برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

رفع گرفتگی عروق با گیاه "اوشَق"

منبع
ايسنا
بروزرسانی
رفع گرفتگی عروق با گیاه "اوشَق"

ايسنا/ مدير گروه پژوهشي توليد و فرآوري مجتمع تحقيقات گياهان دارويي جهاددانشگاهي خراسان جنوبي گفت: گياه اوشق براي کبد و طحال مفيد بوده، گرفتگي عروق را باز مي‌کند و مصرف آن با عسل براي کاهش عوارض صرع، فلج و خواب رفتگي اعضا مفيد است.

 دکتر مهدي ابراهيمي گفت: اوشق با نام علمي Dorema ammomiacum گياهي از خانواده چتريان است. اوشق چندساله است، گل‌هاي آن زرد رنگ بوده و در انتهاي ساقه ظاهر مي‌شوند. ساقه آن بلند و استوانه‌اي و شاخه‌هاي آن منشعب مي‌باشند که به رنگ سبز مايل به خاکستري ديده مي‌شوند. از ساقه گياه در اثر نيش حشرات يا شکافي که با تيغ مخصوص در آن ايجاد مي‌شود، صمغ سفيد رنگ به بيرون تراوش مي‌کند که بعد از جمع‌آوري به بازار عرضه مي‌شود. اوشق با نام‌هاي ديگر وُشَق، اوشه، وشا و بدران، گياهي است با طبيعت گرم و خشک، که صمغ رزيني که از گياه فوق به دست مي‌آيد، در طب گياهي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در اين صمغ، وجود موادي از جمله کتون، رامنوز، آرابينوز، گالاکتوز و گلوکورونيک اسيد به اثبات رسيده است.

عضو هيات علمي مجتمع تحقيقات گياهان دارويي جهاددانشگاهي خراسان جنوبي افزود: صمغ آن تلخ بوده و بويي تند دارد. در خاک‌هاي معمولي مي‌رويد و جوانه‌زني آن از نيمه دوم اسفندماه آغاز و گلدهي آن ارديبهشت‌ماه صورت مي‌گيرد و از اواخر ارديبهشت تا مرداد صمغ آن جمع‌آوري مي‌شود. شکاف ساقه گياه بايد قبل از گل دادن با ابزار مخصوص صورت گيرد. در منطقه يقه گياه نيز هميشه مقداري صمغ به‌صورت توده‌اي جمع مي‌شود که البته به دليل آغشته شدن با مواد پيراموني به مرغوبيت صمغ اشکي حاصل از قسمت‌هاي فوقاني ساقه نمي‌باشد. وشا در اغلب دشت‌هاي منطقه از جمله سرايان، دشت سربيشه، ارتفاعات آرک و بيناباد، اطراف قاين، کندر، فاصله بين نهبندان تا سربيشه، ارتفاعات جنوبي باقران و ديگر مناطق استان ديده مي‌شود.

دکتر ابراهيمي با اشاره به اينکه اين گياه خروج اخلاط از ريه‌ها را ساده مي‌کند، افزود: براي تهيه فرآورده ضد تشنج از اوشق مصفي استفاده مي‌شود، براي اين منظور اوشق را نيم کوب کرده و در الکل 60 درجه به کمک حرارت حل مي کنند. سپس محلول به دست آمده را صاف مي کنند و الکل آن را توسط حمام ماريه بخار مي نمايند. چيزي که بر جا مي ماند همان اوشق مصفي است که روزانه تا 4 گرم از آن را مي‌توان مصرف نمود.

مدير گروه پژوهشي توليد و فرآوري مجتمع تحقيقات گياهان دارويي جهاددانشگاهي خراسان جنوبي تأکيد کرد: اوشق براي کبد و طحال مفيد بوده، گرفتگي عروق را باز مي‌کند، مصرف آن با عسل براي کاهش عوارض صرع، فلج و خواب رفتگي اعضا مفيد است و غرغره محلول آن با آب گرم براي رفع سرگيجه، سستي و لقوه مفيد است. وي با بيان اينکه مخلوط گياه اوشق مخلوط آن با ماءالشعير براي تنگي نفس و سختي تنفس کاربرد دارد، بيان کرد: مصرف 5-2 گرم آن به صورت خيسانده و سپس دم کرده براي درد لگن خاصره و استخوان تهي گاهي، درد کمر و سياتيک اثربخش است، خاصيت دفع کرم هاي انگلي را دارد، همچنين ضدعفوني کننده بوده و براي زکام، آسم و برونشيت مزمن نافع است.

به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي خراسان جنوبي، وي با اشاره به اينکه در منطقه خراسان جنوبي به اين گياه، کندل، کزم و کمانچو هم گفته مي‌شود و از صمغ آن به‌عنوان ضد کرم‌هاي انگلي روده در کودکان و بزرگسالان استفاده و براي تسکين درد مفاصل نيز از آن بهره مي‌گيرند، يادآور شد: ميزان مصرف از صمغ کندل براي بزرگ‌سالان 5 تا 8 گرم در روز و براي کودکان 2 تا 4 گرم در روز مي‌باشد که بايد تحت نظر پزشک متخصص مورد استفاده قرار گيرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره