برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

"راکت لب" یک ماهواره ژاپنی را به فضا فرستاد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
"راکت لب" یک ماهواره ژاپنی را به فضا فرستاد

ايسنا/ هفدهمين ماموريت شرکت فضايي "راکت لب"(Rocket Lab) و هفتمين پرتاب موشک "الکترون"(Electron) اين شرکت در سال جاري با ارسال يک ماهواره ژاپني براي تصويربرداري از زمين همراه شد.
شرکت فضايي "راکت لب"(Rocket Lab) روز گذشته ماموريت موسوم به "شب جغد آغاز مي شود"(Owl's Night Begins) را شامل ماهواره تصويربرداري از زمين موسوم به "استريکس-آلفا"(StriX-α) متعلق به شرکت ژاپني "سينسپکتيو"(Synspective) با موشک "آلکترون"(Electron) به فضا فرستاد.

اين هفدهمين مأموريت اين شرکت مستقر در کاليفرنيا و هفتمين پرتاب موفقيت آميز موشک "الکترون" در سال جاري بود.

اين پرتاب تنها ۳ هفته پس از ششمين پرتاب مهم اين موشک در سال جاري رخ داد که اولين بازيابي تقويت کننده "الکترون" در هوا با استفاده از چترهاي نجات و بالگردها بود.

ماهواره "استريکس-آلفا" متعلق به شرکت فناوري ژاپني "سينسپکتيو" که از مجتمع پرتاب "راکت لب ۱" در نيوزيلند به فضا پرتاب شد، بدون در نظر گرفتن شرايط آب و هوايي زمين و زمان شبانه روز، تغييرات سطح زمين را در حد ميلي متري به تصوير مي کشد.

"راکت لب" در وبسايت خود توضيح داده است: ماهواره موجود در اين مأموريت اولين سري از استقرار فضاپيماهاي صورت فلکي برنامه ريزي شده شرکت "سينسپکتيو" با بيش از ۳۰ ماهواره کوچک براي جمع آوري داده هاي مراکز کلان شهرها در سراسر آسيا به صورت روزانه است که مي تواند براي برنامه ريزي توسعه شهري، نظارت بر ساخت و ساز و توسعه زيرساخت ها و واکنش در برابر حوادث استفاده شود.

مرحله دوم موشک "الکترون" پس از رسيدن به سرعت بيش از ۲۸ هزار کيلومتر در ساعت طبق برنامه ريزي خاموش شد و مرحله جدا شدن با موفقيت انجام شد.

اگرچه پخش زنده اين پرتاب پس از ورود محموله به مدار قطع شد، اما "راکت لب" تاييد کرد که جدايي مرحله دوم موشک و باز شدن چترها با موفقيت انجام شده است.

بزرگترين نقطه عطف "راکت لب" در سال جاري بدون شک نمايش ماه گذشته آن در بازيابي تقويت کننده موشک با استفاده از بالگردها براي بازيابي موشک در هوا بود که به آرامي با کمک يک چتر روي زمين فرود آورده شد.

بدين ترتيب اين شرکت در اولين تلاش خود براي بازيابي موشک "الکترون" موفق شد. هدف "راکت لب" مانند "اسپيس ايکس"، استفاده مجدد از تقويت کننده هاي خود براي استفاده بهينه از موشک و کاهش چشمگير هزينه ها است.

البته "راکت لب" براي بازيابي تقويت کننده خود در ماموريت روز گذشته به احتمال زياد به دليل شرايط تاريکي شبانه تلاش نکرد، اما هنوز دليل اين کار از طرف "راکت لب" به طور رسمي اعلام نشده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar