برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نظر فیزیکدان و سردبیر سابق نشریه "نیچر" درباره ارتباط با فرازمینی‌ها

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نظر فیزیکدان و سردبیر سابق نشریه "نیچر" درباره ارتباط با فرازمینی‌ها

ايسنا/يک فيزيکدان و سردبير سابق نشريه علم "نيچر" هشدار مي‌دهد که ارتباط با بيگانگان مي‌تواند بر تمام حيات روي زمين مهر پايان بزند و شايد ما بايد قبل از اينکه خيلي دير شود، دست از تلاش براي ارتباط گرفتن با آنها برداريم.

 به نقل از آي‌اي، سال گذشته وزارت دفاع ايالات متحده از فيلم‌هاي مادون قرمز ضبط شده توسط نيروي دريايي اين کشور که مشاهده "پديده‌هاي هوايي ناشناخته" متعدد را به تصوير مي‌کشيد، رونمايي کرد. اين اشياء پرنده ناشناس نوعي هواپيما يا فضاپيما بودند که به نظر مي‌رسيد قوانين اساسي فيزيک را نقض مي‌کنند. اگرچه بعيد است که اين اشياي پرنده ناشناس به جاي روسيه يا چين متعلق به فرازميني‌ها باشند، اما زميني بودن آنها ممکن است براي انسان‌ها بهتر از تماس احتمالي با يک فناوري و تمدن فرازميني باشد.

يک اظهار نظر جديد از "مارک بوکانان"(Mark Buchanan) سردبير سابق نشريه "نيچر" هشدار مي‌دهد که انسان‌ها بايد در مرحله تکاملي فعلي، از تماس با بيگانگان پرهيز کنند.

وي در مقاله‌اي در روزنامه "واشنگتن پست" نوشت: همه ما بايد سپاسگزار باشيم که هنوز هيچ مدرکي در ارتباط با تمدن‌هاي بيگانه نداريم.

بوکانان افزود: تلاش براي برقراري ارتباط با فرازميني‌ها، در صورت وجود، مي‌تواند براي ما بسيار خطرناک باشد.

"بوکانان" اينطور فکر مي‌کند که اگر مي‌خواهيم با نژادهاي پيشرفته بيگانه تماس برقرار کنيم، بايد بسيار با احتياط عمل کنيم.

وي گفت: جستجوي بيگانگان به مرحله‌اي از پيچيدگي‌هاي فناوري و خطرات مرتبط با آن رسيده است که نياز به تنظيم دقيق قوانين و مقررات در سطح ملي و بين‌المللي دارد.

از نظر وي، اقدامات نسنجيده يک فرد در اين موضوع مي‌تواند اثرات بسيار بزرگي را براي کل نژاد بشر ايجاد کند و حتي به طور کلي بر زندگي روي زمين پايان دهد.

به عبارت ديگر، "بوکانان" فکر مي‌کند که ما نبايد آينده بشريت را به مشتي ستاره‌شناس راديويي بسپاريم که با ارسال امواج راديويي و تلاش براي ارتباط با بيگانگان، زندگي ما را به خطر بياندازند.

از آنجا که منظومه شمسي ما در مقياس‌هاي کيهاني نسبتاً جوان است، "بوکانان" فکر مي‌کند تمدن‌هاي ديگر در کيهان ممکن است از نظر تکامل فرهنگي و فناوري ميليون‌ها سال جلوتر از ما باشند. البته او بيراه نمي‌گويد، چرا که تاريخ نشان داده هنگامي که يک تمدن پيشرفته با يک تمدن نسبتاً بدوي روبرو شده است، دومي سرانجام خوشي نداشته و با توجه به خطرات تماس اول با يک نژاد بيگانه که احتمالا بسيار پيشرفته و قدرتمند نيز هست، "بوکانان" فکر مي‌کند که فعلا صبر کردن براي شناسايي زندگي فرازميني عاقلانه‌تر است.

وي مي‌گويد قبل از اينکه اقدامات بيشتري در صحنه ميان‌ستاره‌اي انجام دهيم، ما به عنوان يک جامعه جهاني بايد رويکردهاي مشخصي را براي سناريوهاي مختلف در نظر بگيريم و مقررات شايسته را تدوين کنيم.

فيزيکدان ديگري که شهرت بسيار بيشتري دارد نيز به جامعه جهاني در مورد عواقب احتمالي ارتباط زودهنگام با بيگانگان هشدار داده است. "استيون هاوکينگ"، فيزيکدان فقيد در ژوئيه سال ۲۰۱۷ نگراني‌هاي عميق خود را در مورد گزاره ارتباط انسان با زندگي فرازميني ابراز کرد.

اين فيزيکدان فقيد در مستندي به نام "مکان‌هاي مورد علاقه استيون هاوکينگ" توضيح داد: ممکن است روزي سيگنالي از چنين سياره‌اي دريافت کنيم، اما بايد مواظب باشيم و در پاسخ دادن به آن محتاط عمل کنيم. ملاقات با يک تمدن پيشرفته مي‌تواند مانند رودررويي بوميان آمريکايي با "کريستوف کلمب" باشد.

البته اين احتمال وجود دارد که اولين تماس با يک نژاد بيگانه کاملاً بي‌خطر باشد. شايد يک يا چند نژاد بيگانه پيشرفته وجود داشته باشد که با ما دوستانه برخورد کنند، اين غيرممکن نيست، اما تاريخ نشان مي‌دهد که رفتار جوامع روي زمين با يکديگر اينگونه نبوده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره