برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

چرا گونه‌های جدیدی از کرونا ویروس کشف می‌شوند؟

منبع
مجله ايلياد
بروزرسانی
چرا گونه‌های جدیدی از کرونا ویروس کشف می‌شوند؟

مجله ايلياد/ اين روزها تعداد زيادي از گونه‌هاي جديد کرونا ويروس عامل کوويد۱۹ در سراسر دنيا کشف مي‌شوند. پرسش اينجا است که اين گونه‌ها به يکباره از کجا مي‌آيند؟
در هفته‌هاي گذشته گونه‌هاي جديدي از کرونا ويروس کشف شد که مهم‌ترين آن‌ها کروناي انگليسي، کروناي آفريقاي جنوبي و کروناي برزيلي هستند. البته علاوه بر اينها، انواع جديد ديگري نيز کشف شده که کمتر شيوع داشته‌اند و جهاني نشده‌اند. در هفته‌اي که گذشت دو گونه‌ي جديد نيز در آمريکا کشف شد.

جهش‌هاي ژنتيکي بخش طبيعي چرخه‌ي زندگي ويروس‌ها است و کرونا ويروس نيز از اين قاعده مستثني نيست. در طول دوره‌ي شيوع کوويد۱۹، جهش‌هايي از کرونا ويروس مشاهده شد، ولي اين جهش‌ها عموماً عواقب خاصي براي شيوع کوويد۱۹ نداشتند.
 
با اين حال، گونه‌هايي که اخيراً بروز پيدا مي‌کنند خطرناک هستند و مي‌توانند شيوع کوويد۱۹ را وارد مرحله‌ي جديدي کنند. اينکه چرا تعداد گونه‌هاي خطرناک اين ويروس اخيراً زياد شده است نيز مانند ديگر پرسش‌ها در مورد کوويد۱۹ پاسخ مطمئني ندارد؛ ولي پيشرفت‌هايي که طي ماه‌هاي اخير در مورد اين بيماري صورت گرفته، مي‌تواند تا حدودي پاسخگو باشد.


دکتر «لوسي ون‌دورپ» از موسسه‌ِ ژنتيک دانشگاه کاليفرنا، مي‌گويد: «عوامل مختلفي در کنار يکديگر فعاليت مي‌کنند تا به اين وضعيت برسيم. اينکه در يک بازه‌ي زماني خاص جهش‌هاي خطرناکي در ويروس مشاهده مي‌کنيم از نظر ما جالب است. شايد فشار انتخابي متفاوتي بر روي ويروس وجود داشته باشد که اينچنين رفتار مي‌کند. شايد ميزان مصونيت مردم در مقابل ويروس باعث اين رفتار باشد. شايد تغييرات آب و هوايي نيز بتواند ويروس را وادار به جهش کند. با اين حال، فرضيه‌ي آخر تقريباً رد مي‌شود، زيرا گونه‌هاي جديد ويروس در نيمکره‌ي شمالي و جنوبي زمين که در حال حاضر شرايط آب و هوايي متفاوتي دارند، بروز کرده است.»

گونه‌ي جديد انگليسي باعث بدتر شدن وضعيت همه‌گيري در انگليس شده و شواهدي مبني بر قدرت بالاي انتقال اين ويروس به‌دست آمده است. گونه‌ي انگليسي، آفريقاي جنوبي و گونه‌اي که در اوهايو آمريکا کشف شده‌ است، دچار نوعي جهش شده‌اند که اندام تهاجمي ويروس را بر روي سطح آن دچار تغيير کرده است. اين نگراني وجود دارد که با شيوع اين گونه‌ها کارايي واکسن نيز کاهش پيدا کند. البته هنوز شواهدي در اين زمينه وجود ندارد.

محققين اذعان دارند که يکي از دلايل بروز گونه‌هاي جديد به دقيق‌تر شدن فرآيندهاي بررسي و تشخيص بيماري برمي‌گردد. دکتر ون‌دورپ مي‌گويد: «در واقع مي‌توان ويروس آفريقاي جنوبي را با تفاوت کمي همان ويروس انگليسي دانست که به خاطر بهتر شدن توانايي دانشمندان در تشخيص ويروس‌ها، اين تفاوت مشاهده شده است. شايد گونه‌اي که در انگليس کشف شده نيز قبلاً وجود داشته و انگليس تنها وجود آن‌را کشف کرده است.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar