جذاب ترین ها

آیا نسخه‌های متعددی از ما در دنیاهای موازی وجود دارند؟

مجله ايلياد
آیا نسخه‌های متعددی از ما در دنیاهای موازی وجود دارند؟

مجله ايلياد/ فيزيکداني به نام «شان کارول» در دانشگاه کلتک کاليفرنيا با مطالعه بر روي دنياي کوانتومي به اين نظريه رسيده است که هر شخص و جسم و ذره‌اي داراي واقعيتي چندبُعدي است و نسخه‌هاي متعددي دارد و به همين دليل زماني که يک اتفاق رخ مي‌دهد، داراي عواقب احتمالي متعددي است.

در سال‌هاي اخير تعداد بيشتري از فيزيکدانان جذب اين نظريه شده‌اند و تحقيقات در مورد اين نظريه افزايش داشته است. کارول در کتاب جديد خود اذعان دارد که تفسير دنياهاي متعدد نه تنها راهي مناسب براي درک مکانيک کوانتوم است، بلکه تنها راه و بهترين راه نيز همين است.

اگر تفسير دنياهاي موازي متعدد درست باشد، چيزي که ما تا کنون از واقعيت مي‌فهميديم همگي اشتباه بوده‌اند. البته تعداد زيادي از دانشمندان نيز هنوز اعتقاد دارند که تفسير دنياهاي متعدد غلط است و نگاه اينچنيني به مکانيک کوانتوم را درست نمي‌دانند.

کارول در مورد مکانيک کوانتوم مي‌گويد: «زماني که شما به يک جسم نگاه مي‌کنيد، جسم در يک موقعيت خاص وجود ندارد بلکه در موجي قرار دارد که شما مي‌توانيد همپوشاني مکان هاي‌مختلف را در آنجا ببينيد. بنابراين ممکن است شما جسم را در يک مکان و يا مکاني ديگر ببينيد. به اين ترتيب، جسم تا قبل از اينکه آن‌را ببينيد در موقعيت خاصي قرار ندارد. بنابراين رفتار اجسام نسبت به اينکه به آن‌ها مي‌نگريد يا نمي‌نگريد متفاوت خواهد بود.»

نظريه‌ي دنياهاي متعدد اينچنين بيان مي‌کند که اگر به يک الکترون نگاه کنيد، چيزي که در واقعيت اتفاق مي‌افتد گذار ناگهاني از نقطه‌اي به نقطه‌ي ديگر توسط الکترون نيست و الکترون در مکاني نيست که به آنجا مي‌نگريد، بلکه به اين صورت است که دنيا داراي نسخه‌هاي متعدد است و اگر الکترون در يک نقطه وجود داشته باشد آن‌را در آن نقطه مي‌بينيد و اگر در نقطه‌اي ديگر باشد آن‌را در نقطه‌اي ديگر مي‌بينيد و به همين ترتيب به تعداد نقاطي که الکترون مي‌تواند وجود داشته باشد، دنيا وجود دارد. کارول اعتقاد دارد که معادلات شرودينگر نيز اين نظريه را تاييد مي‌کنند.

همه‌ي دانشمندان متفق‌القول هستند که سيستم‌هاي کوانتومي در زماني که به آن‌ها نمي‌نگريد از معادلات شرودينگر تبعيت مي‌کنند. نظريه‌ي دنياهاي متعدد تنها اين بخش را اضافه کرده است که سيستم‌هاي کوانتومي در زماني که به آن‌ها مي‌نگريد نيز از معادلات شرودينگر تبعيت مي‌کنند. رويکردهاي ديگري که در مورد مکانيک کوانتومي وجود دارند به اين صورت هستند که اگر به سيستم‌هاي کوانتومي بنگريد اتفاقات ويژه‌اي مي‌افتد که به گفته‌ي کارول شايد نيازي به در نظر گرفتن اين اتفاقات پيچيده وجود نداشته باشد.

فرمولاسيون دنياهاي متعدد را مي‌توان ساده‌ترين فرمولاسيون براي مکانيک کوانتوم دانست. تنها هزينه‌اي که براي اين فرمولاسيون ساده پرداخت مي‌شود، اين است که قبول کنيم دنياهاي متعددي وجود دارند. مانند اين است که بدانيم تعداد اعداد نيز بينهايت هستند، ولي با اين حال باز هم از اعداد استفاده مي‌کنيم. در مکانيک کوانتوم نيز مي‌توان گفت که تابع موج از معادله‌ي شرودينگر تبعيت مي‌کند.

وجود دنياهاي متعدد در مورد الکترون‌ها و اتم‌ها به راحتي قابل درک است، ولي در مورد انسان‌ها کار تا حدودي پيچيده است. در اين صورت بايد انسان‌ها را نيز مانند الکترون‌ها در فراموقعيت در نظر گرفت زيرا انسان‌ها نيز از الکترون و اتم ساخته شده‌اند. به اين ترتيب بايد قبول کرد که نسخه‌هاي متعددي از هر انسان در دنياهاي متعدد وجود دارند.