برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین هابرگزیده
علم و تکنولوژی

اولین گزارش هواشناسی "استقامت" از مریخ

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اولین گزارش هواشناسی "استقامت" از مریخ

ايسنا/ ناسا اولين گزارش آب و هوايي به دست آمده از دهانه "جزرو" در مريخ را به اشتراک گذاشته است و به نظر مي‌رسد هواي اين درياچه باستاني مريخ بسيار سرد است.
 به نقل از ديلي ميل، سيستم آناليز کننده پويايي محيط مريخ(MEDA) که بر روي مريخ نورد استقامت تعبيه شده است دماي اطراف را به مدت ۳۰ دقيقه در تاريخ ۱۹ فوريه در ساعت ۱۰:۲۵ شب به وقت منطقه زماني شرقي ثبت کرد.

داده‌ها نشان مي‌دهد که هنگام روشن شدن سيستم آناليز کننده پويايي محيط مريخ، دماي سطح سياره سرخ کمتر از منفي چهار درجه فارنهايت بود، اما ۳۰ دقيقه بعد به منفي ۱۴ درجه فارنهايت کاهش يافت. سيستم آناليز کننده پويايي محيط مريخ به مجموعه‌اي از حسگرهاي محيطي براي ثبت سطح گرد و غبار و شرايط جوي و اندازه گيري تابش مريخ مجهز است.

"خوزه آنتونيو رودريگز مانفردي"(Jose Antonio Rodriguez Manfredi) ، محقق اصلي سيستم آناليز کننده پويايي محيط مريخ از مرکز اخترزيست شناسي اسپانيا در انستيتوي ملي فناوري هوافضا در مادريد گفت: پس از مرحله ورود و فرود محققان بخش سيستم آناليز کننده پويايي محيط مريخ با نگراني منتظر اولين اطلاعاتي بودند که تأييد کند که ابزار ما بدون هيچ مشکلي فرود آمده است. آن لحظات بسيار حساس بود. سرانجام پس از سال‌ها کار و برنامه ريزي، ما اولين گزارش را از سيستم مذکور دريافت کرديم. سيستم ما درست عمل کرد و نخستين داده‌ها و تصاوير هواشناسي خود را از "اسکاي‌کم"(SkyCam) ارسال کرد.

سيستم آناليز کننده پويايي محيط مريخ توسط بازوي قابل ارتقا به دکل استقامت بسته مي‌شود و به طور دوره‌اي براي بررسي آب و هوا آزاد مي‌شود. وزن آن حدود ۱۲ پوند است و قادر به ثبت باد(سرعت و جهت)، فشار، رطوبت نسبي، دماي هوا، دماي زمين و تابش(از خورشيد و فضا) است.

اين سيستم هر ساعت روشن/ از خواب بيدار مي‌شود و پس از ثبت و ذخيره اطلاعات، مستقل از عمليات مريخ نورد به خواب مي‌رود. نکته قابل توجه اين است که سيستم آناليز کننده پويايي محيط مريخ حتي در صورت خواب بودن مريخ نورد استقامت نيز مي‌تواند کار خود را انجام دهد.

هنگامي که ناسا اولين گزارش هواشناسي را دريافت کرد، آنها به سرعت تلاش کردند تا آنها را در کنار هم قرار دهند. طبق گزارشات به دست آمده از  ايستگاه نظارت بر محيط مريخ(REMS) تعبيه شده بر روي مريخ نورد کنجکاوي در داخل دهانه گيل، حسگر تابش و گرد و غبار سيستم آناليز کننده پويايي محيط مريخ نشان داد که جزرو در همان زمان(تقريباً  ۲هزار و ۳۰۰ مايل دورتر) جو پاک‌تر از دهانه گيل را تجربه کرده است. مهندسان توسط داده‌هاي به دست آمده از حسگرهاي فشار سيستم آناليز کننده پويايي محيط مريخ دريافته‌اند که فشار بر مريخ ۷۱۸ پاسکال است که اين عدد در محدوده ۷۰۵-۷۳۵ پاسکال است که آنها پيشتر پيش‌بيني کرده بودند. اين سيستم ذرات متقابل با نور را جمع آوري، ذخيره و انتقال خواهد داد و در نهايت بر دما و هوا تأثير مي‌گذارد.

اگرچه اين داده‌ها به ناسا کمک مي‌کند تا از شرايط استقامت بيشتر آگاه شود، اما گفتني است اين يافته‌ها و اندازه گيري‌ها براي فضانورداني که در آينده به اين سياره سفر خواهند کرد نيز حياتي خواهد بود.

گزارش‌هاي سيستم آناليز کننده پويايي محيط مريخ تصوير بهتري از محيط نزديک سطح ارائه مي‌دهد. سيستم آناليز کننده پويايي محيط مريخ علاوه بر دماي سطح مريخ، مي‌تواند دما را در سه ارتفاع جوي ۲.۷۶ فوت، ۴.۷۶ فوت و ۹۸.۴۳ فوت ثبت کند.

اين سيستم از حسگرهاي تعبيه شده بر روي بدنه و دکل مريخ نورد و يک حسگر مادون قرمز با قابليت اندازه گيري دما تقريباً ۱۰۰ فوت بالاتر از مريخ نورد استفاده مي‌کند که اين امر براي پرواز بالگرد نبوغ بسيار مهم است.

 گزارش سيستم آناليز کننده پويايي محيط مريخ پيش از پرواز نبوغ و مربوط به روزهاي ۴۳ و ۴۴ مأموريت مريخ(۳ تا ۴ آوريل بر روي زمين) دماي بين منفي ۷.۶ درجه فارنهايت و منفي ۱۱۷.۴ درجه فارنهايت را در دهانه جزرو نشان داد. سيستم آناليز کننده پويايي محيط مريخ همچنين وزش باد را در حدود ۲۲ مايل در ساعت اندازه گيري کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره