برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

زنبورها آزمون ریاضی حل می‌کنند!

منبع
فراديد
بروزرسانی
زنبورها آزمون ریاضی حل می‌کنند!

فراديد/ طبق تحقيقي که دانشگاه شفيلد انجام داده است، اين حشره مي‌تواند با استفاده از سرنخ‌هاي بصري، چيستان‌هاي محاسباتي را حل کند. به گفته محققان، چنين يافته‌اي به توسعه هوش مصنوعي در آينده کمک مي‌کند.
در بخشي از اين پژوهش، زنبور‌هاي عسل را تک به تک آموزش دادند تا پوستر‌هايي را با ديدن شمار مختلفي از شکل‌ها بشناسند. به برخي از آن‌ها ياد داده بودند که پوستر داراي بيشترين شکل را پيدا کنند و قند جايزه بگيرند و به برخي ديگر هم آموختند که پوستر داراي کمترين شکل را پيدا کنند تا پاداششان قند باشد.

محققان متوجه شدند که زنبور‌ها همين که به اين قاعده‌ها پي مي‌بردند، پوستر داراي بيشترين يا کمترين شکل را به سرعت پيدا مي‌کردند تا قند جايزه بگيرند.
براي آن که مشخص شود آيا زنبور‌ها از سرنخ‌هاي غيرعددي استفاده مي‌کنند يا خير، دو پوستر در برابر آن‌ها گذاشتند که تعداد شکل‌هاشان برابر، ولي در يکي از آن‌ها لبه‌هاي شکل‌ها اندکي درازتر بود. اين بار از پاداش قند هم خبري نبود و محققان انتظار داشتند که زنبور‌ها در جست‌وجوي جايزه، به تعداد برابر به سراغ پوستر‌ها بروند.
 

اما چنان چيزي رخ نداد و آن‌هايي که قاعده بيشترين تعداد را ياد گرفته بودند، به سراغ پوستر داراي بيشترين ميزان متغير‌هاي پيوسته (يعني داراي لبه‌هاي درازتر) رفتند، آن‌هايي هم که کمترين تعداد را ياد گرفته بودند، برعکس عمل کردند. در نتيجه مي‌توان گفت که زنبور‌هاي عسل به سرنخ‌هاي پيوسته شکل‌ها واکنش نشان مي‌دادند، نه تعداد اجزا.

اين تحقيق در مجله «بي» مجموعه مقالات انجمن سلطنتي منتشر شده است و دکتر هادي معبودي، نويسنده اصلي آن، مي‌گويد: «نتايج تحقيق ما نشانگر آن است که جانوران خيلي باهوش هستند و مي‌توانند به روش‌هاي کارآمد و نامنتظره مسائل را حل کنند.
 
اين يافته‌ها در توسعه آينده هوش مصنوعي کاربرد‌هاي زيادي خواهد داشت و با اتکا به ويژگي‌هاي جانوراني که براي حل برخي مسائل خاص تکامل يافته‌اند، مي‌توان دستگاه‌هاي هوشمند طراحي کرد.»
او مي‌افزايد: «البته اين به معناي آن نيست که زنبور‌ها و ساير جانوران بي‌کلام از اعداد سردرنياورند، بلکه به معناي آن است اگر در برخورد با مسائل محاسباتي، با اطلاعات غيرعددي مواجه شوند، اغلب از ويژگي‌هاي چنين اطلاعاتي براي حل آن‌ها استفاده مي‌کنند. اميدواريم که با تحقيقي که انجام داديم روش‌هاي بهتري براي بررسي شناخت محاسباتي جانوران پيدا کنيم.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره