برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

توسعه روشی برای تشخیص دقیق سرطان توسط هوش مصنوعی

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
توسعه روشی برای تشخیص دقیق سرطان توسط هوش مصنوعی

ديجياتو/ سرطان پروستات يکي از رايج‌ترين سرطان‌ها در ميان مردان است که در درجه اول با اندازه‌گيري يک عامل سرطاني در خون يعني «آنتي‌ژن اختصاصي پروستات» (PSA) تشخيص داده مي‌شود. از آنجايي که دقت اين روش تشخيص نزديک به ۳۰ درصد است، از شمار بالايي از افراد نمونه‌برداري مي‌شود که حالا پژوهشگران با آزمايش ادرار و هوش مصنوعي به دنبال جلوگيري از چنين موضوعي هستند.

موسسه علم و فناوري کره جنوبي (KIST) به تازگي اعلام کرده در يک کار تحقيقاتي مشترک با «مرکز تحقيقات مواد زيستي» و «مرکز پزشکي آسان» موفق به توسعه روشي براي تشخيص سرطان پروستات به وسيله ادرار شده. اين روش تنها در ۲۰ دقيقه سرطان را تشخيص مي‌دهد و دقتي نزديک به ۱۰۰ درصد دارد.

اين تيم براي توسعه روش تشخيص جديد، يک سنسور زيستي فوق حساس مبتني بر سيگنال الکتريکي را با متد تحليل مبتني بر هوش مصنوعي ترکيب کرده است. با اين روش مي‌توان تنها با تست ادرار به ابتلا به سرطان پروستات پي برد و ديگر نيازي به روش‌هاي تهاجمي‌تري مانند نمونه‌برداري يا بيوپسي نخواهد بود.

از آنجايي که شايد عوامل سرطان تراکم کمي در نمونه ادرار داشته باشند، سنسورهاي زيستي تنها براي دسته‌بندي گروه‌هاي در معرض خطر استفاده مي‌شود. رويکرد استفاده از يک عامل سرطاني دقت تشخيص آن را به بيش از ۹۰ درصد مي‌رساند، اما در شناسايي آن محدوديت ايجاد مي‌کند.

پژوهشگران براي مقابله با چنين محدوديتي، از عوامل سرطاني مختلف بطور همزمان استفاده کردند تا دقت تشخيص اين روش را افزايش دهند. اين تيم توانسته يک سنسور نيمه‌رسانا فوق حساس با قابليت اندازه‌گيري همزمان مقادير مربوط به ۴ عامل سرطاني در تست ادرار را توسعه دهد.

اين تيم با استفاده از ارتباط ميان اين چهار عامل که توسط سنسور جمع‌آوري شده بود، هوش مصنوعي موردنظرشان را آموزش داده است. در ادامه الگوريتم هوش مصنوعي با تحليل الگوهاي پيچيده سيگنال‌ها براي تشخيص سرطان پروستات در نمونه‌هاي ادرار مورد استفاده قرار گرفت. اين روش توانست با موفقيت سرطان پروستات را در ۷۶ نمونه ادرار و با دقت نزديک به ۱۰۰ درصد تشخيص دهد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره