برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دانشمندان یک قدم به ساخت واکسن آسم نزدیکتر شدند

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
دانشمندان یک قدم به ساخت واکسن آسم نزدیکتر شدند

ديجياتو/ مقاله‌اي جديد از نتايج موفق آزمايش‌هاي پيش باليني براي نوع خاصي واکسن آسم خبر مي‌دهد. نتايج نشان مي‌دهند که اين واکسن مي‌تواند عليه مولکول‌هاي التهابي که موجب آسم شديد مي‌شوند، آنتي‌بادي توليد کند. پژوهشگران حالا به دنبال شروع اولين فاز از آزمايش باليني اين واکسن آسم هستند.
دو مولکول التهابي IL-4 و IL-13 (اينترلوکين ۴ و ۱۳) مي‌توانند وضعيت بيماران آسم را بدتر کنند. جلوگيري از فعاليت اين دو مولکول التهابي مي‌تواند ميزان وخامت وضع بيماران را کاهش دهد و البته عملکرد ريه‌ را هم بهتر کند. در حقيقت درماني به نام «دوپيلوماب» به همين منظور به وجود آمده است.

دوپيلوماب يک آنتي‌بادي مونوکلونال است که سيگنال‌دهي IL-4 و IL-13 را مسدود مي‌کند. اين درمان در سال ۲۰۱۸ براي درمان آسم در شرايط ملايم و وخيم مجوز دريافت کرد، با اين حال به علت قيمت بالا نمي‌توان چندان روي آن حساب باز کرد.

حالا پژوهشگران در تحقيق اخير روي يک واکسن آسم کار کرده‌اند که موجب توليد آنتي‌بادي درون بدن براي مقابله با مولکول‌هاي IL-4 و IL-13 مي‌شود. اين واکسن يک آنتي‌ژن ضعيف را به يک آنتي‌ژن قوي متصل مي‌کند تا عليه آنتي‌ژن ضعيف، آنتي‌بادي القا کند. در اين واکسن آزمايشي، پژوهشگران دو مولکول IL را با يک سم غير بيماري‌زا جفت کردند.


در مقاله اخير محققان به چندين آزمايش پيش باليني موفق اشاره کرده‌اند که براي دستيابي به آن‌ها، به سراغ مدل‌هاي موش رفته‌اند. دانشمندان با استفاده از اين مدل‌هاي موش نشان دادند که تا يکسال پس از تزريق واکسن، بدن مي‌تواند عليه IL-4 و IL-13 آنتي‌بادي توليد کند. اين پژوهش همچنين نشان داده که اين واکسن مي‌تواند علائم آسم را در آزمايش‌هاي التهاب حاد آلرژيک کاهش دهد.
پيش از اينکه پژوهشگران بتوانند آزمايش باليني را آغاز کنند، بايد به يک سوال پاسخ دهند: اين واکسن در بلندمدت چه تاثيري روي واکنش سيستم ايمني دارد؟ دوپيلوماب يک درمان جديد است اما مدارک حاکي از درمان ايمن بيمار براي دو سال است. بنابراين شايد واکسن اين بيماري هم بتواند بدون هيچ مشکلي از افراد در بلندمدت محافظت کند.

اگر اين واکسن وارد فاز آزمايش‌هاي باليني شود و از آن‌ها سربلند بيرون بيايد، يک دستاورد بزرگ خواهد بود که مي‌تواند زندگي ميليون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثير قرار دهد. البته از همين واکسن هم مي‌توان عليه آلرژي‌هايي استفاده کرد که ناشي از همين دو مولکول التهابي هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره