logo

خورشید مصنوعی انگلیس هم به ۱۰۰ میلیون درجه می‌رسد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
خورشید مصنوعی انگلیس هم به ۱۰۰ میلیون درجه می‌رسد

ايسنا/ دماي خورشيد مصنوعي يا همجوشي هسته‌اي يک شرکت انگليسي در اتفاقي که مي‌تواند ما را يک قدم به منابع بي‌پايان انرژي نزديک کند، به صد ميليون درجه خواهد رسيد.
 به نقل از آي‌اي، شرکت همجوشي هسته‌اي "توکامک انرژي"(Tokamak Energy) ادعا کرده است که اين اولين شرکت خصوصي در جهان خواهد بود که به دماي ۱۰۰ ميليون درجه پلاسما دست پيدا خواهد کرد و اين يک گام بزرگ براي انرژي همجوشي تجاري است.

"توکامک انرژي" در ماه مارس تصاويري از پلاسما را در "توکامک" کروي خود که اخيراً به روز شده است و "ST۴۰" نام دارد، منتشر کرد.

"توکامک"(Tokamak) نام نوعي دستگاه است که کار آن محصورسازي پلاسما است و براي ايجاد پايداري پلاسما بر مبناي محصورسازي مغناطيسي طراحي شده‌ است. اين سيستم‌ها حاوي پلاسماي دوتريوم-تريتيوم هستند که توسط دو سري ميدان مغناطيسي نگهداري مي‌شوند و شکلي مانند چنبره تشکيل مي‌دهند.

"توکامک" يکي از گونه‌هاي مختلف از دستگاه‌هاي هم‌جوشي محصورسازي مغناطيسي و يکي از نامزدها براي توليد کنترل قدرت همجوشي گرما است که بيشترين تحقيق روي آن انجام شده ‌است. در توکامک‌ها از ميدان‌هاي مغناطيسي براي محصور کردن پلاسما استفاده مي‌شود، زيرا که هيچ مواد جامدي نمي‌تواند درجه حرارت بسيار بالاي پلاسما را تحمل کند.

در دستگاه توکامک سعي مي‌شود پلاسما را توسط ابزارها و ميدان‌هاي مغناطيسي مختلف، در محفظه‌اي چنبره‌اي شکل محصور کنند تا از برخورد آن به ديواره و فروپاشي جلوگيري شود. از مهم‌ترين ميدان‌هاي مغناطيسي در توکامک مي‌توان به موارد زير اشاره کرد.

اکنون اين شرکت انگليسي که دستگاه انرژي همجوشي آن در سال ۲۰۱۸ به دماي بالاتر از مرکز خورشيد رسيده بود، قصد دارد در چند ماه آينده به دماي همجوشي ۱۰۰ ميليون درجه دست پيدا کند.

"جاناتان کارلينگ" مديرعامل "توکامک انرژي" گفت: اولين پلاسما يک نقطه عطف مهم در مسير ما براي توليد انرژي همجوشي است. دستگاه ""ST۴۰" ما طي سال گذشته با منابع تغذيه و سيستم‌هاي گرمايشي پلاسما به روز شده است.

وي افزود: در چند ماه آينده اين دستگاه به دماي ۱۰۰ ميليون درجه پلاسما که بسيار فراتر از آن چيزي است که ساير شرکت‌هاي همجوشي خصوصي به دست آورده‌اند و دماي مورد نياز براي انرژي همجوشي تجاري است، دست خواهد يافت.

وي اين اولين همجوشي خصوصي را به اولين پرواز يک نمونه اوليه هواپيماي جديد تشبيه کرد و گفت تمام سيستم‌هاي ما قبل از اينکه به دماي پلاسما ۱۰۰ ميليون درجه برسيم، مطابق انتظار تأييد خواهد شد.

رآکتورهاي همجوشي هسته‌اي اساساً براي بازتوليد فرآيند مورد استفاده توسط خورشيد و ديگر ستارگان براي توليد انرژي ساخته شده‌اند.

به منظور همجوشي اتم‌هاي هيدروژن در کنار هم براي ايجاد هليوم و جمع‌آوري انرژي گرمايي حاصل از آن براي توليد برق، آهنرباهاي بزرگي مورد نياز است که در حال حاضر انرژي بيشتري از ميزان توليد خود مصرف مي‌کنند. در حال حاضر اين بزرگترين مانع براي تأمين انرژي تقريباً بي‌پايان از انرژي نيروگاه هاي همجوشي هسته‌اي است.

دکتر "گرگ بريتلز" مهندس ارشد آهنربا در "توکامک انرژي" در مصاحبه اخير خود با بي‌بي‌سي توضيح داد که نيرويي که توسط آهنرباهاي اين شرکت توليد مي‌شود، قابل مقايسه با فشار دو برابري در عميق‌ترين نقاط اقيانوس‌ها است.

"توکامک انرژي" يکي از مراکز تحقيقات جهاني همجوشي در آزمايشگاه "کولهام" در نزديکي "آکسفورد" در انگليس است. اين شرکت تنها شرکت خصوصي نيست که به چنين موفقيتي در همجوشي هسته‌اي مي‌رسد، چرا که ماه گذشته شرکتي موسوم به "TAE Technologies" اعلام کرد رآکتورهاي آن ممکن است تا پايان دهه ۲۰۲۰ ميلادي انرژي با دوام و قابل اعتماد همجوشي تجاري توليد کنند.

فناوري همجوشي بخشي از برنامه ۱۰ پله‌اي دولت انگليس براي يک انقلاب صنعتي سبز است و اين کشور اخيراً اعلام کرده که به دنبال زميني براي ساخت اولين نيروگاه تلفيقي هسته‌اي خود است. در عين حال، ايالات متحده برنامه‌هاي خود را براي افتتاح نيروگاه تلفيقي هسته‌اي خود تا دهه ۲۰۴۰ اعلام کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar