logo
جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

بمب‌های هسته‌ای طبیعی در جهان منفجر می‌شوند!

منبع
مهر
بروزرسانی
بمب‌های هسته‌ای طبیعی در جهان منفجر می‌شوند!

مهر/ به نقل از فيوچريسم، طبق فرضيه‌اي جديد، نوعي از هم‌جوشي هسته‌اي که در کوتوله‌هاي سفيد اتفاق مي‌افتد به انفجاري منجر مي‌شود که شباهت زيادي به بمب‌هاي اتمي روي زمين دارد.

کوتولهٔ سفيد گونه‌اي از اجرام فضايي است و در حقيقت باقيمانده هسته يک ستاره است که تراکم زيادي دارد. جرم آن با خورشيد قابل مقايسه است اما حجم آن مشابه زمين است.

تحقيقات مربوط به اين فرضيه به زودي در نشريه Physical Review Letters منتشر مي‌شود و نشان مي‌دهد واکنش‌هايي شيميايي نوع انفجارهاي ستاره‌اي توليد مي‌کنند که ابرنواختر گروه ۱a نام دارند. به اعتقاد مؤلفان اين پژوهش مجموعه‌اي از انفجارهاي هسته‌اي کوچک‌تر به اين موارد منجر مي‌شوند.

طبق اين پژوهش، مواد راديواکتيو کريستالي به نام «دانه برف اورانيوم» ممکن است در کوتوله‌هاي سفيد ظاهر شوند. اورانيوم هنگام زوال بي ثابت مي‌شود و در نتيجه زنجيره‌اي از همجوشي هاي هسته‌اي اتفاق مي‌افتند که مشابه انفجار بمب اتمي هستند.

اين بدان معنا است که بمب‌هاي هسته‌اي کوچک به ايجاد بمب‌هاي هسته‌اي بزرگ‌تر در تمام جهان منجر مي‌شوند.

يافته‌هاي اين تحقيق برخلاف باورهاي فعلي هستند که ابرنواختر نوع ۱A در نتيجه نزديکي کوتوله سفيد با ستاره همراه آن به وجود مي‌آيد.

چارلز هوروويتز محقق ارشد پژوهش از دانشگاه اينديانا آمريکا مي‌گويد: مردم تصور مي‌کنند کوتوله‌هاي سفيد يک ستاره همراه دارند زيرا آنها نمي‌دانند يک ستاره بدون همراه چگونه منفجر مي‌شود.

هرچند اين تحقيق منطقي به نظر مي‌رسد اما مؤلفان آن هشدار مي‌دهند مطالب ارائه شده فقط فرضيه هستند و هنوز اثبات نشده‌اند. آنها بايد نشانه‌هايي از دانه برف اورانيوم را بيابند که به ايجاد انفجارها منجر مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar