logo

تحقیقات جدید؛ افراد دگم و افراط‌گرا توانایی انجام کارهای پیچیده ذهنی را ندارند

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
تحقیقات جدید؛ افراد دگم و افراط‌گرا توانایی انجام کارهای پیچیده ذهنی را ندارند

ديجياتو/ مطالعات جديد محققان دانشگاه کمبريج نشان مي‌دهد که ذهن افراد با نگرش‌هاي افراط گرايانه، قدرت پردازش عملکردهاي پيچيده را ندارد. داشتن نگرش‌هاي افراط گرايي در هر زمينه‌اي اعم از اعتقادات سياسي، ملي‌گرايي يا حتي نگرش‌هاي افراطي در مورد سن، جنسيت، نژاد و ... مي تواند روي عملکرد ذهن تاثير منفي داشته باشد.
در مطالعه جديد محققان دانشگاه کمبريج بيش از ۳۳۰ داوطلب شرکت کننده ساکن ايالات متحده در رده سني ۲۲ تا ۶۳ سال شرکت کردند. اين افراد در بازه زماني دو هفته اي در ۳۷ تست روانشناختي و ۲۲ تست شخصيت شناسي حضور پيدا کردند.
محققان با استفاده از داده‌هاي آزمايش ميزان ادراک و يادگيري شرکت کنندگان و همچنين توانايي ذهن آنها در پردازش موضوعات مختلف را مورد بررسي قرار دادند. نتايج نشان مي‌داد که نگرش‌هاي افراطي ايدئولوژيکي مي‌تواند روي نحوه تصميم گيري و عملکرد ذهن افراد تاثيرگذار باشد.

دکتر«لئور زميگورد» يکي از محققان اين مطالعه و از اساتيد بخش روانشناسي دانشگاه کمبريج مي‌گويد:
«مطالعه جديد نشان مي‌دهد که افراد با نگرش افراط گرايانه، دگم و راديکالي تمايل دارند نگاهي سياه و سفيد به جهان داشته باشند. به همين دليل ذهن آنها براي انجام کارهاي پيچيده ذهني از خود مقاومت نشان مي‌دهد. اين افراد در پردازش فعاليت‌هاي مغزي پيچيده يا برنامه ريزي و پردازش‌ برخي مسائل به دليل نگرش افراط گرايانه‌اي که دارند،  عملکرد ضعيفي از خود نشان مي‌دهد.»

وي در ادامه اضافه کرد:
«افراد با نگرش‌هاي افراطي،‌ عموما در مديريت و کنترل احساسات خود مهارت لازم را ندارند. به همين دليل با هر کنشي، به شدت دچار واکنش‌هاي لحظه‌اي و افراطي مي‌شوند. به همين دليل است که بسياري از اين افراد افراطي، در برخورد با مسائل دچار رفتارهاي خشونت آميز مي‌شوند.»
در واقع افراد دگم، دچار خود درگيري بوده و مقاومت شديدي نسبت به موضوعات مختلف از خود نشان مي‌دهند. در نتيجه سطح ادراک آنها توانايي پردازش مسائل مختلف را ندارند. حتي آزمايش‌ها نشان مي‌دهد در برخي موارد، ‌اين افراد در تصميم گيري براي برخي کارهاي ساده نيز دچار مشکل مي‌شوند و مغز آنها قدرت پردازش لازم براي تصميم گيري را ندارد.
در يکي از تست‌هاي روانشناختي، از شرکت کنندگان خواسته شد که سريع و دقيق پاسخ دهند. افراد با نگرش افراطي در اين تست رفتارهاي محافظه‌کارانه‌اي از خود نشان داده بودند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره