت دنبال نمايند و از اين طريق مي توان موجب افزايش آگاهي عمومي و کاهش ميزان آلوده سازي محيط زيست گرديد.
 اين يافته هاي ارزشمند علمي در نشريه معتبر PLOS ONE منتشر شده اند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره